2016-11-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Martina Olsson Frisk rättsläkare med ca 1000 obduktioner , säger enligt domen.
Hon kan ha varit placerad någon annanstans och efter att likstelheten släppt placerades i klädskåpet under veckan.
Man hade kunnat undersöka flugägg och larver för att räkna ut hur länge kroppen legat på platsen, men det har inte gjorts.
Martina Olsson Frisk har bedömt att det mesta talar för att offret strypts.

Citat:
Martina Olsson Frisk har sannolikt gjort den bedömningen att kroppen fanns inte i byssjan den 7 juni utan kom dit senare, men säger det inte bestämt.

Nej det gör hon inte. Han säger att den kan ha varit placerad någon annastans och sedan placerad i skåpet. Hon gör ingen bedömning över huvudtaget vilket som har störst sanolikhet. Snarare så säger hon att man inte kan utesluta det.
2016-11-13, 13:42
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Martina Olsson Frisk rättsläkare med ca 1000 obduktioner , säger enligt domen.
Hon kan ha varit placerad någon annanstans och efter att likstelheten släppt placerades i klädskåpet under veckan.
Man hade kunnat undersöka flugägg och larver för att räkna ut hur länge kroppen legat på platsen, men det har inte gjorts.
Martina Olsson Frisk har bedömt att det mesta talar för att offret strypts.

Som en inoljad hamster glider du undan på att svar på en rak fråga, men vi tar det igen så att även personen med gott virke upptill kan svara.

Finns det en källa på att offret hade fluglarver i kroppen och att dessa inte eller ansågs relevant för undersökningen.

Men det är väl som vanligt är väl fluglarverna primärt för dig som mordplats men DNA spår ovidkommande.
2016-11-13, 15:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag tror att NB skitade ner sina byxor i jordhögen bakom rishögen. Bild 8 sidan 837. Irina undrade om han rullat runt i jord. Hjälmen fick ligga kvar där, den var säkerligen för bred för att gömmas i skåpet.
Det är AB som säger jord då hon berättat för honom att byxorna var smutsiga. Hon säger att de är dammiga - vittfärgat - täckta med damm foten och upp till knä.
Hon undrar om han (NB) stått på knä eller krupit runt.

NB hade svarat henne att det var rörigt och dammigt när han letade verktyg ("saxen)- vilket hon även säger i slutför i Litauen:
" Platsen där han letade efter saxen var dammig."

Han själv säger däremot att det beror på själva arbetet med fönsterblecket ("satt på backen") när han klippte till plåten ("det snuddas lite") - hur nu det kan se ut som att ha krupit runt på knä.
Men med den arbetshållningen förstår man att det tagit flera timmar i anspråk, men det skulle oavsett knappast sett ut som om han krupit runt på knäna som IB säger.

Damm är det i boden (tydliga släpspår) och mjölkrummet var väldigt smutsigt ("överallt fanns damm och smuts") - det ses vitaktigt damm på röret. Där kan han väl ha stått på knä om han har henne på golvet.
2016-11-13, 15:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det har varit förbjudet all eldning i naturen, om den lagen har ändrats känner jag inte till.
Jag tror inte på att det är endast att ringa Räddningstjänsten och det är fritt fram att elda, de vet inte vad som finns under rishögen.
Dristar man sig till det oerhörda att ta livet av en annan människa så torde man nog
också kunna våga trotsa ett eldningsförbud om det är så...

Lästips förresten: om folk som gillar folk som mördar: https://www.flashback.org/t2342545
2016-11-13, 15:20
Medlem
sisotalos avatar
Dags att sammanfatta det som Fagro har inför i debatten. Han bevisar att Nerius hade enalibi , som förundersökare inte ens söker bryta. Således Nerius kunde inte föra bort Lisa och strypa henne och tränga henne i skåpet i byssjan.

Motbeviset bygger på Nerius blodfläckar i Lisas kläder. Inget annat direkta bevis på att Nerius skulle genomfört brottet finns inte.

TR och HR har tagit upp massor av ovidkommande saker, som ett hårstråd i ett hörn av mjölkutrymmet. Mycket berättas om Lisas jacka, bitar till hennes mobil, innehållet i hennes plånbok, hennes smycken. Allt detta har hittats på ett obegripligt sätt och tidpunkt. Men dessa uppgifter berättar något om mördaren.

Allt detta kommer till användning när man börjar söka mördaren. Det är han som har gjort allt för att leda misstankarna till Nerius, som dock skyddas av sin alibi.

