2015-07-06, 19:54
Medlem
Jag minns inte själv hur det var när mina far och mor föräldrar dog, var så ung. Men nu står flickvännens mormor på tur enligt personalen på boendet. Dock vill hennes mamma inte följa med, hon klarar det inte säger hon.
Är det normalt? Hör det inte till att närvara om man kan?

Och så undrar jag vad som händer hos den döende på slutet och hur personalen kan se att det är nära när de ringer anhöriga.

Tack
Citera
2015-07-06, 20:05
Medlem
Cykablyet323s avatar
Fördjävla dåligt att inte gå dit. "Det är lite obehagligt så skiter i det"-mentaliteten återigen. Hoppas hon blir påkörd av en buss där ingen kan närvara.
Citera
2015-07-06, 20:14
Medlem
Självklart jobbigt när någon nära dör men tycker att ibland får man bita ihop. Ens mamma har ju (i de allra flesta fall) tagit hand om en så gott hon kan under uppväxten så varför ska man inte gå dit? När den dagen kommer för min del att mina föräldrar dör och om de är på sjukhus/äldreboende nog kommer jag åka dit även om det är mitt i natten kommer ångra mig resten av livet. Kommer inte vara roligt självklart utan jätte jobbigt men livet är inte roligt jämt
Citera
2015-07-06, 20:15
Medlem
Nu när jag tänker efter. Pappa fick tjänstledigt från det militära för att åka hem när hans far dog på 60-talet. De tre andra dog under mina unga år, dvs 80-90, minns att mamma och syskon vakade. Det är väl så man gör?
Tanten ifråga lugnade sin dotter, tillika min flickvän, med att de har personal som håller handen.
Jag blir chockad, men det kanske är jag som är invaggad i nåt tokigt så jag frågar den breda panelen här.
Citera
2015-07-06, 20:22
Medlem
Cykablyet323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nu när jag tänker efter. Pappa fick tjänstledigt från det militära för att åka hem när hans far dog på 60-talet. De tre andra dog under mina unga år, dvs 80-90, minns att mamma och syskon vakade. Det är väl så man gör?
Tanten ifråga lugnade sin dotter, tillika min flickvän, med att de har personal som håller handen.
Jag blir chockad, men det kanske är jag som är invaggad i nåt tokigt så jag frågar den breda panelen här.

Hon låter dum i huvudet.
Citera
2015-07-06, 22:56
Medlem
Jag vet folk som inte klarat närvara vid sin hunds död och därför låtit nån annan ta den till vet (vilket jag inte tycker är nån höjdare). Men jag har aldrig hört om en människa som överlämnat åt vårdpersonal åt att hålla handen på en döende mamma såvida man inte haft ett väldigt infekterat och besvärligt förhållande och t ex brutit helt för många år sedan.

Jag var inte där när min far dog vilket jag ska ångra resten av mitt liv. Min bror var där.

Tanten kan vara en jävla knast. Nåt fel är det i af.

Bra att ha i minnet när du och flickvän skaffar familj. Vad svärmor säger och gör skall tas med många nypor salt.
Citera
2015-07-07, 08:45
Medlem
Extreme75s avatar
Myndigheterna måste lära folk att handskas med döden, eftersom den är en del av livet. Att dö.

Få i vården, vet exakt när någon är på väg att dö och många har problem att få ledigt från jobbet och bor långt från den döende.
Jag har faktiskt inte sett några artiklar eller rekommendationer från socialstyrelsen, vad man skall göra inför döende anhöriga. Sunt förnuft gäller nog där också, får jag hoppas.
Citera
2015-07-07, 12:20
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Och så undrar jag vad som händer hos den döende på slutet och hur personalen kan se att det är nära när de ringer anhöriga.

Tack
Beror lite på förloppet, men saker som minskad matlust, vill inte dricka. Ligger stilla större delen av dygnet till synes medvetslös i dvala. Sen blir huden blek, händerna kalla. Andningen saktar ned, minskad kissande. Förvirring och svårare att få kontakt med. Ganska uppenbart när man sett det nån gång.
Citera
2015-07-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Beror lite på förloppet, men saker som minskad matlust, vill inte dricka. Ligger stilla större delen av dygnet till synes medvetslös i dvala. Sen blir huden blek, händerna kalla. Andningen saktar ned, minskad kissande. Förvirring och svårare att få kontakt med. Ganska uppenbart när man sett det nån gång.

Ok, tack.
Mien rent fysikalisk då, vad händer när man dör av ålder? Är det alltid någon sjukdom typ cancer eller säger hjärnan åt organen att stänga ner verksamheten efter nån timer?
Senast redigerad av Kattfarssas 2015-07-07 kl. 23:54.
Citera
2015-07-08, 01:16
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
ja vad ska man säga; på moder-ojord ska det minsann levas ut till max. En spruta är inte på tal om och "tack o hej, leverpastej". - - istället ska man göra det till en långlivad tortyr-kamp.

dessutom stör jag mig på den här negativiteten när nån dör. Inte nog med klimatet i övrigt. man ska deppa ihop för allt möjligt annat också. - Personligen gillar jag dom där negresserna nånstans som festar istället när någon dör. - Så vill jag ha det om man går bort efter 70+

Då ska man fan firas, Inte SÖRJAS. FÖR HELVETE. det är ju till och med en fröjd när nån gamling i familjen dör många gånger. En lättnad. Nya tider...

äh be mor din gå till kyrkan med ett leende på läpparna som haft en som levt så länge.

//Respekt till dom som dör gamla. och fest. fast mest fest.
Senast redigerad av Nurjenf 2015-07-08 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in