2015-07-04, 13:18
Medlem
Har snusat i 15 år och hunnit prova en rad olika fabrikat under tiden. Man kan säga att följande sorter har snusats mest beroende på ekonomi och lust vid givet tillfälle:

Granit
Ettan
General
Rapé
Knox
Onyx
Catch

Jag gick över från de dyrare till dem billigare snussorterna med tiden. Men numera köper jag då och då en General Portion eller Rapé. Det jag undrar gällande just dessa två är om inte smak och kvalité har förändrats ordentligt på senare år? Jag tycker inte att de har lika bra "sting" som det haft förut? Med det menar jag att lukt, fuktighet i snusen och inte minst "krutet" har blivit lite svagare? Jag tycker helt enkelt att jag inte känner av kvaliteten och smaken som funnits tidigare?

Är det möjlighet att nån form av lagändring gjort så att det blivit så? Tänkte på det här med att om snus innehåller för mycket vatten så blir dosan dyrare då de räknar totalvikten som grund för tobaksskatten (om jag förstått lagen rätt) ? Har tobaksbolaget minskat på "fukten" i tobaksbladen? Eller är det helt enkelt bara jag som tappat sinnet för dessa produkter?

De billigare snussorterna tycker jag smakar som dem gjort bortsett just från det att de blivit något torrare och förlorat ytterst lite i smak.

Vore intressant och höra hur ni ser på detta.
Citera
2015-07-04, 13:39
Medlem
Spreztozcs avatar
Jag får lov att faktiskt hålla med dig. Ett bra exempel är General White, som nu för tiden inte smakar så värst mycket samt att prillan gärna blir "sunkig" väldigt fort, och ger mig alltid en känsla av ånger att jag köpt dosan från första början.

Nu för tiden försöker jag att mest snusa-varianterna, iom att det skiljer så enormt på priserna samt ger mig nästintill samma tillfredsställelse som de lite dyrare sorterna.
Citera
2015-07-04, 14:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Jag kan rekommendera Knox White Extra Stark för endast 27kr~/dosan. Riktigt trevlig faktiskt till ett bra pris.

Håller med där (dock gillar jag inte just white) - Knox är i en klass för sig när det kommer till budgetsnus. Med det är ju Skruf Snus som gör dem, jag tycker generellt att Skrufs olika märken håller högre klass än Swedish Match's - både smakar mer, biter mer, och räcker längre.

Ettan, General och Grov har blivit ganska urvattnade i smakerna på senare år.

Jag snusar nästan bara stark portion - dock egentligen vilket märke som helst, har nästan alltid minst 5 olika dosor liggandes i kylen beroende på humör. Men när man tar den där första snusen efter frukosten, så får jag nästan aldrig den där mysiga lilla "nickokick"-känslan just av Grov Stark eller General Extra Stark längre - till skillnad från exempelvis Skruf Stark.
Citera
2015-07-04, 20:11
Medlem
357.Magnums avatar
Swedish match har dragit ner på snusets fuktighet, pga fjollor som vill att snuset ska rinna mindre, det är nog det du känner av. Är själv ettankonnässör så det rör inte mig så mycket, det är lite av swedish match's heliga märke, tror att dom kommer lämna det orört.
Citera
2015-07-04, 21:26
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Swedish match har dragit ner på snusets fuktighet, pga fjollor som vill att snuset ska rinna mindre, det är nog det du känner av. Är själv ettankonnässör så det rör inte mig så mycket, det är lite av swedish match's heliga märke, tror att dom kommer lämna det orört.

Sådant kan gå i cykler. (Eller för mig personligen.)

Ibland vissa perioder ville jag att snuset skulle rinna mindre och valde sort därefter.

Idag vill jag att det rinner.

Om massan följer mig vet jag inte. Ettan rinner minde nu förtiden; min favorit snus förr.

Något som rinner sådär lagom är Kronan. + med Kronan är priset.
Citera
2015-07-04, 23:41
Medlem
NecroBytes avatar
Aa tycker alla swedish match premium snus har ändrat smaken totalt och det rinner knappt. Jävla skit... hör att knox stark ska vara ett bra snus men är knox portion okej också? Finns det nåt som e bättre nu än de vattniga premium snusen från SM, Ps, är det värt att öka styrkan på snuset? Inte onödigt att trappa upp beroendet?
Citera
2015-07-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Aa tycker alla swedish match premium snus har ändrat smaken totalt och det rinner knappt. Jävla skit... hör att knox stark ska vara ett bra snus men är knox portion okej också? Finns det nåt som e bättre nu än de vattniga premium snusen från SM, Ps, är det värt att öka styrkan på snuset? Inte onödigt att trappa upp beroendet?

Knox original portion är nice, tycker den rinner lagom och har lagom styrka (bland de bättre i sitt segment). Gällande att öka styrkan ger jag rådet att inte göra det då det är bara dumt att bli ännu mer beroende. Tycker att styrkan i knox stark inte skiljer sig så värst från den vanliga men det är väl individuellt.
Citera
2015-07-05, 18:28
Medlem
ts.nows avatar
Jag har också märkt detta. Förr låg prillorna i Generaldosan helt dyngsura men numera är dom snustorra ( ).

Någon som har tips på snus som fortfarande är genomvåta och rinner rikligt så man slipper känna sig ännu mer som en fjolla när man kör portion? Knox portion blev jag bjuden på för någon vecka sedan, var lite blötare än "vanligt" men hade fortfarande inte det där stinget snusen hade för några år sedan.
Citera
2015-07-05, 21:01
Medlem
CrystalMeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Jag har också märkt detta. Förr låg prillorna i Generaldosan helt dyngsura men numera är dom snustorra ( ).

Någon som har tips på snus som fortfarande är genomvåta och rinner rikligt så man slipper känna sig ännu mer som en fjolla när man kör portion? Knox portion blev jag bjuden på för någon vecka sedan, var lite blötare än "vanligt" men hade fortfarande inte det där stinget snusen hade för några år sedan.

Du ska lägga cashen på Gustavus original portion ser vått ut när man öppnar dosan och rinner rätt bra.
Och ännu bättre billigare än sm:s löjeväckande dyr-snus!
Citera
2015-07-05, 21:08
Medlem
Drumedarens avatar
Håller med. Kör på hemmagjort snus nuförtiden, snus i butikerna håller inte riktigt måttet. Inte ens skruf extra stark håller måttet.
Citera
2015-07-06, 03:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag håller helt med om att snuset idag inte är som förr. I slutet av 90-talet över gick SM stegvis från att ha röktorkad tobak i sitt snus till att ha endast aromer av olika slag. Det märktes skillnad och jag kan nästan svära på att 1997 var året dom helt övergick.
Nu mer har jag dock ingen koll på dessa då jag på 7år bara köpt 2dosor snus (1 när älsta grabben föddes för 5år sen och 1 när tvillingarna föddes för 3år sen) missade dosorna när vi for till BB. Gör annars eget snus av så väl snussatser som egen odlar snus, gillar inte smaken på affärs snuset och hatar konsistensen av en snigel under läppen, något alla fabrikat har..
Tragiskt om ni har rätt i att åter något hänt med snuset, mig veterligen finns på senare tid ingen lag ändring som orsakat detta men dom kan dock ha bytt leverantör av någon eller några komponenter..
Citera
2015-07-06, 12:12
Medlem
Mr.Nesss avatar
Kan bara hålla med.. Jag som snusar white portion i vanliga fall märker fan knappt skillnad på white eller vanlig portion numera.

Skillnad är det, men det blir mindre och mindre känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in