Vad vet vi av mördaren? inget, militären skyddar hans identitet. På något vis han har en koppling till Lisas pappa. Mördaren kan hittas genom att undersöka mördarens motiv.

Denna tråd saknar undersökningsmaterial för att hitta mördaren. Fagro har fel när han undersöker polisens korruption. Jag ser inga tecken på detta. Däremot märker jag att polisen gör halt i annat som drar in militären i undersökningen.
2016-11-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej det gör hon inte. Han säger att den kan ha varit placerad någon annastans och sedan placerad i skåpet. Hon gör ingen bedömning över huvudtaget vilket som har störst sanolikhet. Snarare så säger hon att man inte kan utesluta det.
Martina Olsson Frisk är rättsläkare med mycket stor erfarenhet och eftersom hon nämner att kroppen kan ha varit placerat någon annanstans, utesluter hon det inte, som är viktigt i sammanhanget.
2016-11-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Dags att sammanfatta det som Fagro har inför i debatten. Han bevisar att Nerius hade enalibi , som förundersökare inte ens söker bryta. Således Nerius kunde inte föra bort Lisa och strypa henne och tränga henne i skåpet i byssjan.

Motbeviset bygger på Nerius blodfläckar i Lisas kläder. Inget annat direkta bevis på att Nerius skulle genomfört brottet finns inte.

TR och HR har tagit upp massor av ovidkommande saker, som ett hårstråd i ett hörn av mjölkutrymmet. Mycket berättas om Lisas jacka, bitar till hennes mobil, innehållet i hennes plånbok, hennes smycken. Allt detta har hittats på ett obegripligt sätt och tidpunkt. Men dessa uppgifter berättar något om mördaren.

Allt detta kommer till användning när man börjar söka mördaren. Det är han som har gjort allt för att leda misstankarna till Nerius, som dock skyddas av sin alibi.

Vad vet vi av mördaren? inget, militären skyddar hans identitet. På något vis han har en koppling till Lisas pappa. Mördaren kan hittas genom att undersöka mördarens motiv.

Denna tråd saknar undersökningsmaterial för att hitta mördaren. Fagro har fel när han undersöker polisens korruption. Jag ser inga tecken på detta. Däremot märker jag att polisen gör halt i annat som drar in militären i undersökningen.

Så lätt sammanfattar man inte Fargo.

För än inte allt för långt tillbaks hyllade han Polisens arbete som var gediget. Det är nu på slutet Fargo har ett ont öga till Polisens arbete.

Fargo ser till att stå på båda sidor i avgörande frågor därför får han alltid rätt.
2016-11-13, 15:49
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att polisen är korrumperad, istället har jag sagt att den svenska polisen skulle inte låta sig korrumperas eller mutas.
Jag anser att mordet på Lisa skedde på vägen från Martorp mot Husaby och polisen fick aldrig någon anmälan om att kroppen hittats.
Det finns ingen plats som polisen undersökt och sagt att det är mordplatsen, därför är mordplatsen okänd.
2016-11-13, 15:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Damm är det i boden (tydliga släpspår) och mjölkrummet var väldigt smutsigt ("överallt fanns damm och smuts") - det ses vitaktigt damm på röret. Där kan han väl ha stått på knä om han har henne på golvet.
LH hamnar nog på golvet, ja, därinne i det rysansvärda mjölkrummet. I samband med att hon
gör det åker örhänget av som sedermera påträffas i slanghärvan. NB drar där snaran runt
halsen på sitt värnlösa offer och strax är man borta vid röret.
Det är ögonblick av obeskrivlig fasa och skräck för ett offer som nu inser att hennes
angripare vill åt själva hennes liv. Det var inte att våldta henne som han var ute efter när
han lurade henne till sig, denna godhjärtade och hjälpsamma stackars unga flicka.
Han ville döda henne. Det var en sån infernalisk ondska som hon råkade i möte med
just som hon skulle ge sig av hemåt. Till föräldrar och syster.

