2015-07-07, 21:21
Avslutad
Hej, jag kan börja med detta inlägg genom att säga att jag skulle uppskatta seriösa svar, jag skulle också vara glad om jag inte blir "hånad" av mina matvanor m.m, då det inte är detta inlägget handlar om.

Nu till min fråga, när jag läser om förstoppning står det mycket om att man dricker för lite, så min fråga är helt enkel, är det bara vatten dom syftar på här, eller är den vilken dricka som helst, vatten, läsk, juice m.m. Jag dricker mycket läsk men jag har inte druckit ett glas vatten så länge jag kommer ihåg (skulle vilja säga minst 5 år, helt seriöst, om inte mer)

För jag dricker väldigt mycket läsk, så att jag blir förstoppad pga vätska tycker jag låter orimligt, men om det nu är så att läsk inte är med i kategorin, så förstår jag min förstoppning på den senaste veckan helt klart (För att förklara menar jag att jag skitit, men det har varit hårt varje gång, i snart en vecka)

EDIT: Är det någon här som har tips på vad för mat man kan köpa (som man kan små äta vid datorn) som är bra för magen, med mycket fiber men smakar inte skit, eller måste man köpa äckliga pulver liknande skräp som smakar röv?
Senast redigerad av Lblom 2015-07-07 kl. 21:35.
Citera
2015-07-07, 21:39
Medlem
lolumadbros avatar
Är dina fingrar för lata för att söka på google/ här på FB?
Hann läsa ditt tidigare inlägg, innan du redigerade det. Inte druckit vatten på 5+år. Dricker mycket läsk. Nu ber du om mat du kan äta framför datorn.

Tips: Coop har hemkörning av matvaror. Fast onlinepizza kanske lockar mer?
Citera
2015-07-07, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lolumadbro
Är dina fingrar för lata för att söka på google/ här på FB?
Hann läsa ditt tidigare inlägg, innan du redigerade det. Inte druckit vatten på 5+år. Dricker mycket läsk. Nu ber du om mat du kan äta framför datorn.

Tips: Coop har hemkörning av matvaror. Fast onlinepizza kanske lockar mer?

Pizza låter väldigt gått faktiskt, tack för att du fick mig att bli sugen på pizza

Kan ju säga till dig, att jag är 177 lång, väger 55 kilo, är jag lat, ja men alla behöver inte gymma varje dag för att inte bli feta, förstår att avundsjuka kan slå till ibland, men detta svar va 100% onödigt, och du slösade din egna tid genom att skriva det. Sen kan jag informera dig om att jag har redigerat in det igen, då jag tog bort det för jag visste att svar som dina skulle komma, men kan man inte få tips, kan man väl åtminstone få sig ett skratt, och du levererade stort på den fronten, tack!

EDIT: Har en fråga till dig också, vad gör en sån naiv person på medicinska delen av flashback?
Senast redigerad av Lblom 2015-07-07 kl. 21:48.
Citera
2015-07-07, 21:48
Medlem
Lumlums avatar
Du verkar ju redan ha insikt i var felet ligger - så varför inte prova att ändra lite
på dessa felaktiga matvanor innan du ber om ytterligare hjälp?
Byt ut en del av läsken mot vatten och framförallt sitt inte så mycket still
så löser sig säkert både problemen och annat...
Om du inte förbättrar detta när du är ung så lär du få allvarliga problem längre fram i livet
med magen (och kanske annat).
Ät inte framför datorn, det ramlar ned matpartiklar i tangentbordet och rätt var det är så
välter Colan i det också
Citera
2015-07-07, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lumlum
Du verkar ju redan ha insikt i var felet ligger - så varför inte prova att ändra lite
på dessa felaktiga matvanor innan du ber om ytterligare hjälp?
Byt ut en del av läsken mot vatten och framförallt sitt inte så mycket still
så löser sig säkert både problemen och annat...
Om du inte förbättrar detta när du är ung så lär du få allvarliga problem längre fram i livet
med magen (och kanske annat).
Ät inte framför datorn, det ramlar ned matpartiklar i tangentbordet och rätt var det är så
välter Colan i det också

Jag är dock väldigt dålig när det kommer till att ändra vanor, har alltid sagt att jag ska tagga ner på läsken och allt skräp mat, men det blir aldrig av, jag har liksom aldrig oroat mig för min kost, för jag aldrig går upp i vikt, så det är svårare för mig (konstigt nog) att ta in att min kropp tar skada av det, om inte på utsidan men på insidan.
Citera
2015-07-07, 21:55
Medlem
lolumadbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lblom
Pizza låter väldigt gått faktiskt, tack för att du fick mig att bli sugen på pizza

Kan ju säga till dig, att jag är 177 lång, väger 55 kilo, är jag lat, ja men alla behöver inte gymma varje dag för att inte bli feta, förstår att avundsjuka kan slå till ibland, men detta svar va 100% onödigt, och du slösade din egna tid genom att skriva det. Sen kan jag informera dig om att jag har redigerat in det igen, då jag tog bort det för jag visste att svar som dina skulle komma, men kan man inte få tips, kan man väl åtminstone få sig ett skratt, och du levererade stort på den fronten, tack!

