2015-07-07, 01:59
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Hej alla flashläkare!

Är för närvarande på semester i NYC med min familj och tog en lliten promenad på Madison Avenue i jakt på en viss klädbutik. Den varma storstadsluften med alla dess partikelförorenigar gjorde min hals torr och så fort jag kom upp på hotellrummet på 18 våningen tog jag mig tre koppar á 25 cl rent vatten att dricka.

Min far får då för sig att jag har diabetes typ 1, även känd som ungdomsdiabetes. Har han rätt eller fel?
Citera
2015-07-07, 02:06
Bannlyst
Du var ute och gick. drack vatten, och nu undrar du om du har diabetes? Ja! Du har diabetes, typ 3. Du har även cancer och krohn's sjukdom... Sämsta tråden 2015. Hur fan ska vi kunna veta det? Din far är även ett jävla kioskmongo
Citera
2015-07-07, 02:10
Medlem
Tror inte ett smack på diabetes alls men om du vill vara säker så kan du väl bara söka på "google"?
Citera
2015-07-07, 02:20
Bannlyst
Hälsa din far att han ska sluta ställa diagnoser på dig. Han är uppenbart helt okunnig. Hade du haft diabetes så hade du haft andra symptom än törst efter en promenad. Be gubben läsa på lite.
Citera
2015-07-07, 02:52
Medlem
ArsenalSwedens avatar
Din far verkar inte vara så kunnande inom ämnet, tyvärr.
Citera
2015-07-07, 02:52
Medlem
Haha såklart man blir törstig när det är varmt, samt när man promenerar.. Har du aldrig idrottat förut?

Dessutom tror jag att din farsa trollar med dig.
Senast redigerad av Stureadde 2015-07-07 kl. 03:05.
Citera
2015-07-07, 07:22
Medlem
Ingen diabetes för dig.

Om du druckit litervis o dessutom pissat 27ggr/dag en längre period så bör man uppsöka läkare.
Citera
2015-07-07, 10:17
Medlem
zaimans avatar
Skön farsa du har som helt utan relevant underlag säger att du har diabetes...

Nej du har antagligen inte diabetes om du blir torr i munnen en varm sommardag
Citera
2015-07-07, 10:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Vanliga tecken typ 1-diabetes är att du:
  • behöver kissa ofta och mycket
  • blir väldigt törstig
  • känner dig ovanligt trött och kraftlös
  • mår illa
  • har ont i magen
  • luktar aceton ur munnen
  • ser suddigt och får synrubbningar
  • snabbt går ner i vikt
Symtomen på typ 1-diabetes brukar utvecklas under någon till några månader. När symtomen kommer långsamt kan de vara svåra att lägga märke till. Hos en av tre som får sjukdomen sker utvecklingen över lång tid och kan i början misstolkas som typ 2-diabetes.

Om kroppen inte får insulin på flera dagar finns det risk att blodsockervärdet blir mycket högt. Det kan leda till att du blir omtöcknad eller till och med medvetslös. Ofta luktar din andedräkt aceton. Du kan då ha fått syraförgiftning, så kallad ketoacidos. Det är ett akut tillstånd som kan vara livshotande, men det är ovanligt eftersom man oftast mår så dåligt att man söker vård för sina symtom tidigare.

Källa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in