2015-07-05, 18:39
Medlem
enfindams avatar
Känner mig omtöcknad; yr och har huvudvärk och är trött. Kan det bero på vätskebrist och hur mycket vatten bör man dricka under denna värmebölja? Hur bör man leva i övrigt?
Citera
2015-07-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Känner mig omtöcknad; yr och har huvudvärk och är trött. Kan det bero på vätskebrist och hur mycket vatten bör man dricka under denna värmebölja?

Du dricker troligtvis när du äter frukost, lunch och middag. Utöver det bör du bara dricka när du känner dig törstig.
Citera
2015-07-05, 18:59
Medlem
olasvenssons avatar
Generellt bör man drick tre stora glas vatten om dagen.
Citera
2015-07-05, 19:07
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Generellt bör man drick tre stora glas vatten om dagen.
Med ökat vätsketntag bör man också tillföra extra salt. Ät saltrik mat därute!
Citera
2015-07-05, 20:55
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
Du dricker troligtvis när du äter frukost, lunch och middag. Utöver det bör du bara dricka när du känner dig törstig.

Exakt.
En forskargrupp kom nyligen ut med nya rön som kullkastade alla tidigare myter om att dricka mycket när det är varmt.
Dom bevisade att akutmottagningar är fulla av människor som förgiftats av för stort intag av vatten.
Kroppen har en perfekt kontrollfunktion (Törsten) som talar om när kroppen behöver mer vätska.
Att dricka för mycket renderar bara i onödigt spring på toaletten.
Men visst, om du arbetat hårt de sista dagarna med för lite vätska kan din vätskebalans göra dig matt och yr.
Citera
2015-07-06, 13:46
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Exakt.
En forskargrupp kom nyligen ut med nya rön som kullkastade alla tidigare myter om att dricka mycket när det är varmt.
Dom bevisade att akutmottagningar är fulla av människor som förgiftats av för stort intag av vatten.
Kroppen har en perfekt kontrollfunktion (Törsten) som talar om när kroppen behöver mer vätska.
Att dricka för mycket renderar bara i onödigt spring på toaletten.
Men visst, om du arbetat hårt de sista dagarna med för lite vätska kan din vätskebalans göra dig matt och yr.
När det är varmt svettas man mycket då är det väl naturligt att ersätta vätskeförlusten? Jag tror också att det är viktigt att ersätta det salt man förlorar när man svettas.
Citera
2015-07-06, 13:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
När det är varmt svettas man mycket då är det väl naturligt att ersätta vätskeförlusten? Jag tror också att det är viktigt att ersätta det salt man förlorar när man svettas.

Ja, jag har väldigt svårt för värme och mår riktigt dåligt när det är så varmt som det varit senaste tiden. Svettas även mycket och får dricka väldigt mycket. Om jag sysslar med lättare motion eller fysiskt arbete behöver jag dricka upp mot en liter i timmen.
Då funkar det inte med bara vatten utan jag brukar ta 1-2 vätskeersättningstabletter från apoteket på en dag också.
Märkt att det i alla fall för mig är rätt viktigt att blanda dem med den mängd vatten som det står på förpackningen ifall de ska funka för mig om jag redan börjat få huvudvärk
Citera
2015-07-06, 15:03
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja, jag har väldigt svårt för värme och mår riktigt dåligt när det är så varmt som det varit senaste tiden. Svettas även mycket och får dricka väldigt mycket. Om jag sysslar med lättare motion eller fysiskt arbete behöver jag dricka upp mot en liter i timmen.
Då funkar det inte med bara vatten utan jag brukar ta 1-2 vätskeersättningstabletter från apoteket på en dag också.
Märkt att det i alla fall för mig är rätt viktigt att blanda dem med den mängd vatten som det står på förpackningen ifall de ska funka för mig om jag redan börjat få huvudvärk
Det var bra att du tipsade mig om vätskeersättningstabletter, visste inte att det fanns något sådant. Det måste jag testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in