2015-07-04, 22:05
Medlem
Färska räkor är för dyrt. Finns det något acceptabelt alternativ? Frysta kontra såna på burk. Vilka är bu och vilka är bä?
Citera
2015-07-04, 22:15
Medlem
Frysta!

På burk smakar prostituerad och ligger i saltlag.
Citera
2015-07-04, 22:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Färska räkor är för dyrt. Finns det något acceptabelt alternativ? Frysta kontra såna på burk. Vilka är bu och vilka är bä?

Du får vad du betalar för... Finns inget alternativ som motsvarar smak och kvalitet av färska räkor.

Men vill du gå ner i kvalitet, smak och upplevelse så finns det alternativ:
- frysta räkor.
- crabstick
- räkost
- räksallad.
- chips med räksmak
- pulversoppa med räksmak.

Personligen kan jag uppskatta en tunnbrödsrulle med korv och räksallad. Men inte fan kan det jämföras med färska räkor.
Citera
2015-07-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Frysta!

På burk smakar prostituerad och ligger i saltlag.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du får vad du betalar för...
Ere sant??

Citera
2015-07-04, 22:41
Medlem
Tillägg: köp frysta med skal och skala själv. Oftast värt. Maskinsvarvade är inte lika gott
Citera
2015-07-04, 23:01
Medlem
Båtfrysta räkor (fiskbilen eller liknande stånd) kostar hälften så mycket som färska och är obehandlade tillskillnad från djupfrysta och alla former av skalade skit räkor.
Edit: Det kanske inte finns båtfrysta räkor i hela Sverige?
Senast redigerad av Xuno 2015-07-04 kl. 23:08.
Citera
2015-07-05, 00:33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Båtfrysta räkor (fiskbilen eller liknande stånd) kostar hälften så mycket som färska och är obehandlade tillskillnad från djupfrysta och alla former av skalade skit räkor.
Edit: Det kanske inte finns båtfrysta räkor i hela Sverige?

Vad menar du är skillnaden mellan "båtfrysta" och djupfrysta? I princip alla frysta räkor både kokas och fryses direkt på båten.

Färska räkor är räkor som är kokta direkt på trålaren och skeppas vidare i islådor. Dessa har aldrig varit frysta.
Citera
2015-07-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad menar du är skillnaden mellan "båtfrysta" och djupfrysta? I princip alla frysta räkor både kokas och fryses direkt på båten.

Färska räkor är räkor som är kokta direkt på trålaren och skeppas vidare i islådor. Dessa har aldrig varit frysta.
Ja, det stämmer att både "båtfrysta" och djupfrysta räkor kokas och fryses på båten.

Men djupfrysta räkor är producerade för att vara frysta och därför glacerade med vatten.
"Båtfrysta" räkor kokas direkt och fryses på båten efter fångst. Sedan doppas dom i nykokt lag direkt efter upptining och det är så nära färska räkor man kan komma.
"Båtfrysta" räkor ser ut precis ut som färska räkor de ligger också "tinade" och säljs styckvis precis som färska räkor.
Skillnaden mellan färska och "båtfrysta" räkor är mycket liten medans djupfrysta räkor (som är glacerade med vatten) har mindre smak och är mycket slemmigare, mjukare och ljusare i köttet.
Citera
2015-07-05, 23:01
Medlem
Isnatts avatar
Frysta räkor är ju bra. Klart att dom tappar lite i smak och struktur mot färska, men jag tycker absolut dom är värda. Det märks att räkpriset på frysta räkor gått upp rätt rejält senaste tiden, nu när dom har kampanjpris på 70/90-räkor så är det var dom kostade för nåt halvår sen, runt 65-70:-/kg..

Annars så har en kompis som jobbar på ica berättat att färska räkor dom får över fryser dom och lägger i den där fristående frysen med räkor som brukar finnas i dom flesta butiker som har en delidisk. Men dom är dyra, hos mig brukar dom ligga på runt 119:-/kg.
Citera
2015-07-05, 23:17
Medlem
Yoshi.crews avatar
Frysta ishavsräkor
Citera
2015-07-06, 08:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Frysta räkor är ju bra. Klart att dom tappar lite i smak och struktur mot färska, men jag tycker absolut dom är värda. Det märks att räkpriset på frysta räkor gått upp rätt rejält senaste tiden, nu när dom har kampanjpris på 70/90-räkor så är det var dom kostade för nåt halvår sen, runt 65-70:-/kg..

Annars så har en kompis som jobbar på ica berättat att färska räkor dom får över fryser dom och lägger i den där fristående frysen med räkor som brukar finnas i dom flesta butiker som har en delidisk. Men dom är dyra, hos mig brukar dom ligga på runt 119:-/kg.

Om man fryser färska på det sättet din kompis beskriver ser de helt annorlunda ut än "riktiga" frysta räkor, som är glaserade med en ishinna. Så jag undrar om det verkligen kan stämma att butiken gör på det sättet (och kommer undan med det).

En sak att tänka på om frysta räkor är att kvaliteten varierar stort. Jag köper oftast större räkor från nämnda självplocksbox. De kostar kanske en slant mer, men min erfarenhet är att de smakar bäst.
Citera
2015-07-06, 09:00
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om man fryser färska på det sättet din kompis beskriver ser de helt annorlunda ut än "riktiga" frysta räkor, som är glaserade med en ishinna. Så jag undrar om det verkligen kan stämma att butiken gör på det sättet (och kommer undan med det).

En sak att tänka på om frysta räkor är att kvaliteten varierar stort. Jag köper oftast större räkor från nämnda självplocksbox. De kostar kanske en slant mer, men min erfarenhet är att de smakar bäst.
Ja, jag köper aldrig räkor ur såna frysar så jag vet faktiskt inte. Färska räkor har ju dessutom längre spröt eftersom dom inte skakats runt frysta i en påse så jag får kolla nästa gång och se om jag kan avslöja nåt.
Men jag ser ingen anledning till varför han skulle ljuga för mig, vi satt och pratade och jag frågade vad dom gör med räkorna, om dom har haft färska räkor för 99- och får ett par kartonger över, varpå han svarade som så.
Det är väl möjligt att frysarna med lösviktsräkor inte helt baseras på överblivna räkor utan att dom till största delen fylls med vanliga frysta räkor som butiken köpt in frysta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in