Just det här fruktansvärda fallet får mig faktiskt att önska att man haft dödsstraff i landet.
Faktiskt är det så.
2016-11-13, 15:58
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Hur vet du att det är en han ?
Fagro har inte ett jävla skit att komma med i sammanhanget .
Inte ett enda bevis finns för att dravlet stämmer .
Alibi för mördaren Nerijus saknar helt .
Han är mördaren och det enda som återstår att skicka hem faanskapet .
Ta dina bevis en gång till för att militären är inblandad i fallet .
För du kan väl bevisa att den hemliga militären som är så hemlig att
du inte vet någonting om den är inblandad hoppas jag ?
2016-11-13, 16:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det rätta ordet är att kroppen pressades in i ett litet klädskåp, lokalen var öppen därför den var olåst.
När det är proklamerat eldningsförbud är all utomhuseldning förbjuden bortsedd i grillar. Att elda rishögar är förbjudet, vanligen kommer eldningsförbudet i maj månad beroende var man bor i landet.
Jag har själv varit hundägare i många år och idag har jag en mycket duktig spårhund med bra luktsinne, en spetshund från vildhund.
Om jag sitter i ett lusthus på gården och hunden finns inne i bostaden och jag börjar gå från lusthuset den kommer omedelbart ut och följer med mig, därför den känner vittringen från mig att den minskar och då avlägsnar jag mig, den skyddar mig och håller koll på omgivningen och ingen skulle kunna röra mig och vågar inte heller.
Därför när det påstås att polisens hundar inte kände vittringen från kroppen i byssjan är rena skämtet, om de fanns i närheten av lokalen.
En kropp börjar avge kadaverine lukten (liklukten) efter 20 minuter och polisen har hundar som är enbart tränade för den lukten, som också är skarp vittring för en hund.
Enligt polisens uppgifter hade de 20 hundar vid söket efter Lisa.
Påståendet att det var svårt att hitta Lisas kropp är en lögn, men fanns inte kroppen i byssjan utan kom dit kanske den 11 juni blir det en annan sak.

Det finns inga generella eldningsförbud från maj månad .
Det beslutas lokalt eller regionalt av räddningstjänsten , kommuner
eller av länsstyrelsen .
En spetshund från vildhund va ? Vad heter den rasen om man får fråga ?
Och försök inte komma med att det är en blandrashund .
Det var det dummaste jag har hört . Alltså har du ingen hund och har aldrig
haft hund förut i ditt liv heller .
Tala då om hur ett spårsök går till in i minsta detalj .
Jag slår vad om att du aldrig har gjort ett spårsök någonsin .
Har du bevisat ännu att kroppen hamnade i byssjan senare än den 7/6 ?
Har du bevisat något av det du har påstått hittills under 1 1/2 år ?
Vad har din ihopfantiserade hund med specifika alternativa gärningsmän att göra ?
Få höra nu när du drar hela ditt alternativa händelseförlopp och när du namnger
din SPECIFIKA alternativa gärningsman .
2016-11-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det finns inga generella eldningsförbud från maj månad .
Det beslutas lokalt eller regionalt av räddningstjänsten , kommuner
eller av länsstyrelsen .
En spetshund från vildhund va ? Vad heter den rasen om man får fråga ?
Och försök inte komma med att det är en blandrashund .
Det var det dummaste jag har hört . Alltså har du ingen hund och har aldrig
haft hund förut i ditt liv heller .
Tala då om hur ett spårsök går till in i minsta detalj .
Jag slår vad om att du aldrig har gjort ett spårsök någonsin .
Har du bevisat ännu att kroppen hamnade i byssjan senare än den 7/6 ?
Har du bevisat något av det du har påstått hittills under 1 1/2 år ?
Vad har din ihopfantiserade hund med specifika alternativa gärningsmän att göra ?
Få höra nu när du drar hela ditt alternativa händelseförlopp och när du namnger
din SPECIFIKA alternativa gärningsman .
Om du inte känner till hur ett spårsök går till finns det på Youtube.
Den alternativa gärningsmannen anser jag är personen med den svarta SUV bilen som var parkerad på den norra parkeringen enligt B. Bertilsson vid 18.10 tiden och försvann strax innan tjejerna kom ut från cafeet 18.20, enligt flertal vittnen som observerade den körde den extremt sakta, som gjorde att den blev utmärkt.
Sannolikt åkte SUV bilen mot Husaby hållet där Lisa skulle komma fram och svänga upp mot Kinne Kleva, men hon kom aldrig fram till korsningen.
Det sannolika händelseförloppet är att Lisa blev blockerad av SUV bilen som gjorde att hon lade ned mopeden som fick skrap på visiret och började springa iväg, men gärningsmannen hinner upp hene och bakifrån bryter ned henne och hon blir strypt. Lisa hade skador bakom ena knäet och vaden som sannolikt kom från nedbrytningen.
Någon polisanmälan görs aldrig av händelsen, utan kroppen göms undan och tas till byssjan efter att likstelheten släppt troligen den 11 juni.
Mopeden kom tillbaka till parkeringen men inte hjälmen, utan en ny hjälm måste införskaffas därför det fanns skador på hjälmen, som blev vid överfallet.
Allt ovan är en spekulation hur mordet på Lisa kan ha gått till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in