2015-07-08, 17:41
Medlem
Jag har idag ett bolån på 1 mkr på vilket min far står som medlåntagare. Nu ska han byta boende inom en snar framtid och kommer då att behöva låneutrymmet för sig själv, så jag behöver stå på mitt bolån själv.
Problemet är dock att jag, även i dagens ränteläge, behöver klara en ränta på 7,5% enligt banken, och därmed ha en inkomst på ca 27.000 brutto, vilket jag inte har eftersom jag endast jobbar halvtid sedan nyår.

Så min fundering är, om jag byter bank och ansöker om bolån hos en ny bank, vad kollar de upp? Nöjer de sig med en kopia på ett anställningsbevis (jag har kvar mitt gamla där det står att jag jobbar heltid), eller kollar de även upp detta med min arbetsgivare?
Samt en mer ekonomirelaterad fråga: begär de en kopia på min senaste lönespec? Eller nöjer de sig med en UC? Förra året tjänade jag nämligen bra mycket mer eftersom jag jobbade heltid då.
Citera
2017-01-07, 15:45
Medlem
Röksopps avatar
Är i samma sits och skulle vilja veta jag med. Vilken kontakt tar banken med arbetsgivare för ett bolån under 1 mnkr?
Citera
2017-01-07, 16:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Är i samma sits och skulle vilja veta jag med. Vilken kontakt tar banken med arbetsgivare för ett bolån under 1 mnkr?
För mig har det räckt med en UC som visar förra årets inkomst.

Sedan får man ju svara på lite frågor men de har aldrig ringt någonstans och kollat upp. Kan iofs bero på hur trovärdig man verkar.
Citera
2017-01-07, 16:52
Medlem
Pungsnoppens avatar
De kollar direkt upp med UC vad du hade för inkomst året innan och innan dess tror jag de ser med.
Krediter etcetera.

Det gör dom. Lönespec för senaste halvåret kan vara på tapeten men vet inte till 100% när det i ditt
fall handlar om byta lånegivare.

Edit. I med att din pappa vill ut ur det hela så bör
banken kolla upp dig på nytt.
Citera
2017-01-07, 18:30
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Jag har idag ett bolån på 1 mkr på vilket min far står som medlåntagare. Nu ska han byta boende inom en snar framtid och kommer då att behöva låneutrymmet för sig själv, så jag behöver stå på mitt bolån själv.
Problemet är dock att jag, även i dagens ränteläge, behöver klara en ränta på 7,5% enligt banken, och därmed ha en inkomst på ca 27.000 brutto, vilket jag inte har eftersom jag endast jobbar halvtid sedan nyår.

Så min fundering är, om jag byter bank och ansöker om bolån hos en ny bank, vad kollar de upp? Nöjer de sig med en kopia på ett anställningsbevis (jag har kvar mitt gamla där det står att jag jobbar heltid), eller kollar de även upp detta med min arbetsgivare?
Samt en mer ekonomirelaterad fråga: begär de en kopia på min senaste lönespec? Eller nöjer de sig med en UC? Förra året tjänade jag nämligen bra mycket mer eftersom jag jobbade heltid då.

Hur har du räknat, ett lån på 1 miljon ger ju i snitt en kostnad på 6000kr per månad innan ränteavdrag med en ränta på 7.5%. Varför skulle banken kräva 27.000 brutto?
Citera
2017-01-07, 22:46
Medlem
adressandrings avatar
Vad en bank kollar upp vid bolåneansökan? Är du orolig för att de gör en saftig bakgrundskontroll?

Jo - en liten bakgrundskontroll gör banken. Det är beror ju på fall till fall hur omfattande den är. Men det är långt ifrån vad du tror att de gör. Banken anställer inte någon detektiv som besöker din arbetsplats, det kan jag lova dig.

I värsta fall om du verkar vara en riktig skojare/nervös/fåordig på telefon/på mötet så kommer de:

*Ringa upp dina referenser och stämma av att det som står på lönespecen/intyget stämmer.

Har du riktigt otur så ringer bankmannen/bankkvinnan till den juridiska supporten på banken och kollar upp dig lite. Men då skall det finnas många varningsflaggor: mer än 5 - 6 kontanta insättningar per år, fler än 5 - 6 UC-slagningar på ett år et.c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in