2015-07-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jävligt orättvist att jämföra två individer på det viset. Tom inom samma ras kan man få två olika hundar. Anpassa träning och kommunikation efter det som hunden svarar bäst på. Försök lära känna honom istället för att ständigt jämföra honom, till hans nackdel, med din tik.

Det verkar som att ni två framförallt behöver jobba på tillit och kommunikation. Testa även att "bara vara". Mys tillsammans; pilla öronlapp och klia nacke. Balans/klättringsövningar kan stärka en vek individ. Tänk på ditt kroppspråk, tonläge och vilken typ av belöning/ar han får vid träning.
Vaddå orättvist? Han passar bara inte rent personkemi-mässigt med den nyaste hunden. Det är ju något som kan hända alla precis som du nämner, oavsett ras. Man vet ju inte vad man får när man väljer en valp som oftast är yngre än 8v när man tingar den. Sedan kan man ju tycka att det verkar som om TS varit medveten om detta från början och då kanske TS borde avbrutit affären eller valt en annan valp ur kullen...

Till TS
För övrigt; verkar som om din valp har hittat en fantastisk metod att linda dig runt sin svansspets. Han vet ju PRECIS hur han ska göra för att komma undan ;P
Passar ni inte ihop så passar ni inte ihop. Hundar känner av favoritism så om du behandlar hundarna för olika så kan han faktiskt må dåligt av det. Prata med uppfödaren eller försök få igenom en omplacering. Nästa hund kanske du inte ska ta som valp utan välja en vuxen som passar bra med dig och din befintliga hund? Då vet du ju mer vad du får.
Citera
2015-07-10, 22:24
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Vaddå orättvist?

Han är ju uppenbart besviken över att den unga hanen inte är lika "rolig och lätt" som tiken. Istället för att jämföra hundarna borde han försöka eller ha försökt, se hanens positiva sidor och personlighet. Det känns lite som att TS kanske inte riktigt har hittat rätt kommunikationsväg med unghunden.

Jag har själv haft två hundar samtidigt. Två helt olika rastyper; terrier (tik) och herdehund (hane). De hade väldigt olika energinivåer, olika sätt att kommunicera med mig osv. Den ena var förarvek och röstkänslig. Den andra mer självständig och inte lika mutbar med köttbullar om man säger så. Jag jobbade väldigt olika med dessa jyckar, bla med klicker, frolic ,kamptrasa, koppelkorrigering, förbudsövningar och passivitetsträning. Dessa hundar var definitivt varandras motsatser. Att utifrån det bedöma den ena som roligare och trevligare än den andra hade känts aningen skevt.
Citera
2015-07-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Han är ju uppenbart besviken över att den unga hanen inte är lika "rolig och lätt" som tiken. Istället för att jämföra hundarna borde han försöka eller ha försökt, se hanens positiva sidor och personlighet. Det känns lite som att TS kanske inte riktigt har hittat rätt kommunikationsväg med unghunden.

Jag har själv haft två hundar samtidigt. Två helt olika rastyper; terrier (tik) och herdehund (hane). De hade väldigt olika energinivåer, olika sätt att kommunicera med mig osv. Den ena var förarvek och röstkänslig. Den andra mer självständig och inte lika mutbar med köttbullar om man säger så. Jag jobbade väldigt olika med dessa jyckar, bla med klicker, frolic ,kamptrasa, koppelkorrigering, förbudsövningar och passivitetsträning. Dessa hundar var definitivt varandras motsatser. Att utifrån det bedöma den ena som roligare och trevligare än den andra hade känts aningen skevt.
Han är besviken över att han inte kan bonda med den nya hunden eftersom de inte passar rent kemi-mässigt. Sedan kan man ju ha sina åsikter om hur han skött det, men det är ju inte orättvist mot hundarna på så vis; man vet ju inte vad man får till hundra procent när man skaffar en valp. Och även om man kan anpassa sig efter sina djur, så förändrar det ju inte att han inte känner att han passar med den här individen. Hunden är inte dum, den känner av att husse inte är lika glad i honom. Då kan det vara bäst att omplacera så att hunden får ett bättre hem.
Citera
2015-07-11, 01:14
Medlem
Det skall vara roligt att ha hund , är det inte det är det klokare att ge hunden en chans att hitta ett hem där han passar bättre .
Du får ju omplacera honom på egen hand om du vill också -det hoppas jag att du är medveten om -även om uppfödaren fyllt i rutan för återköp.
Citera
2015-07-11, 01:26
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Låter som en kanon jycke, lägger sig ner, som en skrämd igelkott, ifall den inte vill ta sig an saker haha! Den krabaten har ju en karaktär och får den att låta hur soft som helst. Hundar ska vara lata, slappa och bara ha det bra och leva gott av det överflöd som genereras i hemmet den hamnat

Min typ av vovve Om vovven lämnas tillbaka kontaktar jag gärna uppfödaren.
Citera
2015-07-12, 02:26
Medlem
tingelingans avatar
Faktiskt är det så ibland att personkemin inte stämmer. Då är det rätt att kontakta uppfödaren för en omplacering. Många gånger finns det personer som inte passar ihop med hunden och det är bara så.
Jag är uppfödare själv och ibland när jag spar en valp så upptäcker jag att kemin inte stämmer och då gör jag allt för att hitta ett bra hem och i nästan 100% har jag lyckats och hunden har fått ett fantastiskt liv.
Citera
2015-07-12, 10:11
Medlem
Djitiis avatar
Det är viktigt att det stämmer, ni ska trots allt leva under samma tak i rätt många år och hunden mår troligtvis bättre av att åka tillbaka till uppfödaren redan nu.

Det kan naturligtvis ändrad med tiden. Med valpar är det ju ofta så att man får det man får och man är medveten om att det är upp till en själv att forma hunden. En vuxen hund förväntas vara "klar" och du kanske jämför lite väl mycket med den andra hunden?

Det finns egentligen inget fel så länge du tar väl hand om hunden så länge den är hos dig! Viktigt är dock att du ger den en chans, den kommer aldrig bli som den andra hunden och det är ju lite charmen, två individer som uppskattar olika saker och som förgyller livet på olika vis.

Citera
2015-07-12, 17:12
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djitii
Det är viktigt att det stämmer, ni ska trots allt leva under samma tak i rätt många år och hunden mår troligtvis bättre av att åka tillbaka till uppfödaren redan nu.

Det kan naturligtvis ändrad med tiden. Med valpar är det ju ofta så att man får det man får och man är medveten om att det är upp till en själv att forma hunden. En vuxen hund förväntas vara "klar" och du kanske jämför lite väl mycket med den andra hunden?

Det finns egentligen inget fel så länge du tar väl hand om hunden så länge den är hos dig! Viktigt är dock att du ger den en chans, den kommer aldrig bli som den andra hunden och det är ju lite charmen, två individer som uppskattar olika saker och som förgyller livet på olika vis.

Det fetade; exakt det jag också försöker få folket i tråden att förstå.
Citera
2015-07-12, 21:55
Medlem
Limberjs avatar
Hoppas hunden hittar ett nytt hem. Bedlington är en riktigt fin ras, nästan så att jag skulle ta honom med en gång haha!
Min bror har en hund man måste kämpa med för att han ska lyssna, kanske ni vill byta då han inte har rösten istället ;P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in