2015-07-09, 01:29
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Vad tror ni?

Funderar på att odla hydro i båthuset vid vattenytan och rötterna i sjön. Eller pumpandes upp från sjön på rötterna på något vis.

Skulle det kunna vara några nackdelar? pH-värdet kommer mätas innan projektet startas självklart.

Är temperaturen på vattnet för låg tro?
Senast redigerad av Luddans 2015-07-09 kl. 01:31.
Citera
2015-07-09, 01:35
Medlem
sketcells avatar
Skulle vara svårt att kontrollera PH:t, men ännu svårare att se till att det finns tillräckligt med näring med vattnet. Blir lite svårt att ha rätt mängder näring när det handlar om en hel sjö. Sedan kanske fiskar eller eventuellt annat kunna skada rötterna. Sedan undrar jag hur du gör med ljuset? Solljus? HPS? Etc. Finns för många variabler och du har gett alldeles för lite information.

Men detta kan jag säga, det skulle vara extremt intressant projekt att se tycker jag. Kanske prova vegga dem en del inomhus först? Hade du gjort detta hade det verkligen varit häftigt att se
Citera
2015-07-09, 01:48
Medlem
Näringen går ju att lösa på olika sätt så inget problem där.

Hmm.. får lösa med ngt ganska tätt nät undertill så inte fisk kommer till

Min tanke är LED. Något i denna stilen:

http://www.mars-hydro.com/mars-ii-led-grow-light-1200w.html

Infon finns inte för det är bara en idé än så länge men ser verkligen potential i det båthuset
Citera
2015-07-09, 02:33
Medlem
Min och en polares plan var att sänka ner två stora 240 kilos tunnor i ett träsk.
Den en faktorn vi misstänkte kunde komma till att bli problem var:
Om vattnet i träsket blev för kallt skulle växterna dö.

Borde ändå funka om man sätter Fröerna i början på Juni
Citera
2015-07-09, 03:56
Medlem
akvifers avatar
Ni vet väl att plantan inte är skapt för att ha sina rötter i stillastående sjövatten?

Pumpa upp till en reservoar (automatiskt med float valve), där i doserar du näring, som sedan pumpas över till ditt hydro system.

En fördel med sjön är att du kan köra drain to waste, mycket mer simpelt
Citera
2015-07-09, 04:43
Medlem
Nej tråden handlar ju lite om det är möjligt eller inte

Reservoar är en lösning jag funderat över men vill ändå försöka slippa om det går på något vis. Utrymmet är inte så superstort och vill använda så mkt jag kan till damerna.

Systemet kan bli Mediabased continues drip system eller ett waterbased system typ aeroponics om man lyckas Annars göra hål i typ en flytbrygga och fästa krukorna över ytan men låta rötterna ligga under (om det fungerar).

Tänkte LED som belysning. rummet är 3x3 meter och delar upp det i 4 sektioner med en 900w LED över varje sektion med 5 damer under varje lampa.
Senast redigerad av Luddans 2015-07-09 kl. 04:51.
Citera
2015-07-09, 09:56
Medlem
"stillastående sjövatten" ... den definitionen lär ju komma från en som enbart bott i staden hela sitt liv.

Han sa "sjö" inte göl
Senast redigerad av Lejfnar 2015-07-09 kl. 09:59.
Citera
2015-07-09, 13:14
Medlem
-gubbeniladan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejfnar
"stillastående sjövatten" ... den definitionen lär ju komma från en som enbart bott i staden hela sitt liv.

Han sa "sjö" inte göl

hahaha!

Jag tror dock att han kan få problem med syresättningen till rötterna, vet inte om det hade funkat att fästa luftpumps stenar kring rötterna för att motverka?
Citera
2015-07-09, 14:10
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejfnar

Han sa "sjö" inte göl

Och det gör ingen skillnad. Syresättningen i sjövatten är för låg.

Vill man verkligen försöka med enbart sjövatten, så ta en hink borra en hel del hål i botten. Sätt i syrestenar och sänk ned hinken i sjövattnet.

Möjligheten att lyckas är i mina ögon liten.
Citera
2015-07-09, 18:45
Medlem
Syremängden i vattnet måste ju kunna ökas med akvariepumpar? Pumpar ner luft och syresätter runt rötterna eller i reservoaren? Borde räcka?

Om pH-värdet är galet får ja köra slutet system med egen reservoar.

Annars då? bakterier eller parasiter i vattnet som kan förstöra?

Fördelar då? Kommer verkligen få svårt att få ner kranvatten så måste nog gå på sjövatten.
Det måste ju vara näringsämnen i vattnet som är till någon fördel
Citera
2015-07-09, 18:49
Medlem
Men hur fasen ska ni hålla temperaturen? När på året hade ni tänkt odla? Rötter säger "aj aj " för kallt vatten!
Citera
2015-07-09, 22:44
Medlem
TokayGecks avatar
Har haft många lyckade DWC projekt med LED. Du måste få ner en airstone kopplat till en pump som syresätter rötterna. Problem Nr 2 är såklart näring, ett alternativ är att sänka ner en stor tunna i vattnet så du kan isolera näringsmängden.

Hur skall du se till att du har 1.6 - 2.0 EC under blomm när du har en hel sjö? Ska du fylla sjön med näring? Ett alternativ är också att isolera allt vatten i båthuset, lägga massor med airstones på botten och helt enkelt fylla "poolen" med rätt näringmängd. Ett jävla meck.

Enklast: Köp en tunna (minst 20l, helst svart, helslutande lock och netpot) och ställ på land med en airstone och pump i, byt vatten varje vecka, håll ph mellan 5.5 och 5.8, ec 0.5 - 1.4 under vegg, 1.6-2.0 blom, RO vatten sista veckan. Detta, och du kommer få en jävla massa gräs. Fick 196g på min förra Blueberry (auto!) med LED från Budmaster 2.

Edit: bästa temp i vattnet för syretillsättning är 16-19grader imo, 17.5 optimalt enligt egen erfarenhet, lycka till!
Senast redigerad av TokayGeck 2015-07-09 kl. 22:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in