2015-07-09, 14:03
Medlem
StorJohns avatar
Hej,

Jag har arbetat inom samma branch i 5 år nu men är nu sugen på att byta jobb pga lön.

Jag har sökt en del jobb och varit på en del intervjuer, en senast igår. Det som slog mig är att ingen hittils verkar kunna ge mig den lönen jag vill ha.
Nu låter det som att jag begär otroligt mycket men jag jobbar inom ekonomi och har idag en lön på 30.000.
På mina intervjuer har mitt löneanspråk legat på 3-4.000 mer, och då lämnar jag utrymme för förhandling men alla har nekat mig pga mitt löneanspråk.

Intervjun jag va på igår sa att "här ligger lönerna på några tusenlappar mindre?" Kan du gå ner lite?
Jag vet dock att lönerna inom den kategorin ligger på ca 34.000 på all statistik jag sett.

Min fråga är egentligen tror NI att arbetsgivarna bluffar med vad de kan erbjuda för att försöka få ner den arbetssökandes lön så mycket som möjligt?
Citera
2015-07-09, 14:18
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Min fråga är egentligen tror NI att arbetsgivarna bluffar med vad de kan erbjuda för att försöka få ner den arbetssökandes lön så mycket som möjligt?

Man kan säga så här: det finns alltid pengar att få fram om dom verkligen vill ha dig. Har själv varit med om att man tackat nej till ett jobb på grund av lönen, och då har dom "tittat en extra gång" och fått fram nån tusenlapp extra. Jag fick iofs bara en tusenlapp extra i månaden + 25 000 kr i "sign up bonus" som jag annars inte hade fått men det var ju ändå pengar. Dom hade då letat efter någon i 6+ månader för positionen utan att hitta en passande kandidat.

Samma sak när man har ett jobb och sen säger upp sig, då plötsligt kan företaget kasta massa tusenlappar extra i månaden på dig bara för att inte bli av med dig.

Pengar finns alltid att ta av, frågan är bara hur bra du är på jobbet och om dom verkligen vill ha dig såpass hårt.
Citera
2015-07-10, 10:08
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Hej,
Intervjun jag va på igår sa att "här ligger lönerna på några tusenlappar mindre?" Kan du gå ner lite?
Jag vet dock att lönerna inom den kategorin ligger på ca 34.000 på all statistik jag sett.

Jag fick nytt jobb för ett par veckor sedan och där prutade de en tusenlapp på lönen. Eftersom jag har rätt till övertidsersättning så tycker jag inte det är något att ens reflektera över. Men, jobbet kräver en viss kompetens som inte många har och jag kan därför, om jag vill, gräma mig över att jag inte begärde högre ingångslön. Men, jag väljer istället att vara glad över att jag fick tillsvidare anställning direkt.

Jag har varit avdelningschef i antal år på ett amerikanskt IT företag och jag känner många som också varit eller är chef på olika nivåer i olika branscher. Det finns inget belägg för dina misstankar om "bluff" med lönesättning av nyanställda som du syftar på. Det finns ingen god mening med att försöka lura till sig medarbetare i en löneförhandling. Man erbjuder det siffra man fått från HR, varken mer eller mindre. Vill man verkligen ha någon som begär mer, då får man kontakta HR för ett OK på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in