2015-07-07, 11:42
Medlem
Querijuices avatar
Vad tycker ni kära forumiter?
Wallenstam,Hufvudstaden eller Castellum. De har alla sjunkit de senaste tre månaderna.
Det lutar på Hufvudstaden, pga av läget på dess fastigheter och den verkar vara minst risk utav dom.
Tankar på det?
Mvh Q
Citera
2015-07-07, 11:46
Medlem
Mina Hufvudstaden har inte varit någe vidare. Jag tror dock också på dem, men sålde med endast liten uppgång. Jag är en riktigt blåögd entusiast dock, så mig kanske man inte ska lyssna till.

Hufvudstaden är de som förutspås gå bäst i alla fall.

/Lex.
Citera
2015-07-07, 12:11
Medlem
Reevess avatar
I min portfölj ingår både Castellum och Hufvudstaden. Du får göra en noggrann analys av de större fastighetsbolagen på börsen och sedan köpa dem som känns bäst, helt enkelt.
Citera
2015-07-07, 18:01
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
Mina Hufvudstaden har inte varit någe vidare. Jag tror dock också på dem, men sålde med endast liten uppgång. Jag är en riktigt blåögd entusiast dock, så mig kanske man inte ska lyssna till.

Hufvudstaden är de som förutspås gå bäst i alla fall.

/Lex.

Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
I min portfölj ingår både Castellum och Hufvudstaden. Du får göra en noggrann analys av de större fastighetsbolagen på börsen och sedan köpa dem som känns bäst, helt enkelt.

Kul med lite svar. Jag kanske ska köpa båda ändå. Hur gör ni en noggrann analys innan köp? Jag är bara en nybörjande småsparare. Hur viktigt anser ni det är att ha fastigheter i sin portfölj?
Mvh Q
Citera
2015-07-07, 18:35
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Kul med lite svar. Jag kanske ska köpa båda ändå. Hur gör ni en noggrann analys innan köp? Jag är bara en nybörjande småsparare. Hur viktigt anser ni det är att ha fastigheter i sin portfölj?
Mvh Q

Jag tittar på allt jag kan som har med bolaget att göra. "Den som vet mest, vinner mest" borde istället vara en slogan för aktiehandel. Viss data hämtar jag härifrån. http://www.borsdata.se/comp/cast
Annars handlar det bara om att läsa, läsa, läsa!

Det är inte alls viktigt att ha fastigheter i portföljen, där gör man som man vill. För mig är det en bransch jag kan, vilket inger en trygghet för mig.
Citera
2015-07-07, 19:22
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Jag tittar på allt jag kan som har med bolaget att göra. "Den som vet mest, vinner mest" borde istället vara en slogan för aktiehandel. Viss data hämtar jag härifrån. http://www.borsdata.se/comp/cast
Annars handlar det bara om att läsa, läsa, läsa!

Det är inte alls viktigt att ha fastigheter i portföljen, där gör man som man vill. För mig är det en bransch jag kan, vilket inger en trygghet för mig.

Tack jag förstår. Är det inte smartare då att köpa Lundbergsgruppen för en större spridning? Eller är det bara onödigt om man har splitan investmentbolag i sin depå? Vad hade du rekat?
Mvh Q
Citera
2015-07-07, 20:16
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Tack jag förstår. Är det inte smartare då att köpa Lundbergsgruppen för en större spridning? Eller är det bara onödigt om man har splitan investmentbolag i sin depå? Vad hade du rekat?
Mvh Q

Det beror på. Jag gillar Lundbergs innehav, men det är inte säkert att man gör. Lundbergsföretagen ger självfallet en större riskspridning, men jag handlar de flesta av mina aktier enskilt, så att jag kan få vilken fördelning jag behagar. Samma sak med Spiltan Investmentbolag, gillar du samtliga investmentbolag? Gillar du samtliga innehav i samtliga investmentbolag?

Desto mer generell du blir, ju större riskspridning, men samtidigt "tappar du kontrollen" över alla innehav och fördelningen av dem.

Vill man ha Hufvudstaden för 10000 SEK finns exempelvis två vägar att gå.

1) Köpa aktien Hufvudstaden
Alternativ 1 ger 10000 SEK i Hufvudstaden.

