• 1
  • 2
2015-07-15, 09:56
Medlem
Tnk p att det r skatt p ISK (och ven fondkonto). I r r skatten p ISK 0,90% tror jag, och nsta r minst 1,34% eller ngot (hjd skatt). Dina fonder mste allts stiga med den dr procenten innan du ens gr plus minus noll.

Vad skatten p vanliga fonder r har jag inte i huvudet.

Korta rntefonder stiger troligtvis inte s mycket om rntorna fortstter vara lga, varfr du sannolikt kommer frlora p att ppna ISK och bara spara i rntefonder. ppna istllet ett bankkonto med insttningsgaranti hos nn nischbank, d kan du f kring 1% sparrnta p pengarna.
Citera
2015-07-15, 13:13
Medlem
Scapulas avatar
Jag tycker att det r en bra modell. Jag sparar inte sjlv p det viset d jag nd sparar tillrckligt mycket p mitt vanliga konto. Frskring har jag p autogiro mnadsvis s den gr inte att spara till.

Bde frberedda och ofrberedda kostnader r bra att spara till nr det kommer till bilar. Om bilen ska p service knns det bttre att betala t. Ex 150 kronor i mnaden n 1800 vid ett tillflle.
Citera
2015-07-15, 14:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag gr fr vrigt samma sak med tv konton till. Ett konto sparar jag 500kr/mnad och dessa pengar r frmst till dator och tv. Dock s kper jag inte s ofta dessa saker s det bli andra teknik prylar dr med. Idag bestllde jag ett par hrlurar fr 1800kr dr jag tar frn detta konto.

Har ven ett konto till bostadsrtten. Dr lgger jag 1000kr / mnad och det skall g till saker som behvs renoveras i framtiden. Som diskmaskin, ugn, kyl & frys etc. men ven eventuellt frg och dylikt.

Sen har jag lite olika andra sparande p ca 10K dr det mesta gr till fonder & aktier.
Jag rknar "sparandet" p bil,bostad och datorkontona som en utgift varje mnad.
Jag sparar ca 150-200K / r i olika former.

I r kommer sparandet vara lite lgre d jag betalt in en skatteskuld frn min bostadsfrsljning samt bokat en lngre resa i december.
Citera
2015-07-16, 19:48
Medlem
Jag rknar ocks med drygt 5000/mnaden frdelat som fljer:

Vrdeminskning: 1500kr
Reparation och service: 500kr
Dck: 200kr
Brnsle: 1000kr
Skatt: 125kr
Helfrskring: 750kr
Parkering vid bostad: 800kr
vrigt: 200kr

Totalt 5075kr/mnaden
Baserat p nyss inkpt familjekombi av 2012 r modell (diesel), boende i storstad, 1500mil/r.

Rknar du bort parkering och vrdeminskning s blir det nd nstan 3000kr/mnaden.
Det r galet dyrt med bil!!!

EDIT: Inser att inlgget r ganska s OT, lter det st iaf s att vi kan frfasas tillsammans ver hur dyrt det r
Senast redigerad av ekonomi3 2015-07-16 kl. 20:39.
Citera
2015-07-16, 23:22
Medlem
Har glmt att kika in hr. Tack fr alla svar. Svarar er allihop lite blandat hr...

Du/ni har rtt. Det r verkligen i minsta laget med 200/mn i sparande,
Drtill vill jag dock tillgga att jag r en snl jvel enligt vissa. Ekonomisk enligt mig sjlv. S jag frsker nypa t kostnader dr jag ser mjligheten, oavsett vilken inkomst jag har. Knner mig dock mer tvingad nu med mindre inkomst.

Vad bilen anbelangar. Jag har gjort ganska omfattande reparationer inom ett r, s jag hoppas den hller ett tag nu. Vad gller AC s lagas den inte vid strre fel eller om det blir motorhaveri. Vid det sistnmnda s skrotas/sljs bilen i delar. Det r inte vrt att fixa pga bilens lga vrde.

Det r en Peugeot 206, 01. Kptes billigt pga rep.behoven och dessa har jag fixat sjlv, bla bromsbackar, bromskivor fram, styrleder, spindelleder, krngningshmmare...frutom kamremsbyte, vilket gjordes p verkstad. Den lmnas inte in p service, det gr jag sjlv.

Hursomhelst, efter era svar s blir det fortsatt ett sparkonto med 1% rnta. Kommer att utka sparandet till 500 kr, dvs 900 totalt.. Har lagt in en buffert p 3000 kr i botten, frn sparkonto sen frr. Ett konto dr jag sparat d jag jobbat, och som jag inte tar ut i frn normalt.

I de 500 kr ska ven lpande kostnader ing: bensin, lampor, olja, filter, dck, m.m. Fr se hur det hr utvecklar sig. Blir kanske mycket cyklande framver...
Senast redigerad av argahannen 2015-07-16 kl. 23:27.
Citera
2015-07-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3

Reparation och service: 500kr
Dck: 200kr
Skatt: 125kr
Helfrskring: 750kr
Besiktning: 34kr

Totalt 1609kr/mnad

Jmfrelse med min bil, med bara sjlva bilens kostnader. Har ndrat i det citerade inlgget.

