2015-07-05, 11:10
Medlem
redmoon-cats avatar
Jag sitter i en rävsax.

Med permanent hot om öppet LPT är det för mig omöjligt att sluta med psykofarmaka/neuroleptika

Jag har goda skäl att tro att jag är feldiagnoserad. Mår sämre med meds än utan, Detta vet jag efter flera ggr mixtring med medicinen. Diskussionsunderlag: Att sluta omedelbart att
ta all medecin (20 mg Abilify. Ergenyl, Litium) På vilket sätt är det farligt att sluta utan nedtrapping?
ERa erfarenheter? Skulle hjärnan få en stor schock av ett sådant experiment?

Jag har aldrig helt under lång tid slutat med medicinen förut så jag söker era erfarenheter och kunskap först hära!

Självklart kan jag inte diskuttera detta med min läkare. Dessutom har psykiatrin oftast fel kunskapsmässigt för de är så jävla subjektiva och kåta på att utdela psykofarmaka. Iallafall här i Stockholm
Citera
2015-07-05, 16:55
Medlem
bumbaclot.s avatar
Vad innebär ''Med permanent hot om öppet LPT''? Varför vill du skita i nedtrappning om du bestämmer dig för att sluta? Känns ju onödigt om nedtrappningen gör det lättare att sedan vara helt utan.
Citera
2015-07-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Jag sitter i en rävsax.

Med permanent hot om öppet LPT är det för mig omöjligt att sluta med psykofarmaka/neuroleptika

Jag har goda skäl att tro att jag är feldiagnoserad. Mår sämre med meds än utan, Detta vet jag efter flera ggr mixtring med medicinen. Diskussionsunderlag: Att sluta omedelbart att
ta all medecin (20 mg Abilify. Ergenyl, Litium) På vilket sätt är det farligt att sluta utan nedtrapping?
ERa erfarenheter? Skulle hjärnan få en stor schock av ett sådant experiment?

Jag har aldrig helt under lång tid slutat med medicinen förut så jag söker era erfarenheter och kunskap först hära!

Självklart kan jag inte diskuttera detta med min läkare. Dessutom har psykiatrin oftast fel kunskapsmässigt för de är så jävla subjektiva och kåta på att utdela psykofarmaka. Iallafall här i Stockholm
Antagligen får du en psykos förr eller senare utan din medicin.
Citera
2015-07-05, 19:36
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Medsen är ju inte bara för att du ska må bra utan för att du ska fungera. Nästan alla som får stämningsstabiliserande fastnar i den där föreställningen att av dom är feldiagnosticerade eftersom dom inte mår bättre av medicinerna.
Det är klart att man inte mår bättre när man blir nertagen på jorden.
Trist men förmodligen sant.
Citera
2015-07-06, 00:33
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Vad innebär ''Med permanent hot om öppet LPT''? Varför vill du skita i nedtrappning om du bestämmer dig för att sluta? Känns ju onödigt om nedtrappningen gör det lättare att sedan vara helt utan.

"Med permanent hot om öppet LPT"; Läkarna menar att om de upptäcker att jag mixtrar med medicinen igen så kan de skriva vårdintyg vilket isf leder till Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård i Öppenvården, De har alltså ett kontrakt på en som är jävligt svårt att bli av med. Nu vårdas jag "frivilligt, men psykiatrins långa arm är rätt mäktig.

Varför jag vill strunta i nedtrappningen om... ; Att trappa ner all min psykofarmaka skulle ta minst ett halvår! Och jag har juh lithium-provtagningar var tredje månad. Psykvården skullle upptäcka mitt lilla projekt och ge mig en enkelbiljett till Öppet LPT

Jag har klantat mig andra gånger utan medicin så att det ser ut som jag är sjuk, eh - ett exempel:
Det var grannbråk och jag sparkade en man i huvvet (vilket jag inte gjorde pga typ psykos)
Polisen samarbetar med psykiatrin och soss = Jag tvär-åkte in på rättspsyk. (fast jag befann mig därinne bara några dagar som väl var.)

Summa summarum: Vad skall jag göra?? Jag har klarat mig i åratal helt utan meds när jag emigrerade till Bankok. Ingen psyksjuk skulle klara de åren, det kan jag lova dig..

Nog med OT Topic: ett syfte med att egenhändigt sätta ut medsen är att jag vill leva lite och ta metylfenidathydroklorid några gånger tillsammans med min tjej som ett afrodisiaka. Kanske även koks och amfetamin. åsså är ju schroom säsongen snart här.

Well well , [i]det största syftet med att lägga av med giftpsykofarmakan är att oavsett jag har en diagnos eller ej, så är det fan inget liv nästan värt att leva med medicin i kroppen. Jag bör verkligen göra nåt åt saken medans jag fortfarande är någorlunda ung!!!

Fy faan asså, att sluta ta min medicin är det centrala i mitt medvetande och har varit det ända sedan de propsade på mig de första tabletterna!

Ibland MÅSTE man följa sin inre röst, annars är man bara en liten lort
Citera
2015-07-07, 02:02
Medlem
Ja, läs Bejeroths beskrvning av hans kollegas som åkte till ett land där metylfendiat var "fritt". Kåt blev han inte på det, och det blir inte jag heller, det är inte kokain, men Bejerots psykiatikerpolare slutade ju med polishämtning och vanliga paranoiatankar.

