2015-07-11, 08:46
Medlem
Ja, vilken fond tycker du levererar så bra att den verkar värd avgiften, och varför?
Citera
2015-07-11, 09:35
Medlem
Jag har länge tänkt komplettera min långsiktiga portfölj som består av indexfonder med en eller två småbolagsfonder, eftersom dessa tillskillnad från andra fonder, rent historiskt sätt ofta slår index över tid. Så till en långsiktig portfölj skulle jag lagt in Didner & Gerge Småbolag eller DNB Sweden Micro Cap. Eventuellt en kombination av dem båda.

Men eftersom avgiften är hög i detta fall bör man vara aktiv och byta fond om den presterar sämre än andra i samma kategori.
Senast redigerad av JosefB 2015-07-11 kl. 09:38.
Citera
2015-07-11, 11:21
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag har länge tänkt komplettera min långsiktiga portfölj som består av indexfonder med en eller två småbolagsfonder, eftersom dessa tillskillnad från andra fonder, rent historiskt sätt ofta slår index över tid.

Jag tror det är en tillfällighet snarare än en regel.
Citera
2015-07-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Förklara gärna hur du resonerar
Citera
2015-07-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Fast även tilllfälligheter kan vara lönsamma!
Citera
2015-07-11, 12:26
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Fast även tilllfälligheter kan vara lönsamma!

Jo, men inte på lång sikt. Alltså kräver det aktiv förvaltning från ägarens sida, vilket inte är särskilt enkelt för gemene man.
Citera
2015-07-11, 12:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Förklara gärna hur du resonerar

Det kan finnas fördelar med att äga småbolag i positiva tider när marknaden växer.
Vid dåliga tider blir det i stället de små bolagen som går i kull.

Sen tror jag att dom flesta fonder som investerar i en större portfölj på börsen kommer att gå som index över tiden. Det baserar sig på iden att ju fler bolag du diversifierar dig med, desto närmare kommer du att hamna index, och just de bolag du valt går ju inte alltid bra.

Det är väldigt svårt att kontinuerligt välja att köpa och sälja precis rätt bolag. Man kommer att göra dåliga affärer ibland. Så det du vinner på gungorna förlorar du på karusellerna.

I vissa tider är det bra att äga småbolag, i andra tiden är det inte det, och då kommer dessa fonder att gå dåligt, men fortfarande ta ut höga avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in