2015-07-04, 22:17
Medlem
min vän har gått igenom en tuff tid, och i dagsläget är hen hemlös (bor i sin bil) samt hotad med att bli av med jobbet. kan inte outa för mkt, men det gör så ont i hjärtat att se/ha vetskan om denne människas situation.
hur och vad kan jag göra för att hjälpa? hade jag haft plats i min lägenhet hade jag öppnat dörren på vid gavel, men tyvärr bor vi redan fullt...
vad har ni för förslag?
hen är en sån person som inte självmant kommer att be om hjälp. hen måste få en spark i röven. innan det är för sent.
Citera
2015-07-04, 22:22
Medlem
CHI9s avatar
Kolla upp om det finns några billiga kollektiv i området, eller vandrarhem. Kolla om du känner någon som hyr ut rum, kolla på blocket.se, där finns en hel del rum att hyra.
Kanske även hjälpa "hen" att hitta ett stabilt jobb.

Det är väl dem sakerna jag hade provat, hoppas det löser sig
Citera
2015-07-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Kolla upp om det finns några billiga kollektiv i området, eller vandrarhem. Kolla om du känner någon som hyr ut rum, kolla på blocket.se, där finns en hel del rum att hyra.
Kanske även hjälpa "hen" att hitta ett stabilt jobb.

Det är väl dem sakerna jag hade provat, hoppas det löser sig

vad jag tror personen i fråga behöver är 1. veta att vi är flera som bryr oss.
2. hjälp till boende, ex behandlingshem för drogavvänjning.
3. bara någon att prata med när det behövs.
kan man panikringa soc och höra om de kan göra nåt akut?
Citera
2015-07-04, 22:51
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
vad jag tror personen i fråga behöver är 1. veta att vi är flera som bryr oss.
2. hjälp till boende, ex behandlingshem för drogavvänjning.
3. bara någon att prata med när det behövs.
kan man panikringa soc och höra om de kan göra nåt akut?

Det kan du göra. Men en viktig sak, prata med honom om detta först. Ge honom en chans att själv söka hjälp, och säg att du kommer göra det annars. Så att han vet att han kan komma att bli tvångsinlagd.
Citera
2015-07-04, 22:59
Avslutad
Inte ditt ansvar. Det är socialtjänsten din vän ska kontakta för stöd.

Socialtjänstlag (2001:453)

2 kap. Kommunens ansvar

1 § "Varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område, och har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän".

3 kap. Vissa uppgifter inom socialtjänsten, m.m.

1 § "Till socialnämndens uppgifter hör att
- göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen,
- medverka i samhällsplaneringen och i samarbete med andra samhällsorgan, organisationer, föreningar och enskilda främja goda miljöer i kommunen,
- informera om socialtjänsten i kommunen,
- genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningarna för goda levnadsförhållanden,
- svara för omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd till familjer och enskilda som behöver det."

Dock ingen skyldighet att tillhandahålla bostäder, men vanligt med andra anpassade boendelösningar.
Citera
2015-07-04, 23:45
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
min vän har gått igenom en tuff tid, och i dagsläget är hen hemlös (bor i sin bil) samt hotad med att bli av med jobbet. kan inte outa för mkt, men det gör så ont i hjärtat att se/ha vetskan om denne människas situation.
hur och vad kan jag göra för att hjälpa? hade jag haft plats i min lägenhet hade jag öppnat dörren på vid gavel, men tyvärr bor vi redan fullt...
vad har ni för förslag?
hen är en sån person som inte självmant kommer att be om hjälp. hen måste få en spark i röven. innan det är för sent.

Slår mig plötsligt att du kanske kan höra av dig till ett religiöst samfund? Vet att det låter creepy när jag hostar upp det sådär, men det jag menar är att Svenska kyrkan i viss mån kan ordna med mycket, även pengar till medicin och färdiga matkassar. För en del känns det bättre att höra av sig dit än socialtjänsten av någon anledning. Dr borde rimligtvis ha koll på en del härbärgen och så vidare.