EDIT: Har en fråga till dig också, vad gör en sån naiv person på medicinska delen av flashback?

Ja det låter om än, mindre hälsosamt än om du hade varit överviktig. Hoppas det löser sig för dig (ba-bom-tzz). Angående avundsjuka; tror jag knappast folk är det på dig. 177 cm och väger 55 kg.

Skulle ställt denna frågan till dig från början, men. Varför frågar du ens om saker och ting på FB? Alla vet att när man frågar om symptom har man cancer, aids, ebola etc etc.
Citera
2015-07-07, 21:56
Avslutad
Finns movicol microlax och andra hjälpmedel man kan köpa på Apoteket mot en förstoppad mage.
Citera
2015-07-07, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Finns movicol microlax och andra hjälpmedel man kan köpa på Apoteket mot en förstoppad mage.

Movicol låter som något jag kanske letar efter, det andra är ju typlaxering, för jag ska få rinnande skit, jag letar efter något jag kan äta som ger mig fibrer och annat som gör att tarmen mår bättre, och därav är skiten mer normal, och inte rinnande, typ den där yoghurten man såg på reklamen förut, vet ej om den är bra eller inte, men något sånt
Citera
2015-07-07, 22:03
Medlem
lolumadbros avatar
Citat:
Fast detta är ju laxering, för jag ska få rinnande skit, jag letar efter något jag kan äta som ger mig fibrer och annat som gör att tarmen mår bättre, och därav är skiten mer normal, och inte rinnande, typ den där yoghurten man såg på reklamen förut, vet ej om den är bra eller inte, men något sånt

Men för helvete. Hur svårt ska det vara att äta en allmänt sund kost?
Försök följa en helt vanlig (ny version) av tallriksmodellen. Kan garantera dig att din hälsa och magproblem kommer vika hän.
Citera
2015-07-07, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lolumadbro
Men för helvete. Hur svårt ska det vara att äta en allmänt sund kost?
Försök följa en helt vanlig (ny version) av tallriksmodellen. Kan garantera dig att din hälsa och magproblem kommer vika hän.

Finns ingenting jag kan svara på här, som inte kommer ge mig ännu ett absurt svar från dig, men jag försöker ändå.

Jag äter inte pizza varje dag, jag äter normal mat, men äter inte grönsaker, vilket förmodligen är en stor anledning till mina problem, för det innehåller fiber och annat gott. Jag är inte helt pantad i kolan som tror att min livsstil är helt perfekt, om du läser mitt första inlägg, så skrev jag att jag inte behövde tips på matvanor, utan simpelt frågade om läsk är samma sak som att dricka vatten för tarmen, eller om läsk innehåller något ämne som gör att det är sämre än vatten, vilket bidrar till mina förstoppningar den senaste veckan (dock har jag inte druckit mer läsk, eller ätit mindre grönsaker denna vecka, än andra veckor, hade inga förstoppningar då)
Citera
2015-07-07, 23:16
Medlem
lolumadbros avatar
Citat:
Jag äter inte pizza varje dag, jag äter normal mat, men äter inte grönsaker, vilket förmodligen är en stor anledning till mina problem, för det innehåller fiber och annat gott. Jag är inte helt pantad i kolan som tror att min livsstil är helt perfekt, om du läser mitt första inlägg, så skrev jag att jag inte behövde tips på matvanor, utan simpelt frågade om läsk är samma sak som att dricka vatten för tarmen, eller om läsk innehåller något ämne som gör att det är sämre än vatten, vilket bidrar till mina förstoppningar den senaste veckan (dock har jag inte druckit mer läsk, eller ätit mindre grönsaker denna vecka, än andra veckor, hade inga förstoppningar då)

1. Grönsaker är förmodligen inte det avgörande problemet här, men din kropp kommer att må bättre om du lägger till lite grönt; i alla fall i en måltid/dag. Räcker med någon gurkbit/halv normalstor tomat och något salladsblad. Ogillar du smaken, svälj ner tillsammans med det andra i måltiden.

2. Läsk kan aldrig ersätta vatten. Kroppen består av 69% vatten, varav hjärnan är ~85%, blodet har över 80%, levern ~90%, njurarna ~80% osv osv. Till och med dina ben har en beståndsdel av vatten; tror det är 30% eller liknande.
pH-värdet i kroppen bör vara ~7, läsk har ~3.4 medan vatten ligger runt ~7.
Syran i läsk, framförallt pepsi, cola hör inte hemma i kroppen. Men i hemmet. För toalettskrubbning och rostborttagning...

3. Koncist, får du inte i dig tillräckligt med vatten kan du på sikt få andra problem som koncentrationsproblem med mera.

Finns otaligt många källor på det här; krävs ingen läkarutbildning, bara sunt förnuft... och Internet.
Citera
2015-07-08, 08:57
Medlem
Citat:
Finns ingenting jag kan svara på här, som inte kommer ge mig ännu ett absurt svar från dig, men jag försöker ändå.

Du kan dock inte kalla dej raketforskare med den frågeställningen om läsk är typ lika bra som vatten... Ryck upp dej och kom utanför dörren ibland. Att sitta och klaga på problem som kan åtgärdas (säkerligen) känns bara fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in