2015-07-06, 12:54
Medlem
Gick en kurs på 8 h eller liknande och fick ett intyg utfärdat som truckförarintyg och undrar nu om det även är giltigt på civila arbetsplatser?
Citera
2015-07-06, 13:24
Medlem
M0ngots avatar
Läste så sent som igår en annons om truckförare där man skulle ha "xyz-utbildning" eller likvärdig, så det går nog bra med den du har.
Citera
2015-07-06, 15:02
Medlem
Trollkarlen17s avatar
Nej ingenting militärt duger civilt. Tex Skyddsvaktsbevis, förarbevis etc! Tyvärr
Citera
2015-07-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlen17
Nej ingenting militärt duger civilt. Tex Skyddsvaktsbevis, förarbevis etc! Tyvärr
adr, motorsåg, undutb mm fungerar alldeles utnärkt på den civila sidan.
Citera
2015-07-06, 16:19
Avslutad
Min pappa säger att han har lastbils-körkort i det militära, men som ej är giltigt civilt. Fler som har det?
Citera
2015-07-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
Gick en kurs på 8 h eller liknande och fick ett intyg utfärdat som truckförarintyg och undrar nu om det även är giltigt på civila arbetsplatser?
Beror på. Vissa utav FMs instruktörer är även TYA instruktörer. T.ex. när jag tog grävmaskins förarbevis så fick jag det även civilt. Prata med din instruktör.
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Min pappa säger att han har lastbils-körkort i det militära, men som ej är giltigt civilt. Fler som har det?

Mååååånga som har. Kallas för förarbevis. FM har mängder med undantagsregler gällande trafik.
Citera
2015-07-07, 15:33
Medlem
Inget för vapen och militär, flyttas till rätt forumdel
//moderator
Citera
2015-07-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
adr, motorsåg, undutb mm fungerar alldeles utnärkt på den civila sidan.
Undutbildning?
Citera
2015-07-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Kallas som redan sagts förarbevis.

Stämmer. Vill minnas att det finns två nivåer på det. Vi som var befälselever fick bara den lägre varianten och de som var placerade som lastbilsförare den högre.

Den högre varianten hade mer innehåll och låg närmare det civila körkortet. Därför tog många chansen att köra upp också civilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in