Om man kollar på bäst-före datumet i butiken tycker jag det oftast är så att ekologisk mjölk har betydligt längre tid. Nu vet jag inte om detta har med volymerna som säljs och hur butikerna väljer att lägga fram varorna, men man brukar i princip utan undantag få några "extra" dagar bara på att köpa ekologiskt.
Vad det gäller hållbarhet sådär annars har jag inte märkt någon som helst skillnad. Det är ju trots allt helt vanlig mjölk vi pratar om i båda fallen.
Jag har det något kallare än rekommenderat i mitt kylskåp. Perfekt för mjölk med andra ord. Rekordet är nog en mjölk som var helt okej nära fyra veckor efter bäst-före-datum. Kan dock inte säga vilken sorts mjölk det rörde sig om. Jag köper både ekologisk och vanlig mjölk och har inte märkt någon skillnad. Bägge står sig lätt två veckor efter BF-datum, öppnat som oöppnat. Kortare tid under sommaren.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!