• 1
  • 2
2015-07-06, 16:13
Medlem
Blev lite inspirerad och tänkte laga fisk-curry, vad har ni förslag på för fisk som passar till?
Citera
2015-07-06, 16:28
Medlem
ps870s avatar
Torskrygg, scampi och bläckfiskbläck.
Citera
2015-07-06, 16:49
Medlem
christerys avatar
Kollade upp receptet för Fish Amok (Kambodjansk rätt som smakar kokosnöt/curry/sött tja, den går inte att beskriva men den var god i alla fall) och dom använder havsabborre, piggvar, rödspätta, marulk eller kolja i det receptet. http://www.theworldwidegourmet.com/recipes/amok-fish/

Borde fungera för andra "currys" åxå, sålänge fisken är fast nog. Väldigt lätt att förstöra soppan med en fisk som faller isär.

Rödspätta var förvånande att dom hade som förslag, jag trodde inte den firren var tillräckligt fast i köttet. Men å andra sidan så har jag bara käkat den stekt eller grillad så jag har inte tänkt på det.
Citera
2015-07-06, 16:50
Medlem
JerryCottons avatar
Fasta fiskar så som marulk och havskatt funkar bäst enligt min erfarenhet.

Edit. christery hann före mig.
Citera
2015-07-06, 18:37
Medlem
Abborre eller gös är grymt bra.

Oavsett vad du väljer för fisk så rimma den 4-5 timmar innan i en 5%-ig saltlag.
Citera
2015-07-06, 20:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kollade upp receptet för Fish Amok (Kambodjansk rätt som smakar kokosnöt/curry/sött tja, den går inte att beskriva men den var god i alla fall) och dom använder havsabborre, piggvar, rödspätta, marulk eller kolja i det receptet. http://www.theworldwidegourmet.com/recipes/amok-fish/

Borde fungera för andra "currys" åxå, sålänge fisken är fast nog. Väldigt lätt att förstöra soppan med en fisk som faller isär.

Rödspätta var förvånande att dom hade som förslag, jag trodde inte den firren var tillräckligt fast i köttet. Men å andra sidan så har jag bara käkat den stekt eller grillad så jag har inte tänkt på det.

Rödspätta skulle jag inte ta till en fiskcurry. Som du säger är den inte särskilt fast i köttet, och framförallt är filéerna väldigt tunna och faller lätt isär i grytor och soppor. Marulk blir nog väldigt bra, men personligen skulle jag inte använda en så exklusiv fisk till en curry. Även, piggvar, gös och havskatt är lite för delikata i mitt tycke. Men visst, ska det vara en speciell middag är det förstås alldeles utmärkt. Rejäla bitar av sej, eller lubb om det går att få tag på, skulle jag använda. Sen beror det på plånboken och vad man har tillgång till. Alla fasta vita fiskar lär funka bra. Gädda skulle kunna vara ett kul alternativ.
Citera
2015-07-06, 22:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Rödspätta skulle jag inte ta till en fiskcurry. Som du säger är den inte särskilt fast i köttet, och framförallt är filéerna väldigt tunna och faller lätt isär i grytor och soppor. Marulk blir nog väldigt bra, men personligen skulle jag inte använda en så exklusiv fisk till en curry. Även, piggvar, gös och havskatt är lite för delikata i mitt tycke. Men visst, ska det vara en speciell middag är det förstås alldeles utmärkt. Rejäla bitar av sej, eller lubb om det går att få tag på, skulle jag använda. Sen beror det på plånboken och vad man har tillgång till. Alla fasta vita fiskar lär funka bra. Gädda skulle kunna vara ett kul alternativ.

Gädda är ett litet helskotta att bena rätt, Y-benen i den firren måste man veta vart dom är. Alaska pollock (frysblock) har jag bara köpt en gång i mitt liv, säkert bra till curry eller hundmat men den var knappt ätbar som jag tillagade den. Billigt och jag förstår varför - all vitfisk kanske inte är helt optimalt. Beror kanske på vad TS har för utbud åxå, Kiruna eller Göteborg lär ju skilja sig lite åt.

