Citat:
Ursprungligen postat av
StorJohn
Hej,
Intervjun jag va på igår sa att "här ligger lönerna på några tusenlappar mindre?" Kan du gå ner lite?
Jag vet dock att lönerna inom den kategorin ligger på ca 34.000 på all statistik jag sett.
Min fråga är egentligen tror NI att arbetsgivarna bluffar med vad de kan erbjuda för att försöka få ner den arbetssökandes lön så mycket som möjligt?
Jag fick nytt jobb för ett par veckor sedan och där prutade de en tusenlapp på lönen. Eftersom jag har rätt till övertidsersättning så tycker jag inte det är något att ens reflektera över. Men, jobbet kräver en viss kompetens som inte många har och jag kan därför, om jag vill, gräma mig över att jag inte begärde högre ingångslön. Men, jag väljer istället att vara glad över att jag fick tillsvidare anställning direkt.
Jag har varit avdelningschef i antal år på ett amerikanskt IT företag och jag känner många som också varit eller är chef på olika nivåer i olika branscher. Det finns inget belägg för dina misstankar om "bluff" med lönesättning av nyanställda som du syftar på. Det finns ingen god mening med att försöka lura till sig medarbetare i en löneförhandling. Man erbjuder det siffra man fått från HR, varken mer eller mindre. Vill man verkligen ha någon som begär mer, då får man kontakta HR för ett OK på det.