2015-07-07, 01:38
Medlem
hejsan detta är min andra tråd, köpte en surfplatta som har gått sönder täcker min försäkring den.

har hemförsäkring stor och villaförsäkring stor hos Folksam kan inte så mycket om försäkringar därför frågar jag er

mod får flytta tråden om den ligger fel.

för övrigt har jag skickat in den till sony de begär 900kr för att fixa den och cirka 400 för att skicka tillbaka utan att fixa den
Citera
2015-07-07, 07:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onedaysmoke
hejsan detta är min andra tråd, köpte en surfplatta som har gått sönder täcker min försäkring den.

har hemförsäkring stor och villaförsäkring stor hos Folksam kan inte så mycket om försäkringar därför frågar jag er

mod får flytta tråden om den ligger fel.

för övrigt har jag skickat in den till sony de begär 900kr för att fixa den och cirka 400 för att skicka tillbaka utan att fixa den

Du säger inget om hur den gick sönder eller hur gammal surfplattan är.
Citera
2015-07-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du säger inget om hur den gick sönder eller hur gammal surfplattan är.
Surfplattans laddnings uttag har gått sönder alltså den vägrar att laddas och jag har aldrig tappat den använde inte den så mycket. Köpte den i slutet av december 2013
Citera
2015-07-07, 12:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Surfplattans laddnings uttag har gått sönder alltså den vägrar att laddas och jag har aldrig tappat den använde inte den så mycket. Köpte den i slutet av december 2013

Då täcker din hemförsäkring inte det. Skadan måste vara "plötslig och oförutsägbar". Den täcker alltså inte saker "som bara går sönder". Om du HADE tappat den så hade försäkringen täckt den.

Tänk också på att åldersavdraget är nog på runt 60% därtill skall ju självrisken dras av.

Så, om plattan kostade 5000kr ny och du har en självrisk på 2500kr så skulle du få ut noll kronor eftersom självrisken är större än restvärdet.
Citera
2015-07-07, 19:50
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:

Har garantin gått ut? I så fall kan du förmodligen hänvisa till konsumentlagen. Jag har aldrig stött på någon butik som inte gått med på att åtgärda felet (laga eller ge mig ny vara) om jag hänvisat till den när någon pryl har gått sönder.

Och om garantin inte har gått ut så bör du ju definitivt inte behöva betala.
Citera
2015-07-07, 20:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Har garantin gått ut? I så fall kan du förmodligen hänvisa till konsumentlagen. Jag har aldrig stött på någon butik som inte gått med på att åtgärda felet (laga eller ge mig ny vara) om jag hänvisat till den när någon pryl har gått sönder.

Och om garantin inte har gått ut så bör du ju definitivt inte behöva betala.

Det heter konsumentköplag lagen. Problemet är att efter sex månader måste kunden bevisa att felet funnits där från tillverkningen. Det blir nog svårt i detta fall.
Citera
2015-07-07, 22:28
Medlem
2500 i självriskt hur kass försäkring har du?

Jag har 500kr hos TH på hemelekronik
Citera
2015-07-07, 22:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
2500 i självriskt hur kass försäkring har du?

Jag har 500kr hos TH på hemelekronik

Det var jag som spekulerade. TS har aldrig nämnt vilken självrisk han har, jag g ick på standardavtalen hos Länsförsäkringar.

Men din försäkring täcker inte heller om "den bara går sönder".
Citera
2015-07-08, 13:26
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det heter konsumentköplag lagen. Problemet är att efter sex månader måste kunden bevisa att felet funnits där från tillverkningen. Det blir nog svårt i detta fall.

Sorry, liten typo. Har däremot aldrig behövt bevisa något, utan butikerna har gått med på det direkt. Men det beror ju kanske på vilken butik man handlar hos. Webhallen krånglar t.ex. aldrig när det gäller sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in