Citat:
Ursprungligen postat av
99popcorn
Stort tack för alla förslag, det blev torskrygg vilket funkade väldigt bra. Man kan väl tycka att det är en onödigt dyr/fin bit fisk för att kasta i en curry kanske.
Själv är jag nog lite skeptisk till lax i curry, men den som är hugad får gör ett försök och återkomma.
För den som är intresserad följde jag det här receptet:
http://www.taste.com.au/recipes/1481...ian+fish+curry
Men ersatte flera ingredienser som jag inte hade, det kan ju bero på det, men curryn blev lite 'platt' i smaken, förslag på förbättringar?
Utan att veta vad du gjorde för ändringar så blir det ju lite svårt. Men allmänt så är fett en smakbärare, chili används med förstånd (allt med capsaicin faktiskt) och en dutt choklad (även om det låter vansinnigt) kan vara ett tips.
Sen beror det på hur du använder råvarorna du har, jag har kikat lite på Thaikäk och det är lite utav mycket - men sen kan tex ris rostas och mortlas eller användas som det är (miaw kaw), kokas som soppa osv. Samma jäkla ingrediens används på många olika sätt.
Så det är inte helt enkelt att bara slänga ihop en curry heller, det gäller att prova sig fram och smaka. Men ge dig inte, det blir bättre och bättre.
EDIT: Men tipset med Fish amok står kvar, receptet finns i mitt tidigare inlägg - och fuska inte med ingredienserna och sen kom och klaga
"Varför smakar köttbullarna inte som förut när jag använder tofu istället" argument biter inte på mig. Inte för att jag sett dig använda exakt den retoriken, men ändrar du på receptet så är det upp till dig.