2015-07-04, 16:54
Medlem
Admiral Krags avatar
http://www.forskning.se/nyheterfakta...f80005302.html

Det står här, att kreativitet kräver både hjärta och hjärna, men man utvecklar inte hur hjärtat kommer med in i bilden, hur tar det sig uttryck när någon är kreativ i hjärnan men utan hjärtligt understöd .

Hur vet man om man har hjärta i den här kontexten?
Citera
2015-07-04, 18:01
Medlem
shape.the.futures avatar
Dom kanske inte gick in på den delen eftersom det var lite underförstått att hjärnan inte funkar utan ett fungerande hjärta, men alla begrep tydligen inte det.
Citera
2015-07-04, 21:40
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Dom kanske inte gick in på den delen eftersom det var lite underförstått att hjärnan inte funkar utan ett fungerande hjärta, men alla begrep tydligen inte det.
Hårdrar du det nu för att skoja till det eller?, hjärtdöd brukar ofta ledas till hjärndödhet i sjuksängen.

Nå vad lägger du in i "fungerande hjärta"? då?, säger mig ingenting om verkans-effekt, finnas stora innovatörer och tänkare som inte behövde hjärtat...?
Citera
2015-07-05, 02:08
Medlem
molmols avatar
Det är uppenbarligen en väldigt dålig formulering. Jag tror att det som menas är att testerna mäter kvantitativt men inte kvalitativt. Det vill säga, kan man räkna upp tio värdelösa användningsområden som ingen skulle använda en penna till ger det mer kreativitetspoäng i testet än om någon räknar upp fyra användningsområden för pennan som någon faktiskt skulle kunna använda den till. Men det är bara en ren gissning.

Hur som helst tror jag att vi alla kan komma överens om att hjärtat inte har mer med tänkande att göra än att det möjliggör tänkande på grund av ovan nämnda anledning.
Citera
2015-07-05, 10:24
Medlem
qdqdqs avatar
Ganska lustigt det här med hjärtat över huvudtaget, det är ju ett föråldrat tänkande som härsammar ifrån en tid där vi inte visste bättre. Idag är det mer en form av symbolism för kärlek förstående sympati osv.
Citera
2015-07-05, 12:42
Medlem
Jag tror dom menar att hjärtat är behovet och drivkraften. Det tar dom upp i ett senare skede i artikeln(frågorna).
http://www.forskning.se/nyheterfakta...f80005342.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in