Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-05, 14:04
Medlem
Poe09s avatar
På en av mina datorer var jag Admin och min extjej var vanlig användare. Jag hade dock - dumt nog - inte lösenordsskyddat mitt konto.

Det tog slut mellan oss och nu när jag ska logga in - märker jag att hon tydligen - som ett slags hämnd - har loggat in på min användare, installerat ett lösenord som jag inte har en aning om medan hon har gjort sig själv till Admin.

Hur återtar jag mina Admin-rättigheter?
Citera
2015-07-05, 14:10
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poe09
På en av mina datorer var jag Admin och min extjej var vanlig användare. Jag hade dock - dumt nog - inte lösenordsskyddat mitt konto.

Det tog slut mellan oss och nu när jag ska logga in - märker jag att hon tydligen - som ett slags hämnd - har loggat in på min användare, installerat ett lösenord som jag inte har en aning om medan hon har gjort sig själv till Admin.

Hur återtar jag mina Admin-rättigheter?

Nu vill jag inte gå OT, men bara så du vet bör du polisanmäla det här då det du påstår är brottsligt
Citera
2015-07-05, 14:18
Medlem
Du skulle kunna formatera om den eller testa http://imgur.com/a/tl7rj.
Citera
2015-07-05, 14:19
Medlem
Var noga med att få bevisning direkt då det annars blir ord mot ord. Så första samtalet du har med henne om det tror jag är bra att spela in isf.
Citera
2015-07-05, 14:38
Medlem
negetes avatar
Vilket operativsystem?
Citera
2015-07-05, 14:51
Medlem
Poe09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negete
Vilket operativsystem?
Jag brukar köra Firefox. Men använder ibland Chrome.
Citera
2015-07-05, 15:02
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:

Vilket operativsystem?
Citera
2015-07-05, 15:03
Medlem
frozendragons avatar
Här ladda ner och skriv live cd på usb eller skiva. Sen bootar du ingång live cd. Tar ca 5 min att få lösenordet.

http://ophcrack.sourceforge.net/
Citera
2015-07-05, 15:03
Medlem
endures avatar
Citat:
Med operativsystem menas t.ex. Windows XP, Windows Vista, Windows 7 eller 8, Mac, Linux. Chrome har förvisso ett eget Operativsystem men det är relativt ovanligt.

I värsta fall, för att komma åt dina filer räcker det med att sätta in hårddisken i en annan dator och läsa den som ett USB-minne. Sen är det bara att rulla om den med nytt operativsystem.

Vad som känns mer behändigt är om du kan ta dig in i felsäkert läge och använda cmd på t.ex. ett sådant här sätt:
http://www.hacking-tutorial.com/tips-and-trick/5-steps-to-disable-or-enable-administrator-using-command-prompt/#sthash.A0Mzd36a.dpbs

Här är lite info om hur du startar i felsäkert läge

I felsäkert läge kan du återta dina adminrättigheter.
Citera
2015-07-05, 15:21
Medlem
Poe09s avatar
Ja, ok, dumt svar av mig. Jag vet skillnaden mellan operativsystem och webbläsare. Operativsystemet på denna dator är Windows 7.

Tack för tips! Jag ska prova dessa om jag inte kan få henne att ge mig tillbaka Admin-rättigheterna trots att hon verkar helsur på mig. Men hon kanske lugnar ner sig.
Citera
2015-07-05, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Här ladda ner och skriv live cd på usb eller skiva. Sen bootar du ingång live cd. Tar ca 5 min att få lösenordet.

http://ophcrack.sourceforge.net/

Ja precis, det kostar ju inget att försöka,

OphCrack tar olika lång tid att knäcka lösenord beroende på hur många tecken lösenordet är - det beror också till viss del på hur snabb CPUn är, är det tex en gammal Celeron elr Atom så kan det ta aslång tid. En annan nackdel med OphCrack som jag sett är att somliga datorer blir så varma (särskilt små bärbara) av att köra OphCrack att de stänger av sig själva, man får lämpligen då istllet montera disken i en annan dator.
Citera
2015-07-05, 15:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan du inte bara be henne om lösendordet?

Sen fattar jag inte riktigt hur man kan göra slut med en tjej som klarar av att byta Admin-användare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in