Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Jag säger inte emot de positiva effekterna av investering. Det jag säger är att folk inte förtjänar vinsten, det är allt. Jag har till och med hävdat(se tidigare inlägg)att jag tycker att folk ska få behålla förtjänsten på sina spekulationer, men likväl så har de fortfarande inte gjort sig förtjänta av vinsten.
Det är väl svårt att hindra någon från att spekulera, när du köper en lägenhet så spekulerar du säkert i att den skall gå upp i pris, eller i varje fall inte falla i pris.
Sen är det skillnad på att investera långsiktigt i ett företag och att spekulera. Det må hända att kursstegringar är en stor del av vinsten på aktier, men det finns också utdelning. Värdet på ett bolag baseras också på hur det går för företaget.
Indirekt lånar ju alla aktieinvesterare ut sina pengar utan ränta till bolaget, men man hoppas på att få någon form av avkastning ändå, annars finns det ju inget initiativ till att investera.
Man kan också köpa obligationer, det är räntebärande skulder som du får regelbunden avkastning på, samt förtur vid eventuell konkurs. Kallas även "obligationslån" eftersom det just är ett lån.
Aktier har högre risk (du riskerar att förlora allt du investerat), men kan i gengäld ge bättre avkastning över tid än obligationer.