2015-07-07, 09:29
Medlem
Hej.
Gick ut gymnasiet för flera år sedan och var rätt duktig i matte, fick vg-mvg på alla prov och hade mycket lätt att både att lösa problematik men också att huvudräkna. Har dock inte pluggat efter gymnasiet.

Nu, när jag tänker plugga vidare, och försöker lösa uppgifter i gamla högskoleprov, så löserjag knappt 1/3 av matteuppgifterna, trots att dessa uppgifter är matte A-B (1b) uppgifter.
Är så rädd att jag blivit osmartare av sjuklig(medicinsk) orsak och mår mycket dåligt över det.

Har lite frågor och undrar om någon kan besvara:

1.MR hjärna kan visa skador som cancer och inflammationer, men finns det MR(även utomlands) som kan scanna nercellsskador som orsakade av tex mediciner osv??

2.Finns det blodprov kanske som visar markörer på nervsystemskador??

3.Och kan man via MR se om hjärnan har krympt även om man inte har en bild på hur hjärnan såg ut för fler år sedan??

4.Myelinskador, kan man se det??

Tacksam för svar.
Senast redigerad av onetogo 2015-07-07 kl. 09:31.
Citera
2015-07-07, 09:44
Medlem
AquaRegias avatar
Oavsett hur duktig du var så kan du ju inte förvänta dig att vara lika duktig direkt efter flera års uppehåll. Det är förmodligen inget fel på dig, chilla.
Citera
2015-07-07, 09:46
Medlem
AlfaQhards avatar
Snarare att du lurar dig själv att du var smart, och en annan faktor spelade in när du fick Vg på något prov.
Citera
2015-07-07, 09:47
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onetogo
Hej.
Gick ut gymnasiet för flera år sedan och var rätt duktig i matte, fick vg-mvg på alla prov och hade mycket lätt att både att lösa problematik men också att huvudräkna. Har dock inte pluggat efter gymnasiet.

Nu, när jag tänker plugga vidare, och försöker lösa uppgifter i gamla högskoleprov, så löserjag knappt 1/3 av matteuppgifterna, trots att dessa uppgifter är matte A-B (1b) uppgifter.
Är så rädd att jag blivit osmartare av sjuklig(medicinsk) orsak och mår mycket dåligt över det.

Har lite frågor och undrar om någon kan besvara:

1.MR hjärna kan visa skador som cancer och inflammationer, men finns det MR(även utomlands) som kan scanna nercellsskador som orsakade av tex mediciner osv??

2.Finns det blodprov kanske som visar markörer på nervsystemskador??

3.Och kan man via MR se om hjärnan har krympt även om man inte har en bild på hur hjärnan såg ut för fler år sedan??

4.Myelinskador, kan man se det??

Tacksam för svar.

Oh my god!..

Du behöver nog inte oroa dig att du har hjärncancer eller att din hjärna har krymt.
Det hade du garanterat märkt via fruktansvärda smärtor.

Matematikmusklerna är typisk färskvara! Om du inte räknar matte på länge så blir du sämre på det.
Har du andra syntom än just nedsatt matteräknande?
Citera
2015-07-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Oavsett hur duktig du var så kan du ju inte förvänta dig att vara lika duktig direkt efter flera års uppehåll. Det är förmodligen inget fel på dig, chilla.

Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Oh my god!..

Du behöver nog inte oroa dig att du har hjärncancer eller att din hjärna har krymt.
Det hade du garanterat märkt via fruktansvärda smärtor.

Matematikmusklerna är typisk färskvara! Om du inte räknar matte på länge så blir du sämre på det.
Har du andra syntom än just nedsatt matteräknande?

Tack för svaren.

Andra symptom jag har är dålig korttidsminne och ibland domningskänslor i händerna. Har mått psykisk dåligt ganska länge, med mycket depression och ångest samtidigt som jag är i grund och botten hypokondriker. Jag vet dock inte om det hela beror på mitt psykiska mående eller om det är något fysiskt. Men det kan vara som ni säger att det beror på att jag inte räknat uppgifter på länge och matematik"musklerna" är färskvara. Hoppas det sistnämnda är den verkliga orsaken.
Citera
2015-07-07, 10:22
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onetogo
Tack för svaren.

Andra symptom jag har är dålig korttidsminne och ibland domningskänslor i händerna. Har mått psykisk dåligt ganska länge, med mycket depression och ångest samtidigt som jag är i grund och botten hypokondriker. Jag vet dock inte om det hela beror på mitt psykiska mående eller om det är något fysiskt. Men det kan vara som ni säger att det beror på att jag inte räknat uppgifter på länge och matematik"musklerna" är färskvara. Hoppas det sistnämnda är den verkliga orsaken.

Där har du det. Hade du haft cancer/inflammation eller myelinskador så yttrar det sig på andra tydliga sätt och inte via hur duktig du är på matte.
Citera
2015-07-07, 11:04
Medlem
Varför tror folk att matte är iq test? Det är snarare minnestest. Matte ska man komma ihåg och det gör man genom att plugga. Varför gjorde du inte högskoleprovet direkt efter gymnasiet?

Hursom plugga upp formlerna som man ska komma ihåg. Det handlar om diciplin matten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in