Citat:
Ursprungligen postat av
Lblom
Jag äter inte pizza varje dag, jag äter normal mat, men äter inte grönsaker, vilket förmodligen är en stor anledning till mina problem, för det innehåller fiber och annat gott. Jag är inte helt pantad i kolan som tror att min livsstil är helt perfekt, om du läser mitt första inlägg, så skrev jag att jag inte behövde tips på matvanor, utan simpelt frågade om läsk är samma sak som att dricka vatten för tarmen, eller om läsk innehåller något ämne som gör att det är sämre än vatten, vilket bidrar till mina förstoppningar den senaste veckan (dock har jag inte druckit mer läsk, eller ätit mindre grönsaker denna vecka, än andra veckor, hade inga förstoppningar då)
1. Grönsaker är förmodligen inte det avgörande problemet här, men din kropp kommer att må bättre om du lägger till lite grönt; i alla fall i en måltid/dag. Räcker med någon gurkbit/halv normalstor tomat och något salladsblad. Ogillar du smaken, svälj ner tillsammans med det andra i måltiden.
2. Läsk kan aldrig ersätta vatten. Kroppen består av 69% vatten, varav hjärnan är ~85%, blodet har över 80%, levern ~90%, njurarna ~80% osv osv. Till och med dina ben har en beståndsdel av vatten; tror det är 30% eller liknande.
pH-värdet i kroppen bör vara ~7, läsk har ~3.4 medan vatten ligger runt ~7.
Syran i läsk, framförallt pepsi, cola hör inte hemma i kroppen. Men i hemmet. För toalettskrubbning och rostborttagning...
3. Koncist, får du inte i dig tillräckligt med vatten kan du på sikt få andra problem som koncentrationsproblem med mera.
Finns otaligt många källor på det här; krävs ingen läkarutbildning, bara sunt förnuft... och Internet.