2) Köpa Hufvudstaden genom Spiltan Investmentbolag
100% av ditt kapital hamnar i Spiltan Investmentbolag. Lundbergsföretagen utgör 10,51% av Spiltan Investmentbolag och Hufvudstaden utgör 18,5% av Lundbergsföretagen, vilket ger dig:
100*0,1051*0,185=1,94435, alltså ca 1,94%
10000*0,0194435=194.435
Alternativ 2 ger 194,435 SEK i Hufvudstaden.

Hoppas du förstår mitt resonemang.
Citera
2015-07-07, 20:21
Medlem
Castellum, men inte just nu, för dyrt just nu.
Citera
2015-07-07, 23:22
Medlem
CheckMyBrains avatar
Jag gillar Diös, helt ok nivåer att köpa på nu tycker jag.
(äger aktien själv)

www.dios.se/Finansiellt/Dios-aktie/
Citera
2015-07-07, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Atrium Ljungberg har en intressant portfölj av fastigheter och är en relativt lågriskplacering tack vare låg skuldsättning...
Citera
2015-07-08, 06:18
Medlem
annanmedlems avatar
Känns det intressant med en styrränta på -0.35%?

Kan givetvis sjunka ytterligare med tanke på hur mycket belåningen har ökat och hur många oproduktiva vi ständigt importerar.

Jag menar, om vi skulle sluta låna och ligga still eller t.o.m. betala tillbaka på alla lån som har uppkommit de senaste året är det någon som tror på inflation då?

Off-topic om samhällets utveckling:
Citera
2015-07-08, 19:09
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Det beror på. Jag gillar Lundbergs innehav, men det är inte säkert att man gör. Lundbergsföretagen ger självfallet en större riskspridning, men jag handlar de flesta av mina aktier enskilt, så att jag kan få vilken fördelning jag behagar. Samma sak med Spiltan Investmentbolag, gillar du samtliga investmentbolag? Gillar du samtliga innehav i samtliga investmentbolag?

Desto mer generell du blir, ju större riskspridning, men samtidigt "tappar du kontrollen" över alla innehav och fördelningen av dem.

Vill man ha Hufvudstaden för 10000 SEK finns exempelvis två vägar att gå.

1) Köpa aktien Hufvudstaden
Alternativ 1 ger 10000 SEK i Hufvudstaden.

2) Köpa Hufvudstaden genom Spiltan Investmentbolag
100% av ditt kapital hamnar i Spiltan Investmentbolag. Lundbergsföretagen utgör 10,51% av Spiltan Investmentbolag och Hufvudstaden utgör 18,5% av Lundbergsföretagen, vilket ger dig:
100*0,1051*0,185=1,94435, alltså ca 1,94%
10000*0,0194435=194.435
Alternativ 2 ger 194,435 SEK i Hufvudstaden.

Hoppas du förstår mitt resonemang.

Väldigt tacksamt att du presentera ditt resonemang, gjorde bilden klarare för en amatör som mig. Jag är en väldigt försiktig och oaktiv sparare, planen är just nu att gå för splitan för att hålla ner riskerna. Vad har du för långsiktig plan?

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Castellum, men inte just nu, för dyrt just nu.

Okej, svårt att veta när botten är nådd bara. Eller hur kalkylerar du sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av CheckMyBrain
Jag gillar Diös, helt ok nivåer att köpa på nu tycker jag.
(äger aktien själv)

www.dios.se/Finansiellt/Dios-aktie/

Tack, det ska kollas upp!

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Atrium Ljungberg har en intressant portfölj av fastigheter och är en relativt lågriskplacering tack vare låg skuldsättning...

Okej, intressant. Finner du den vara den bästa fastighetsaktien i Sverige? Vad får den att vara mer lågrisk än Hufvudstaden?

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Känns det intressant med en styrränta på -0.35%?

Kan givetvis sjunka ytterligare med tanke på hur mycket belåningen har ökat och hur många oproduktiva vi ständigt importerar.

Jag menar, om vi skulle sluta låna och ligga still eller t.o.m. betala tillbaka på alla lån som har uppkommit de senaste året är det någon som tror på inflation då?

Off-topic om samhällets utveckling:

Ditt inlägg är lite för avancerat för mig för att förstå. Menar du att det är ett dåligt tillfälle att köpa fastighetsaktier för att risken att räntorna i framtiden stiger och fastigheternas värde kommer sjunka?

En annan undran jag har är att jämföra att äga en fastighet eller att fylla sin depå med några fastighetsaktier, vad är skillnaden rent profitabelt?
Bör inte avkastning på börsen ge bättre profit än värdeökning av en fastighet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in