2015-07-06, 20:47
Medlem
Hej. Har i princip hela detta året haft obehag/tryck/smärta i bröstet(förutom när det försvann i 1-2 månader med start någon gång i mars men sedan kom det tillbaka). Har tagit EKG, blodprov och vanlig kroppsundersökning och läkaren har inte hittat något konstigt. Även testat att äta omeprazol, vilket inte funkade. Obehaget kan vara på olika ställen i bröstet vid olika tillfällen, den är alltså därav inte begränsad till en punkt i bröstet utan kan uppträda på olika ställen. Oftast känns det som att bröstmusklerna är typ otroligt spända eller att det är ett tryck på dem, men det kan även vid tillfällen kännas i mitten av bröstet eller hugga till på olika sidor.

Det förändras inte vid intag av mat, det förändras inte heller om jag på något sätt trycker på bröstet eller använder musklerna. Det förändras inte heller om jag rör mig på något speciellt sätt. Ipren/Alvedon har ingen effekt alls, varken förbättrar eller förvärrar.

Xanor hjälper delvis, om obehaget skulle vara väldigt intensivt vilket det kan vara, så hjälper det. Dock så finns obehaget alltid kvar om jag "känner efter". Obehaget är mycket bättre och verkligen inte lika märkbart när jag jobbar eller gör något annat, utan det känns som mest när jag kommer hem o slappnar av. Alkohol hjälper. Löpning hjälper. Dock enbart för stunden.

Nu till min fråga, vad kan detta bero på? Läkaren tror ångest och har föreslagit SSRI(Fluoxetin), men det är ingenting jag helst vill börja med, speciellt om orsaken kan vara något annat? Borde inte Xanor ta bort det helt om det är ångest?

Uppskattar svar från någon kunnig som kan svara på mina frågor!

Tack på förhand!
Senast redigerad av Pankman 2015-07-06 kl. 20:59.
Citera
2015-07-06, 21:30
Medlem
hej.kan komma från rygg låter konstig men jag ha.samma symtom läkaren skrev remiss till sjujymnastiken tänt fa fan men det hjälpte. kan få ont nu men vet att det kommer från rygg när jag ha belastat rygg ha slitningsskada lycka till.
Citera
2015-07-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puliveivari
hej.kan komma från rygg låter konstig men jag ha.samma symtom läkaren skrev remiss till sjujymnastiken tänt fa fan men det hjälpte. kan få ont nu men vet att det kommer från rygg när jag ha belastat rygg ha slitningsskada lycka till.

Glömde nämna att jag har varit hos en naprapat samt sjukgymnast, inte direkt kunnat hjälpa mig. Naprapat gav massage, akupunktur samt knäckte kotor. Hjälpte inte något alls tyvärr. Tack för svaret dock, kan ju vara värt att testa. Vad gjorde du för övningar i sådana fall?

Uppskattar fler svar, gärna från folk som är insatta i ångestproblematik och kan svara på mina frågor i första inlägget!

Tack!

EDIT: Något annat som kan vara värt att nämna är att på morgonen när jag vaknar så känns det som bäst.
Citera
2015-07-06, 22:46
Medlem
Har du provat Gaviscon och omeprazol? Kan hjälpa om det är saltsyra som står upp i din matstrupe och trycker på. Det kan ge riktigt dryga symtom som tom liknar hjärtinfarkt.

Fluoxetin kan möjligen ha effekt eftersom nervsystemet i tarmarna (det enteriska nervsystemet) är mycket beroende av serotonin. Det har alltså inte direkt med "psyket" att göra, det är ett eget nervsystem. Men ändå beroende av serotonin för normal funktion. Men jag antar att din dr vill ge dig det för att du kanske är en "orolig själ" och han tror du skulle må bättre psykiskt också.
Citera
2015-07-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Har du provat Gaviscon och omeprazol? Kan hjälpa om det är saltsyra som står upp i din matstrupe och trycker på. Det kan ge riktigt dryga symtom som tom liknar hjärtinfarkt.

Fluoxetin kan möjligen ha effekt eftersom nervsystemet i tarmarna (det enteriska nervsystemet) är mycket beroende av serotonin. Det har alltså inte direkt med "psyket" att göra, det är ett eget nervsystem. Men ändå beroende av serotonin för normal funktion. Men jag antar att din dr vill ge dig det för att du kanske är en "orolig själ" och han tror du skulle må bättre psykiskt också.

