2015-07-07, 20:38
Medlem
Kastanjeros avatar
Jag kan förstå att man lägger ned landslagskarriären efter att man vunnit ett VM-guld o ändå inte kan åstadkomma nåt större, men Maldini tex fick ju aldrig vinna VM o vann året efter Italiens VM-guld CL och blev framröstad till turneringens bäste back. Då hade han väl ett år yngre lätt platsat i laget eller?
Citera
2015-07-07, 20:41
Medlem
NirvanAs avatar
1) Kroppen orkar inte med allt matchandes, alla kvalmatcher och vänskapsmatcher tar kraft och energi som istället kan användas till vila och rehab.

2) Man har gjort MÅNGA landskamper och tackar för sig för att man vill ge plats till en yngre generation som ska vara bärande i kommande mästerskap
Citera
2015-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Jag kan förstå att man lägger ned landslagskarriären efter att man vunnit ett VM-guld o ändå inte kan åstadkomma nåt större, men Maldini tex fick ju aldrig vinna VM o vann året efter Italiens VM-guld CL och blev framröstad till turneringens bäste back. Då hade han väl ett år yngre lätt platsat i laget eller?

Nja, 3 av hans 4 sista säsonger så spelade han mindre än hälften av matcherna i Milan så han hade nog inte haft fysik för att kombinera både klubb- och landslag vilket antagligen är den främsta anledningen till att spelare slutar i landslaget på ålderns höst.
Citera
2015-07-07, 21:47
Bannlyst
Som Nirvanas första punkt är det. Hans andra är ju nonsens. Som att de skulle sluta för någon annans skull än dom själva, men kan säkert vara fint att lägga till det för att vinna billiga poäng från pöbeln.

Annars har ju många spelare, som Ryan Giggs, just Maldini, Paul Scholes och nu John Terry vunnit många år på att de kunnat sluta i landslaget och vila kroppen när andra sliter med resor och vänskapsmatcher. Just Terry använde det som ett argument varför det gått så bra för honom den gångna säsongen.

Annars förstår man ju varför de slutar i landslaget. Det är ofta rätt trist kan jag tänka mig (förutom mästerskap), man tjänar inte direkt några pengar på det och när man spelar fotboll hela tiden så är det inte lika kul att spela som för mig och dig. Det är lätt att tappa kärleken till sporten, det blir mer som ett jobb (vilket det ju är för dom förvisso).
Citera
2015-07-08, 00:11
Medlem
snillet_1s avatar
För spelare i Afrika händer det då och då att de lägger ned landslagsspelandet då de vederbörande organisationerna helt enkelt är för kassa rent organisatoriskt. Adebayor och Eto'o är väl de exempel jag kan komma på såhär på rak arm. Asamoah Gyan lade väl också av p.g.a något sådant?
Senast redigerad av snillet_1 2015-07-08 kl. 00:15.
Citera
2015-07-08, 00:19
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
För spelare i Afrika händer det då och då att de lägger ned landslagsspelandet då de vederbörande organisationerna helt enkelt är för kassa rent organisatoriskt. Adebayor och Eto'o är väl de exempel jag kan komma på såhär på rak arm. Asamoah Gyan lade väl också av p.g.a något sådant?
Alex Song också va? 27 år gammal och redan slutat i landslaget...
Citera
2015-07-08, 16:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Är väl en del spelare som när de blir äldre även säger att de inte orkar med landslaget om de inte är ordinare.

David Trezeguet hade väl det som argument kring det sista mästerskapet han var uttagen till men tackade nej till då han inte var intresserad och kände sig för gammal för att sitta på bänken. Han menade väl på att han antingen spelar han, eller så tar de ut någon yngre och mer "flexibel".

Annars är det väl en del som säger också att de vill fokusera på att hålla klubblagskarriären vid liv några år till fysiskt, samt även att alla resor tär på familjelivet med fru/barn.
Citera
2015-07-09, 12:18
Medlem
Tobbe76s avatar
Det är en intressant fråga men samtidigt har den massor av svar. Alla människor är olika och slutar av olika anledningar.
Men en sak ska man veta att det sliter mest psykiskt att spela i landslaget. Först och främst har man dåligt samvete mot familjen att man åker till Lettland för spela en träningslandskamp. När man äntligen är ledig. För ledig tid är extremt värdefull, för tror inte folk förstår hur lite fritid man har som spelare. Sedan såklart det spar kroppen, men samtidigt är alla som är tänkbara till landslagsspel fullt tränade, så det är ingen egentlig belastning rent fysiskt.
Sedan är din arbetsgivare aldrig glad när du åker till landslaget och skulle dom ej vara tvungna och släppa dig skulle dom ALDRIG göra det.
Så kan bara gå till mig själv, det är fritiden man värdera högre och därför avstår spel. Och vet det är samma med många med mig som har samma syn på det. Sedan ska man säga att vi svenskar biter ihop längre än andra nationer, för vi är uppväxta med att försvara våra färger, samt inte minst är en ÄRA och bära den svenska tröjan.

Hoppas mitt svar kan iaf lite svara på din fråga. Har själv gjort +40 A Matcher men lagt av för X år sen.

Men gillar din fråga och är det ngt annat du undrar över fråga bara, men kan bara svara för mig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in