2015-07-08, 18:25
Medlem
SirKnasens avatar
Seat Leon 2011. 4 dörrars.
Sedan några dagar tillbaka har mitt mitt centrallås börjat spöka.
När jag trycker på låsuppknappen på fjärrnyckeln öppnas enbart förardörr och tanklockslåset, jag hör dock hur det klickar till i samtliga dörrar.
Jag får då trycka 1-2ggr till på lås upp för att resterande dörrar och baklucka ska öppnas.
Låsa samtliga dörrar fungerar alltid direkt på första låstrycket.
Samma problem är det med upplåsning med nyckel direkt i dörren. Jag vrider nyckeln åt vänster och hör hur det klickar till men enbart förardörr låses upp. Får då vrida tillbaka nyckeln och åter vrida nyckeln till vänster för att samtliga lås ska klicka till och öppnas.

Ska man gissa att det är defekta microbrytare i låskistan i förardörren eller är det någon som känns vid problemet och har en annan gissning?
Citera
2015-07-08, 18:30
Medlem
jamesbondes avatar
Haft liknande problem på en Volvo. Sprutade in siliconespray (biltemas där det medföljer en liten "snabel") mellan dörrsidan och fönsterrutan på förarsidan (ner mot låsets rörliga delar) - sedan funkade allt perfekt.
Citera
2015-07-08, 18:37
Medlem
SirKnasens avatar
Och med Volvo menar du en gammal 740 från 87 där låskistan inte är inkapslad?
Kan inte förstå vad det skulle göra för nytta att dränka en sånhär i siliconolja

https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/385dbf/path/mnt/newftp/35/bil/lgnr/357341_1.jpg/seat_leon_2009_l%EF%BF%BD%EF%BF%BDskista_d%EF%BF%B D%EF%BF%BDrrl%EF%BF%BD%EF%BF%BDs.jpg
Citera
2015-07-08, 18:48
Medlem
S60 hade väl problem med centrallåset, i alla fall tidigare modeller.
Citera
2015-07-08, 18:59
Medlem
SirKnasens avatar
VAG har haft väldiga problem med centrallås med på tidigare modeller och då har det varit microbrytare i låskistan. Misstänker det nu med men någon har kanske en annan säkrare gissning.
Möjligt att jag kör en snålvariant och beställer en begagnad låskista från en skrot och ber någon mindre verkstad byta den.
Antar en sprillans ny låskista kostar 4000kr +moms och märkesverkstan vill ha 2 timmars betalt för jobbet.

Aja... ingen panik dock. Bilen går ju än så länge att öppna
Citera
2015-07-10, 21:57
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Och med Volvo menar du en gammal 740 från 87 där låskistan inte är inkapslad?
Kan inte förstå vad det skulle göra för nytta att dränka en sånhär i siliconolja

https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/385dbf/path/mnt/newftp/35/bil/lgnr/357341_1.jpg/seat_leon_2009_l%EF%BF%BD%EF%BF%BDskista_d%EF%BF%B D%EF%BF%BDrrl%EF%BF%BD%EF%BF%BDs.jpg

Nej en 945 FT från 92. Men det funkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in