2015-07-06, 11:40
Medlem
Jag pluggar analytical finance vid mälardalens högskola i Sverige, kan säga att den är ruskigt svår. Extremt mycket plugg och mycket blod, svett och tårar. Men det är värt det, kommer förhoppningsvis landa bank jobb i New york, eller plan b London, efter så det är värt det men det är väldigt mycket slit.

Ingenjörs utbildningarna är bara trams, de som läser till civ,ing är bra på matte och då är dom utbildningarna lätta, ingen är bra på analytical finance innan de börjar därför är den svårast.
Citera
2015-07-06, 11:54
Medlem
Teoretisk matematik är en kandidat.
Citera
2015-07-06, 11:56
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Jag pluggar analytical finance vid mälardalens högskola i Sverige, kan säga att den är ruskigt svår. Extremt mycket plugg och mycket blod, svett och tårar. Men det är värt det, kommer förhoppningsvis landa bank jobb i New york, eller plan b London, efter så det är värt det men det är väldigt mycket slit.

Ingenjörs utbildningarna är bara trams, de som läser till civ,ing är bra på matte och då är dom utbildningarna lätta, ingen är bra på analytical finance innan de börjar därför är den svårast.

Så du tycker att ekonomi är svårare än civilingenjörsutbildningar !!!!!!!
Du pluggar på Mälardalens högskola (en av de låg rankad högskolor i Sverige) och du vill jobba i en bank i New York/London + du tycker att utbildningen är svårt
Senast redigerad av jousif650 2015-07-06 kl. 12:30.
Citera
2015-07-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
Så du tycker att ekonomi är svårare än civilingenjörsutbildningar !!!!!!!
Du pluggar på Mälardalens högskola (en av de sämsta rankad högskolor i Sverige) och du vill jobba i en bank i New York/London + du tycker att utbildningen är svårt

För det första så är det analytical finance jag läser, inte ekonomi. För det andra så är faktiskt mälardalen en högt ansedd skola och har många bra utbildningar och landets bästa professorer. Våra vägledare säger att nästan alla får drömjobb efter examen. Jousif, hur går det med svenskan?
Citera
2015-07-06, 12:34
Medlem
Citat:
För det första så är det analytical finance jag läser, inte ekonomi. För det andra så är faktiskt mälardalen en högt ansedd skola och har många bra utbildningar och landets bästa professorer. Våra vägledare säger att nästan alla får drömjobb efter examen. Jousif, hur går det med svenskan?

Den utbildningen ser intressant ut. Kombinationen matematik/ekonomi-kandidatprogram
http://www.mdh.se/utbildning/program...gramCode=RMV20
Citera
2015-07-06, 12:43
Medlem
jousif650s avatar
Citat:

Jag läst om ditt program på mdh hemsida, ja det är inte 100% ekonomi. Förlåt för missuppfattning.
Du säger att det är bra, men har du varit på t,ex KTH ? Själv började jag civilingenjör program på en låg rankad högskola och tyckte den var världens bästa högskola tills jag hoppade av och började på KTH
Har aldrig hört en professor eller syv som säger negativa saker om sin jobb ställe
Citera
2015-07-06, 12:49
Medlem
Citat:

Fast nu handlade väl inte tråden om vilken utbildning som är svårast givet att man kan nåt särskilt innan? Du måste ju räkna in hela paketet, om det är svårt att förstå sig på den matte som krävs för teknisk fysik så är ju det en faktor för att programmet blir svårt. Sen förstår jag inte varför nån inte kan börja på ditt program, som tydligen ska handla om mycket matte fast med finansiell inriktning, och vara duktig sen innan genom att förstå sig på mycket matte. Varför skulle man bara kunna vara förberedd inför teknisk fysik och andra ingenjörsinriktningar? Du tror att dom inte lär sig några nya koncept, men att ditt program är en helt annan värld? Om nu ditt program till störst del handlar om matte, och du påstår att ditt program är det svåraste av alla, så måste det väl betyda att matten är det svåraste... men varför skulle då inte t.ex en master i matematik vara svårare, det om något borde ju ligga på den högst abstrakta nivån?

