• 1
  • 2
2005-10-18, 20:14
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag tror att hyran är den stora boven i dramat. Min bror som läser i Lund betalar mer för sitt lilla rum utan bredband än jag gör för min halva av en trea med bredband i Linköping.

Vissa orter, som t.ex. Stockholm, har även ett ganska dyrt uteliv i förhållande till budgetalternativen här i Linköping. Att jag har så mycket pengar över trots allt beror nog ändå mest på att jag inte köper alhohol eller tobak och aldrig klipper mig hos frisören.

Att gå till tandläkaren en gång om året är faktiskt ingen jättekonstnad för den delen. Skulle man däremot vara tvungen att laga ett hål eller liknande skulle det inte bli roligt.

Att välja rätt studieort kan inverka på hur långt studiemedlet räcker, men visst blir det en del nudlar när man har köpt något "nödvändigt som man absolut måste ha".

Jag lever gott på mitt studiemedel med tillhörande lån, men visst kan det eka tomt i penningkistorna i slutet på månaden. Bil är ju inte att tänka på och kläder köper jag sällan, så moderiktigt klädd riskerar jag inte att gå. Man överlever på studiemedel/lån och mer kan man väl inte kräva.
Citera
2005-10-18, 20:31
Medlem
Spaders avatar
Ja det är för lågt, men jag förstår inte heller de som gnäller om överlevnad.
Jag går ungefär 800-900 plus varje månad, +700 till nu när jag får bostadsbidrag (sega jävla byråkrater är dom). Och jag äter pizza en 4-5 gånger i månaden, köper en jävla massa skit hela tiden (läsk, godis, äppeljuice). Jag har å andra sidan ingen bil så jag behöver inte betala bensin, besiktning, försäkring och andra kostnader.

EDIT: Och TV-licens betalar man inte, det är att kasta pengar i sjön.

/Spader
Citera
2005-10-18, 20:32
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjärter Dam
För det första så skulle jag vilja påstå att du fuskar med bostadsbidraget! Såvida du inte har barn så ska du inte ha 1100:- i bidrag med den hyran! Enligt den preliminära beräkningen på FKs hemsida ska du ha 600:-. För det andra så undrar även jag hur du gör med tandläkare, kurslitteratur o kläder?
Min kompis är inte folkbokförd här, men det är jag. Alltså är det officiellt bara jag som bor här och betalar 5500 kr/mån. Har glömt vad jag betalar i tandläkarkostnader men jag hamnade i den "gruppen" som betalar minst. Har inte särskilt mycket kurslitteratur men köper ganska mycket alldeles för dyra kläder.
Citera
2005-10-18, 20:42
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Min kompis är inte folkbokförd här, men det är jag. Alltså är det officiellt bara jag som bor här och betalar 5500 kr/mån. Har glömt vad jag betalar i tandläkarkostnader men jag hamnade i den "gruppen" som betalar minst. Har inte särskilt mycket kurslitteratur men köper ganska mycket alldeles för dyra kläder.
Alltså fuskar du med bidraget.

Att du tycker att CSN är tillräckligt måste ju ställas i proportion till att du betalar en hyra på 2700-1100 = 1600 kr.
De allra flesta studenter har 1500-2000 kr mer i hyra än det.
Citera
2005-10-18, 23:50
Medlem
Zrednas avatar
Jag tycker att både bidraget och lånet ifrån CSN är för lågt. Självklart kan man klara sig på det men med vilka möjligheter?

Kanske att när man är 19-20 år och levt på veckopeng från mamma och pappa och börjar studera att 6900 kr känns helt okej, men om man fortfarande studerar vid ex. 25 års ålder eller högre känns det som att man har lite högre krav. Under hela min studietid har jag samtidigt haft flera olika skitjobb just för att kunna leva lite mer normalt/bekvämt.

I relation till andra bidrag andra bidrag är det verkligen för lågt, ex. emot socialbidraget. Många som studerar kommer ju faktiskt att bidra med något bra till Sverige medan sossfallen har en motverkande effekt.

Tycker även att de kunde ha ett mer dynamiskt system, där man anpassar lånet och bidraget exempelvis till vilken ort man bor i osv. Om jag inte missminner mig så använder CSN det systemet just när man ska plugga utomlands, att man ex. kan låna lite mer om man pluggar i London!?
Citera
2005-10-19, 11:56
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Hade aldrig klarat mig på det fjuttiga bidraget och lånet från CSN, just därför pluggar jag inte för tillfället...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in