Citat:
De flesta av oss är dåliga på att ändra våra vanor, det ligger liksom i sakens natur, vi trivs med våra vanor, det är därför vi håller fast vid dem. Det är därför de är just vanor.Jag är dock väldigt dålig när det kommer till att ändra vanor, har alltid sagt att jag ska tagga ner på läsken och allt skräp mat, men det blir aldrig av, jag har liksom aldrig oroat mig för min kost, för jag aldrig går upp i vikt, så det är svårare för mig (konstigt nog) att ta in att min kropp tar skada av det, om inte på utsidan men på insidan.
Med det sagt vill jag säga att det är väldigt hälsosamt, inte minst mentalt att ta nya spår i livet, man får liksom nya perspektiv och stärker sitt självförtroende. Som en bonus. Felet man ofta gör är att i ögonblick av inspiration bestämma sig för att leva hälsosamt och i ett huj skall en massa saker ändras. Det fungerar inte. Inspirationen är kortvarig och det blir för jobbigt och komplicerat att ändra på flera saker i sin livsföring på en gång.
Så därför är det bättre att ta en sak i taget. Du bör definitivt dricka mer vatten, din kropp behöver vatten, minst en liter om dagen. Sedan kan du stegvis trappa ner läskdrickandet.
Om du rör på dig mer, blir magen bättre. Det behöver inte handla om att jogga flera kilometer, det betyder mer att röra sig i sitt vardagliga liv, en kort promenad, lite städning och den typen av aktiviteter.
Tyvärr är det så att kroppen tar skada av felaktig kost och dåliga vanor, även om det inte märks i form av övervikt, vilket du redan vet. Vårt matsmältningssystem och våra organ är fantastiska på att göra det bästa av situationen, de kämpar verkligen, men det håller inte i längden. Socker t ex är inte alls bra, våra kroppar är inte vana vid det i stora mängder, det blir inflammationer och t ex diabetes.