Edit: och om det nu inte är matematiken som är den svåra biten, vad är det istället?
Senast redigerad av Utopisk.illusion 2015-07-06 kl. 12:57.
Citera
2015-07-06, 12:57
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
Någon som vet vilken utbildning som är svårast på universitet/högskolenivå?

Läkare?
Teknisk Fysik?
Industriell Ekonomi?

Av de tre du räknar upp så går det bara att jämföra F och Indek på ett hyfsat balanserat sätt och då ifall de är på samma universitet. I detta fall utgår jag från KTH.

F och Indek läser samma mattekurser under första året samt en fysikkurs. Samtliga mattekurser som Indek får gentemot F är förenklade och kortare kurser. Jag blir själv helt tokig på när jag ser deras extentor och på vissa uppgifter står det "Lös integralen genom att använda denna substitution". Varför ens göra uppgiften överhuvudtaget när lösningen redan har getts?

Fysikkursen, mekanik, är också en förkortad kurs som Indek läser jämfört med F och sedan har de även en programmeringskurs som jag inte har någon större koll på. F's programmeringskurs är inte tipp topp men ryktet säger att Indeks är ännu sämre.

Men om man tycker att exempelvis kurser som Introduktion till industriell ekonomi 7.5 hp, Industriell projektledning för I 7.5 hp och Industriell marknadsföring för I 7.5 hp verkar vara svårare än kurser som Termodynamik 6 hp och Klassisk fysik 12 hp så är de väl antagligen svårare men man måste komma ihåg att matten som Indek läser är avsevärt lättare än F's.
Citera
2015-07-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
BARA 30 timmar i veckan på studier på läkarutbildningen? det låter för LITE!
Har kompisar som pluggar till läkare utomlands och de lägger mellan 10-18 timmar om dagen på studier!Är det så mycket svårare att läsa utbildningen på Engelska än på svenska? Att om man pluggar läkarutbildningen här i Sverige så räcker det med runt 30 timmars plugg i veckan?
Anledningen till att de pluggar utomlands (Polen, Tjeckien etc) är dock många gånger att de inte är tillräckligt begåvade för att läsa i Sverige. Således måste de också lägga ned mycket mer tid än en student som studerar här.
Citera
2015-07-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Anledningen till att de pluggar utomlands (Polen, Tjeckien etc) är dock många gånger att de inte är tillräckligt begåvade för att läsa i Sverige. Således måste de också lägga ned mycket mer tid än en student som studerar här.

Håller med om att detta kan vara en faktor. Men jag har fått uppfattningen att LP i många andra länder är hårdare än i Sverige, även rent objektivt.
Citera
2015-07-06, 13:56
Medlem
Stormkrashs avatar
PhD. i Chemical Engineering ifrån något internationellt erkänt universitet. Det är den ultimata kombinationen av kemi,fysik och matematik avrundat med lite biologi. Utbildningen är bred men samtidigt har den djup, jobbigaste kombinationen.

Sen är nog hela diskussionen rätt skev eftersom olika människor har olika fallenhet för olika ämnen. Personen som inte har något problem att ta en PhD i matematik kanske aldrig skulle klara att ta sig igenom tolkskolan för ryska/arabiska och vice versa.
Citera
2015-07-06, 14:12
Medlem
KonungHonungs avatar
Teknisk Fysik är definitivt den, objektivt sett, svåraste. Såväl matematik- som fysikintensiv. Den är inget sammanträffande att den kallas för Einstein- eller raketforskarlinjen.

Är inte riktigt säker på Läkarprogrammets svårighetsgrad, men Apotekarprogrammet anses visst svårare pga all kemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in