Du kan läsa om det på http://www.nilsbejerot.se/non.pdf
Börja på sidan 13.

Sen är det naturligtvis så att du öka risken för humörsvängningar med Metylfendiatet. Och varför skulle du inte klara dig i Bankok? Jag vet många som lever där som är fett sjuka utan meds. Samhället är ju , eller var ju, inte så övervakande om man höll färgen och inte bräkte på gatan, som tex du gjorde när du sparkade grannen i skallen.

edit: Livet ska levs som för en trist person om man nu är en gasglad individ, så att säga. Du ska följa hastighetsbegränsningen och tycka att det är trevligt att prata om när din truck gick sönder på jobbet och höra din kvinna tala om vilka besvär de hade när en dement sket ner sig konstant och läkaren vägrade ändra medicin.
Senast redigerad av Syntocinon 2015-07-07 kl. 02:05.
Citera
2015-07-07, 07:15
Medlem
Vad menar läkarna med att du mixtrar med medicinen? Innebär det så enkelt att du bara tänker trappa ned, och inte riktigt följer de råd som läkarna ger? (ursäkta, det verkar nog framgå vad du menar)

Det låter ju inte som någon tar dina problem på allvar. Vad skulle du säga att du har sökt vård för, och har problem med?

Avbryt ev. medicineringen och känn efter hur du mår, och behöver hjälp med. Det lär ju vara omöjligt att veta om man befinner sig i en bubbla, vilka sådana mediciner i kroppen kan upplevas som.
Citera
2015-07-08, 17:55
Medlem
bumbaclot.s avatar
Så, om jag förstått rätt, får du inte sluta äta medicin? Hur kan det vara så isf?
Citera
2015-07-08, 19:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Så, om jag förstått rätt, får du inte sluta äta medicin? Hur kan det vara så isf?

Om jag förstått det hela rätt, anser läkarna plus diverse andra myndigheter att han är för sjuk för att kunna klara sig utan medicin.

LPT innebär att man blir tvångsinlagd för vård då man är en fara för sig själv och/eller andra. Dessutom måste man motsätta sig vård, vilket är vad ts gör (antar jag) om han slutar med ordinerad psykofarmaka. Läkaren kan då skriva ett s k vårdintyg.

Rätt strikta regler, läs mer här:
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175

Edit: rättade länken.

Edit igen: Citerar en bit ur texten:

"Öppen psykiatrisk tvångsvård och öppen rättspsykiatrisk vård (ÖPT)

Tvångsåtgärder får inte förekomma under ÖPT. Bryter patienten mot villkoren på ett sådant sätt att hans/hennes tillstånd försämras eller riskerar att allvarligt försämras kan beslut om återföring till sjukvårdsinrättning ske, exempelvis för adekvat medicinering (LPT §26a). "

Kanske är detta som ts faller under. Så länge han tar sin medicin är det ÖPT, slutar blir det LPT.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-08 kl. 19:13.
Citera
2015-07-09, 03:56
Medlem
redmoon-cats avatar
Jag har en gång i det föflutna haft LPT Därför kan psykiatrins luddiga system kanske skriva öppet LPT på mig om de tror att jag kan insjukna igen. Faktum är att vårdintyg kan skrivas godtyckligt som en garanti på att inget allvarligt skall hända. jag tillhör inte dem som tror att läkare är "onda" eller "vill åt mig" på nåt sätt.

Den som känner mig bäst är jag själv. Diverse psykofarmaka kan dock effektivt ändra på den saken.

Någon som kan svara på mina huvudfrågor?
Citera
2015-07-09, 11:21
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinty
Det finns ingen människa som förstår våra kroppar, mer än vi själva. Vi har en gps inom oss som vägleder oss varje sekund. Varje dag.

Tänkte dela med denna e-bok som finns att ladda ner gratis.
Tusenmila resan- Frihet i sinne, kropp och själ. Väldigt omfattande och bra. I den så kan ni även läsa hur det går att se på sjukdomar/ skador på ett helt annat sätt, genom andra ögon. Men även få en djupare förståelse om kroppen och det som sker.

Kärlek

http://payhip.com/b/O4Lt
Bra bok !

Men det var ju inte riiiktigt gratis, ändå.
Citera
2015-07-09, 13:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Någon som kan svara på mina huvudfrågor?

Som jag förstått saken vill du tvärsluta med alla mediciner och i stället hobbyknarka, fast du står under läkarkontroll med hot om LPT.

Du svarar ju själv på frågan: "Psykvården skullle upptäcka mitt lilla projekt och ge mig en enkelbiljett till Öppet LPT"

Vore det inte smartare att trappa ner medicinen och se hur det går? Om provtagningen är var tredje månad har du tid på dig. Be nån i din omgivning hålla koll på dig eftersom du själv nog inte är vidare objektiv, du kanske inte har sjukdomsinsikt? Du får snällt lov att trappa upp igen ifall din vän säger att det behövs.

Om allt går bra, beställ tid till psykiatriker som kan friskförklara dig och hoppas på det bästa.

Ge fan i allt knarkande, i vart fall tills du sluppit ur hotet om vårdintyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in