Jag har testat omeprazol i en vecka och upplevde inte direkt att det hjälpte. Bör jag möjligtvis testa det igen under en länge period?
Citera
2015-07-07, 07:47
Medlem
Ingen som vet??
Citera
2015-07-07, 10:05
Medlem
När jag själv hade en ångestperiod hade jag alla de symptom du nämner och mycket mer.

Om det nu inte beror på din mage så är jag ganska säker på att det är ångest/depression/stress.

En annan sannolik orsak är gaser i magen, de kan sticka i hela kroppen och trycka över brösten. Finns hjälpmedel i apoteket(antigen mot själva gasen eller så kan du prova ta nogasin innan du äter svårsmälta kolhydrater)
Citera
2015-07-07, 10:33
Medlem
Omeprazol i vecka kan vara för lite. Du kan få mer omedelbar effekt av Gaviscon som lägger sig som ett lock och hindrar magsyra från att tränga upp i strupen. Apotea har både omeprazol och gaviscon till långt fördelaktigare priser än irl apotek. (Obs jag har inget med Apotea att göra, är bara storförbrukare av omeprazol. Vilket jag givetvis inte tycker är kul, men har inget val.)
Citera
2015-07-07, 13:19
Medlem
humanlifes avatar
Har du gjort arbets-EKG? Om inte, tycker jag att du bör göra det för att vara säker på att det inte är någon förträngning i hjärtats kranskärl. Man ser inte allt på vanligt EKG. Kontakta läkaren igen och be om remiss för att göra arbets-EKG. Man får cykla medan de gör EKG.
Citera
2015-07-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Har du gjort arbets-EKG? Om inte, tycker jag att du bör göra det för att vara säker på att det inte är någon förträngning i hjärtats kranskärl. Man ser inte allt på vanligt EKG. Kontakta läkaren igen och be om remiss för att göra arbets-EKG. Man får cykla medan de gör EKG.

Har inte gjort arbets-EKG, dock verkar inte läkaren tycka det är nödvändigt då han verkar övertygad om att orsaken är ångest. Om orsaken skulle vara någon form av kärlkramp så borde väll det bli värre vid ansträngning? Skulle snarare säga att löpning(vilket jag har börjat med), förbättrar det både under löpningen samt efteråt. Är det inte väntetider osv på arbets-EKG?

Värt att nämna i detta sammanhang att jag är 20 år gammal och inte har några hjärtsjukdomar i släkten, har inte heller högt blodtryck(det har läkaren kollat).

Citat:
Ursprungligen postat av onetogo
När jag själv hade en ångestperiod hade jag alla de symptom du nämner och mycket mer.

Om det nu inte beror på din mage så är jag ganska säker på att det är ångest/depression/stress.

En annan sannolik orsak är gaser i magen, de kan sticka i hela kroppen och trycka över brösten. Finns hjälpmedel i apoteket(antigen mot själva gasen eller så kan du prova ta nogasin innan du äter svårsmälta kolhydrater)

Hur fick du bort dessa symptom? SSRI?
Senast redigerad av Pankman 2015-07-07 kl. 18:17.
Citera
2015-07-07, 20:28
Bannlyst
Om du är ung och frisk är hjärtfel det minst sannolika. Mest sannolika är magmunsbråck, tryck nerifrån tarmarna eller någon spänning i revbenen. En pyttelite muskelinflammation kan göra jätteont utan att vara farlig. Samma sak med tryck från tarmarna eller ett litet magmunsbråck. Nästan alltid ofarliga men otroligt psykiskt påfrestande. Börja med att be om gastroskopi och/eller röntgen av när du sväljer. Då ser de genast om du har magmunsbråck. Om inte det ger något så låt en skicklig massör eller annan alternativmedicinare känna om dina revben och musklerna där känns som de ska.
Citera
2015-07-07, 22:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Hade samma syntom i 20-30 årsåldern då jag hade mer ångest, rörde mig mindre och rökte. Jag hade också sämre hållning.
Jag fick aldrig klart för mig exakt vad det berodde på, men jag kan få tillbaks syntomen idag om jag är t ex hemma sjuk en vecka eller två. Min gissning är att bröstmusklerna blir inflammerade.

Gick igenom alla de där utredningarna du beskriver. Vänta inte på diagnos. Oftast får man ingen i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in