Men bra att du håller med om rödspättan (finns ju stora exemplar åxå men då far priset iväg). Skulle inte använda kungsflundra i en curry faktiskt. Funderade ett tag på om jag var ute och cyklade på just den fisken.
Citera
2015-07-06, 23:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gädda är ett litet helskotta att bena rätt, Y-benen i den firren måste man veta vart dom är. Alaska pollock (frysblock) har jag bara köpt en gång i mitt liv, säkert bra till curry eller hundmat men den var knappt ätbar som jag tillagade den. Billigt och jag förstår varför - all vitfisk kanske inte är helt optimalt. Beror kanske på vad TS har för utbud åxå, Kiruna eller Göteborg lär ju skilja sig lite åt.

Men bra att du håller med om rödspättan (finns ju stora exemplar åxå men då far priset iväg). Skulle inte använda kungsflundra i en curry faktiskt. Funderade ett tag på om jag var ute och cyklade på just den fisken.

Det är inte alltför svårt att skära ut benfria bitar ur gäddan. Ryggen och bakändan på filén blir i alla fall helt rena. Men det var mest en kul idé. Finns mer lämplig fisk. Alaska pollock har jag inte ätit mer än några gånger, än mindre hanterat den i färskt tillstånd. Inget jag skulle rekommendera men jag kan inte minnas att den smakar direkt illa.

Har man inte tillgång till välsorterad fiskbutik funkar torsk säkert bra. Lax, en annan fisk som är lätt att få tag på, skulle jag dock undvika
Citera
2015-07-07, 09:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har man inte tillgång till välsorterad fiskbutik funkar torsk säkert bra. Lax, en annan fisk som är lätt att få tag på, skulle jag dock undvika

Jag brukar göra en thaicurry/soppa med lax, påminner om det här receptet:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4...i-salmon-curry
Enligt mig finns inget skäl att undvika lax, blir hur gott som helst.
Citera
2015-07-07, 21:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag brukar göra en thaicurry/soppa med lax, påminner om det här receptet:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4...i-salmon-curry
Enligt mig finns inget skäl att undvika lax, blir hur gott som helst.

Ok, kanske jag som har lite svårt för lax bara. Bra att det funkar för dig.
Citera
2015-07-08, 12:43
Medlem
Stort tack för alla förslag, det blev torskrygg vilket funkade väldigt bra. Man kan väl tycka att det är en onödigt dyr/fin bit fisk för att kasta i en curry kanske.

Själv är jag nog lite skeptisk till lax i curry, men den som är hugad får gör ett försök och återkomma.

För den som är intresserad följde jag det här receptet:
http://www.taste.com.au/recipes/1481...ian+fish+curry
Men ersatte flera ingredienser som jag inte hade, det kan ju bero på det, men curryn blev lite 'platt' i smaken, förslag på förbättringar?
Citera
2015-07-08, 13:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Stort tack för alla förslag, det blev torskrygg vilket funkade väldigt bra. Man kan väl tycka att det är en onödigt dyr/fin bit fisk för att kasta i en curry kanske.

Själv är jag nog lite skeptisk till lax i curry, men den som är hugad får gör ett försök och återkomma.

För den som är intresserad följde jag det här receptet:
http://www.taste.com.au/recipes/1481...ian+fish+curry
Men ersatte flera ingredienser som jag inte hade, det kan ju bero på det, men curryn blev lite 'platt' i smaken, förslag på förbättringar?

Utan att veta vad du gjorde för ändringar så blir det ju lite svårt. Men allmänt så är fett en smakbärare, chili används med förstånd (allt med capsaicin faktiskt) och en dutt choklad (även om det låter vansinnigt) kan vara ett tips.

Sen beror det på hur du använder råvarorna du har, jag har kikat lite på Thaikäk och det är lite utav mycket - men sen kan tex ris rostas och mortlas eller användas som det är (miaw kaw), kokas som soppa osv. Samma jäkla ingrediens används på många olika sätt.

Så det är inte helt enkelt att bara slänga ihop en curry heller, det gäller att prova sig fram och smaka. Men ge dig inte, det blir bättre och bättre.

EDIT: Men tipset med Fish amok står kvar, receptet finns i mitt tidigare inlägg - och fuska inte med ingredienserna och sen kom och klaga

"Varför smakar köttbullarna inte som förut när jag använder tofu istället" argument biter inte på mig. Inte för att jag sett dig använda exakt den retoriken, men ändrar du på receptet så är det upp till dig.
Senast redigerad av christery 2015-07-08 kl. 13:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in