2015-07-05, 10:08
Medlem
Enligt TV6´s textTV, sida 151, så har Författaren Liza Marklund har hamnat i blåsväder, hon spelade"Sverige Sverige fosterland" av och med gruppen "Ultima Thule".....

Självklart lät inte kritiken vänta på sig...vi antar att det är idel "rättskaffens" kritiker som tar på sig ansvaret.....

-Är inte Sverige, vårt fosterland?

Här nedan är texten:

##Över ängar, nerför dalar
Snöbeklädda toppar
Som skönjas i våran ögonvrå

Världen och jorden
Längst upp i Norden
Vackra sjöar, berg och fjäll
Sverige det är vårt fädernesland
Vi älskar vårat land
För att värna om det dyraste hopp
Och dess fana vi glatt skall höja opp

Refr:
Sverige Sverige fosterland
Sverige Sverige fosterland
Sverige

Vi samlar kraft för vår fana
Den gul och blå, den underbara
Längtan,
Längtan som finns i mitt hjärta
Den trakt som jag skall alltid drömma
Den trakt som borde vara mer##

-Vi antar att några självutbildade experter( ) tycker att texten är "rasistisk" månne....
2015-07-05, 10:20
Medlem
Bushsweedes avatar
Oj, det där låter allvarligt!!
Vi kan inte låta SR nazifieras på det här viset!
Vad är nästa steg? Auschwitz på P1´s morgonredaktion??
2015-07-05, 10:27
Medlem
JamalKamals avatar
Hon måste gå ut och göra offentlig avbön, donera intäkterna från nästa bok till Expo och sedan besöka Auschwitz.

Då kanske hon kan bli rumsren i det offentliga rummet om ett par år efter detta fruktansvärda brott mot den godkända värdegrunden.
2015-07-05, 10:35
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Oj, det där låter allvarligt!!
Vi kan inte låta SR nazifieras på det här viset!
Vad är nästa steg? Auschwitz på P1´s morgonredaktion??

Det är nog ingen risk. Däremot är det ju bra att det spelas lite "höger"-musik för att väga upp för alla radikalvänster människor som Kakan Hermansson m.fl.
2015-07-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Journalisten Christoffer Röstlund skriver bland annat på Twitter: ”Jag skiter i kontext. Spelar du det viktigaste svenska rasistrockbandet någonsin, är du slut som människa”.
Jag älskar när folk har sinne för proportioner.
2015-07-05, 10:38
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Jag älskar när folk har sinne för proportioner.
undrar om han känner lika starkt för antivit musik som innehåller betydligt värre strofer än Thules harmlösa alster.
2015-07-05, 10:50
Medlem
Är hon inte judinna?
2015-07-05, 11:01
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Nu är ju inte Ultima Thule ett uns rasistband. Det kommer från första gågnen på 90-talet när man letade efter rasister med lykta så man kunde visa sin godhet. Var inte heller alltför sällan det räckte att påstö att någon var rasse så var det fritt fram att puckla på den oskyldga stackaren.

Om nögon påstår något annorlunda så får ni gärna visa en textrad som är rasistisk i deras låtar.... Annars håll käften,
2015-07-05, 11:06
Medlem
augusta66s avatar
Ultima Thule tog väl avstånd från att skulle förknippas med extremhögern?

Sen kan man ju mycket väl tycka om en artist musik utan att även tycka om dennes eventuella åsikter....
2015-07-05, 11:07
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Sen undrar jag varför hon inte spelade en mer gångbar låt som den här med Ultima Thule https://m.youtube.com/watch?v=8PJ6nYfLrJw
2015-07-05, 11:07
Medlem
Badios avatar
Att hon spelade låten var medvetet val från Liza. Hon vill att Sverige ska bli som Sydkorea med 180 miljoner människor. Så alla invandringsvurmare som gnäller borde ju vara glada istället att hon med ett "rasistband" vill visa att Sverige är öppet för alla.

Citat:
Det är högst medvetet att låten spelas, säger producenten Henrik Jonsson till Nöjesbadet.

Citat:
Liza Marklunds val av musik i sitt sommarprat har chockat många lyssnare. Framför allt är det en låt som väckt många känslor.
– Jag tycker till exempel rent principiellt att alla borde få bo var de vill. Ta bort gränserna. Om Sverige vore lika tättbefolkat som Sydkorea så skulle det bo 180 miljoner människor här. Och det går ju bra för Sydkorea, så varför inte, sa Liza Marklund där hon bland annat diskuterar tolerans mot andra människor.
2015-07-05, 11:12
Medlem
StojanVlatkovichs avatar

får tydliga flashbacks från förra sommaren när kommunisten Athena Farrokhzad körde kommunist och anarki musik. Även då var det ett jävla liv på vissa element med andra extremåsikter. Om jag inte minns helt fel så körde hon till motsats mot Marklund även muntlig propaganda. Som man sår får man skörda, SR och Marklund skrattar nog hela vägen till banken på Caymanöarna just nu. Tydligen är hon en mycket, mycket bättre PR människa än författare. Undrar hur många procent bättre hennes nya bok säljer nu?
Förresten vilken bok var det som hennes fd man fick sin hand avhuggen?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2015-07-05 kl. 11:39.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in