Det är förstås bara en av flera alternativ, men kan kanske vara något ändå? Ni som känner personen i fråga kanske har någon i umgängeskretsen som har ett rum eller en sommarstuga som för tillfället står tom?

Viktigt är, som redan påpekats, att vara lyhörd och försöka vara generös och hjälpsam utan att det känns påtvingande eller som om "gentjänst förväntas" (eller hur jag skall formulera det). I en så utsatt situation vill man ju ändå behålla sin värdighet.

Tycker det är jättebra att du tänker på din vän och vill försöka göra något för att underlätta dennes liv. Det behöver ju inte vara att du gör ALLT, huvudsaken du gör något, det vill säga det du tycker du borde och efter förmåga. Hoppas allt går bra för er!!
Citera
2015-07-05, 00:58
Medlem
bithaxs avatar
Ge han en spark i baken och säg åt honom att fixa sitt liv och sluta gnälla.
Om han inte gör det så skiter du i honom för hans liv är inte ditt problem.
Det är hans ansvar att fixa sitt eget, och han kan inte räkna med att någon annan skall göra det åt honom.

Ungefär så är det folk brukar resonera i dessa frågor, så jag antar att det är brukligt beteende.
Citera
2015-07-05, 01:33
Medlem
Oddballs avatar
Det här har ingenting med bostadsforumet att göra. Provar med nåt annat forum.

Bostad, hem och trädgård --> Relationer och samlevnad: allmänt
/Moderator
Citera
2015-07-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ge han en spark i baken och säg åt honom att fixa sitt liv och sluta gnälla.
Om han inte gör det så skiter du i honom för hans liv är inte ditt problem.
Det är hans ansvar att fixa sitt eget, och han kan inte räkna med att någon annan skall göra det åt honom.

Ungefär så är det folk brukar resonera i dessa frågor, så jag antar att det är brukligt beteende.

Nu är det ju så att hen inte gnäller övrr sin situation. det är vi som står utanför som når fruktansvärt fåligt över att se en god vän och underbar personlighet köra sig själv i botten. hen kanske inte ens ser hur tokigt hsn hsmnst just nu.
vi vill hjälpa hen att se hur galet det ör, och ge en hjälpande hand.
vars hör man av sig? till soc? hur går man till väga då?
hen är redan inskriven på psykiatrin, men de har ingen hjälp att ge görrän personen är ren...
Citera
2015-07-05, 08:41
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att hen inte gnäller övrr sin situation. det är vi som står utanför som når fruktansvärt fåligt över att se en god vän och underbar personlighet köra sig själv i botten. hen kanske inte ens ser hur tokigt hsn hsmnst just nu.
vi vill hjälpa hen att se hur galet det ör, och ge en hjälpande hand.
vars hör man av sig? till soc? hur går man till väga då?
hen är redan inskriven på psykiatrin, men de har ingen hjälp att ge görrän personen är ren...

Man ringer de.
Om hen är redan inskriven på psykiatrin varför kan inte de hjälpa hen ?
Om hen inte är " ren " hur tror du då att soc ska hjälpa ?
Och hur hamnade hen i bilen ?
Citera
2015-07-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Man ringer de.
Om hen är redan inskriven på psykiatrin varför kan inte de hjälpa hen ?
Om hen inte är " ren " hur tror du då att soc ska hjälpa ?
Och hur hamnade hen i bilen ?

hen har fått den hjäkp som pdyk kan erbjuda.
hen har bott hos sin mamma, som nu kastat ut hen, och därav bor he i bilen.
Det är inte bara jag som är bekynrad, vi är ett gäng som försöker få nänniskan att flrstå hur galet det är..
Citera
2015-07-05, 08:58
Medlem
Citat:
hen har fått den hjäkp som pdyk kan erbjuda.
hen har bott hos sin mamma, som nu kastat ut hen, och därav bor he i bilen.
Det är inte bara jag som är bekynrad, vi är ett gäng som försöker få nänniskan att flrstå hur galet det är..

Å varför kunde hen inte bo hos sin mamma ?

det är ju något lurt som ligger i vassen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in