Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det går bussar från Skövde till Stöpen till efter kl 2 på fredag- och lördagkvällar, och Lisa hade moped. Sid 72:
Det handlade inte om dåliga kommunikationer. Han hämtade från fester redan kl 21. Han visste inte förrän han kom dit om det förekom alkohol. Han litade alltså inte på sin 17-åriga dotter att hon inte drack, utan måste kontrollera.
Lyssna på pappan i TR. Det handlar inte om Lisa ville ha Facebook eller inte. Förbudet behövdes inte om hon inte ville ha Facebook. Pappan förbjöd därför att det var farligt. Facebook var alltså farligt för en 17-årig flicka, men det var inte farligt att skicka iväg samma flicka på mopedturer 8 mil om dagen, bitvis på 70-väg. Nej, det handlade om kontroll där också.
Verkar som att det är dålig kommunikation mellan det du läser eller lyssnar på och sen hur du tolkar det. De kognitiva funktionerna funkar inte riktigt på samma vis som för de flesta andra. Resultatet blir att du vantolkar och dessa tolkningar är förmodligen färgade av egna erfarenheter eller, som i flera av dina tolkningar - brist på erfarenhet av det du försöker tolka.
I går informerade du oss om att du fortfarande läser FUP och lyssnar på Lisas pappa i TR. Man kan nästan tro att du så frenetiskt lyssnar på pappan för att höra hur en ansvarsfull, kärleksfull och omtänksam pappa låter. Svider det därför lite extra att lyssna på en sån pappa?
Det du skrev igår borde vara en varningsflagg för dig själv, att det håller på att gå överstyr.
Ingen normal människa tolkar det som du gör. Det du skrev i går var b.la:
"Ju mer jag läser FUP och lyssnar på pappan i TR, desto mer von Trapp-vibbar får jag. Det föreföll att vara en auktoritärt styrd familj som gör allt för att upprätthålla fasaden utåt".
"Ju mer jag läser, ju mer jag lyssnar" så förvrids verkligheten till något annat i min hjärna, kunde det ha stått istället.
Du reagerar över att Lisas pappa visar ansvarskänslor och omsorg över sin dotter, att han visar att han tar sitt ansvar, att han bryr sig om henne. Det kallar du föraktfullt för "auktoritärt styrd familj"?
För mig låter det snarare som att det är något du aldrig upplevt själv och därför är avundsjuk på Lisas helt normala, kärleksfulla och ansvarstagande familj, där man värnar om varandras välmående, där man har en god sammanhållning.
Att hämta efter fester, ha koll på att de inte dricker, ha koll på vad de gör på nätet - det kallas föräldraansvar. Helt normalt föräldraansvar.
Som tonårstjej i Sverige nu så är klimatet ganska hårt. Utseendet är viktigt, uppdatera på instagram med snygga bilder etc. Det är mer regel än undantag att träna för att hålla sig i form.
Är verkligen "ute" för tonårstjejer att vara ute och supa. Lätt att bli kallad hora.
Som förälder bör man ha koll med vad de sysslar med på nätet, finns alldeles för många unga tjejer som råkat ut för mobbing på anonyma nätet, eller i värsta fall råkat ut för nätpedofiler.
Att hämta efter fest och att ha koll på att det inte dricks alkohol tillhör också helt normalt ansvarstänkande. Hur många berusade tjejer har inte råkat ut för hemska gruppvåldtäkter senaste åren på väg hem från fester o.dyl t.ex.
Vi bor mitt i stan men ändå tycker mina tonårsdöttrar att det är obehagligt att ta sig hem sent en fredag eller lördagkväll, om de t.ex varit på bio eller med kompisar. De tycker att det är obehagligt med alla fulla killar i gäng som drar på stan och alltid ska komma fram och snacka, kommentera utseendet, försöka "ragga" och blir sura och otrevliga om de ej får någon respons.
Därför vill döttrarna ofta att jag ska möta dem när de varit ute, om de inte har sällskap av någon kompis som ska åt samma håll.
Ingen av mina döttrar dricker heller alkohol, ingen av kompisarna heller.
Detta helt utan att ha en "auktoritärt styrd familj".
De är helt enkelt bara mogna, kloka och trivs bra med livet som det är.
Precis som med Lisa.