Reparation och service: 100-200kr
Dck: 50kr
Skatt: 126kr
Trafikfrskring: 137kr

Totalt 447-547kr/mnad
Senast redigerad av argahannen 2015-07-17 kl. 00:03.
Citera
2015-07-17, 01:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Jmfrelse med min bil, med bara sjlva bilens kostnader. Har ndrat i det citerade inlgget.

Reparation och service: 100-200kr
Dck: 50kr
Skatt: 126kr
Trafikfrskring: 137kr

Totalt 447-547kr/mnad

Fortfarande MYCKET lgt rknat tycker jag. ven om du tror det rcker med s lite i reparationer s vet man aldrig. Hur gammal r din bil och hur mnga mil har den gtt? Dck r ocks i underkant. Bara att tvtta bilen och kpa lampor etc gr p mer n 100kr/mnad. Sen har vi frskring. r det en nyare bil r det vldigt riskfyllt att bara ha trafikfrskring. Br du dessutom inte inkludera brnsle?
Citera
2015-07-17, 02:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fortfarande MYCKET lgt rknat tycker jag. ven om du tror det rcker med s lite i reparationer s vet man aldrig. Hur gammal r din bil och hur mnga mil har den gtt? Dck r ocks i underkant. Bara att tvtta bilen och kpa lampor etc gr p mer n 100kr/mnad. Sen har vi frskring. r det en nyare bil r det vldigt riskfyllt att bara ha trafikfrskring. Br du dessutom inte inkludera brnsle?

Sjlv kr jag en cashad octavia jag lgger ner minimalt med pengar p.

Den kostar mig historiskt:
Frskring 250
Skatt 133
Besiktning 30
Reparationer 20
Lampor, olja service tvtt etc 120
Bensin 800
Vrdeminskningen r mer eller mindre 0 pga bilens lder och fina skick. Jag fr tillbaks vad jag gav.

S 553 kr/mn + 800 bensin.

Kp en ldre undervrderad bil i bra skick. Fan ni lgger ju mer bara p service i mnaden n jag gr totalt. Klart det blir dyrt om man ska hlla p s.

Tycker snarare att ni rknar hgt. S farligt behver det inte vara att ga en bil bara man gr smarta val.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-17 kl. 03:20.
Citera
2015-07-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Brnslet skiftar, s det rknar jag inte med i ett sparande fr tillfllet. Men kom p att jag ska se bakt i tiden senaste 6-12 mn och rkna fram genomsnitt/mnad.

Vad gller vriga frgor, se mitt frra inlgg. Dck kper jag billigt begagnat fr ca 500 kr/st som hller i 2 r fram och minst 3-4 r bak. Men det r klart, man kan ju f punka...

Edit: Vad gller lampor, 100/mnad r inte ok. Vad har du fr special? Eller mste du byta ofta d har du nt elfel. Tvttning av bilen gr jag sjlv hemma, kostar inte s vrst tror jag fr jag kr snabbtvttar hemma. 15-30 min per gng. Schampoo kommer jag inte ihg nr jag kpte sist, s dt gr inte t vrst. Men ska hlla koll p inkp dr ocks.
Senast redigerad av argahannen 2015-07-17 kl. 22:31.
Citera
2015-07-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sjlv kr jag en cashad octavia jag lgger ner minimalt med pengar p.

Den kostar mig historiskt:
Frskring 250
Skatt 133
Besiktning 30
Reparationer 20
Lampor, olja service tvtt etc 120
Bensin 800
Vrdeminskningen r mer eller mindre 0 pga bilens lder och fina skick. Jag fr tillbaks vad jag gav.

S 553 kr/mn + 800 bensin.

Kp en ldre undervrderad bil i bra skick. Fan ni lgger ju mer bara p service i mnaden n jag gr totalt. Klart det blir dyrt om man ska hlla p s.

Tycker snarare att ni rknar hgt. S farligt behver det inte vara att ga en bil bara man gr smarta val.

Nice! Min snla estimering ligger ju precis i din prisbild! Visst kan man inneha ha en "billig" bil. Jag har visserligen frdelen av att kunna reparera sjlv. Och bilen i sig r av modell som inte har extremt mycket elektronik, vilket r svrare fr mig att fixa sjlv. Och blir dyrt nr det vl brjar krngla...
Citera
2015-07-17, 22:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Nice! Min snla estimering ligger ju precis i din prisbild! Visst kan man inneha ha en "billig" bil. Jag har visserligen frdelen av att kunna reparera sjlv. Och bilen i sig r av modell som inte har extremt mycket elektronik, vilket r svrare fr mig att fixa sjlv. Och blir dyrt nr det vl brjar krngla...

Kan man fixa sjlv och kper en bil dr inte frlorad garanti eller annan skit r p tal s blir det rtt billigt.

Hutlsa priser som tas fr sm enkla j
jobb.

Men det r klart att jag hade kunnat haft mer oflyt och kostnader.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-17 kl. 23:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in