2015-07-04, 08:21
Medlem
Har under lång tid haft problem med magen och när jag gick till läkaren fick jag Omeprazol (kändes som han inte orkade bry sig och tog det lättaste han kom på).
Ibland när jag har ätit blir jag väldigt bubblig i magen och får jättemycket gaser, magen svullnar upp som im jag är gravid. Sen får jag magknip och sprutande diarre. Vid något tillfälle är jag så lös i magen att jag ej hunnit till toaletten.
Är oberoende av vad jag ätit, kan vara en banan, kyckling, potatis, glass osv. Har ni någon teori?
Citera
2015-07-04, 08:35
Medlem
Det låter som ibs, och när du googlar det lär du se att halva befolkningen lider av det. Det handlar om en obalans i tarmens bakterieflora. Sjukvården vidtar ingen annan åtgärd än omeprazol. Det är en lågstatusproblematik som dessutom inte är dödlig, så man får bara ha fanskapet. Det finns mängder av olika dieter som sägs vara bra, personligen har jag inte hittat nån som funkar, men det kanske du gör.

Probiotika som finns i kapsel/tablettform kan ha viss gynnsam effekt, vissa blir t o m bra av dem. För mig hjälpte de ett ganska långt tag. Motion är också bra samt avslappningsövningar mot stress. Man får alltid rådet att undvika socker.

Du kan som sagt hitta väldigt mycket om detta om du googlar ibs. Man anses ha ibs om ens besvär kvarstår mer än 6 månader.

Uppsök läkare igen om du får blod i avföringen eller svart avföring. Eller kräkningar som ser ut som kaffesump. Då har du magsår.
Citera
2015-07-04, 09:56
Medlem
Vill bara tillägga att läkare får inte sätta en diagnos såsom IBS utan att ha uteslutit allt annat, men det betyder inte att dom gärna gör det ändå men det är fel.

Hade jag varit dig så hade jag stått på mig och bett om ett avföringsprov där dom testar ditt calprotectin värde som är en bra indikator på om du skulle ha en IBD sjukdom såsom Crohns, ulcerös kolit, mikroskopisk kolit m.m Jag själv har Crohns och kanske IBS också.
Sen brukar man genomgå olika undersökningar för att avgöra vad det är man lider av. Såsom gastroskopi, koloskopi, röntgen, kapselkamera m.m

Att du fått omeprazol är jag inte förvånad över då det faktiskt hjälper många, inklusive mig då jag har en fläckig slemhinna i magsäcken.

Köp dimor på apoteket och käka det mot diarrén och stå på dig mot läkarna så du får den hjälp du behöver!
Citera
2015-07-04, 11:21
Medlem
HiiriHazes avatar
omeprazol hjälper ju bara mot sura uppstötningar, jag fick också den när jag hade problem med magen (spydde och mådde skit efter varje måltid). Tror nog mest att det var placebo att det skulle fungera överhuvudtaget...
Citera
2015-07-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Har under lång tid haft problem med magen och när jag gick till läkaren fick jag Omeprazol (kändes som han inte orkade bry sig och tog det lättaste han kom på).
Ibland när jag har ätit blir jag väldigt bubblig i magen och får jättemycket gaser, magen svullnar upp som im jag är gravid. Sen får jag magknip och sprutande diarre. Vid något tillfälle är jag så lös i magen att jag ej hunnit till toaletten.
Är oberoende av vad jag ätit, kan vara en banan, kyckling, potatis, glass osv. Har ni någon teori?

Du kan be om ett glutenprov, blodstatus och leverprover som en initial utredning. Kolla själv om din vikt har förändrats.
Citera
2015-07-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Du kan be om ett glutenprov, blodstatus och leverprover som en initial utredning. Kolla själv om din vikt har förändrats.

Ja det är riktigt, förlåt mig. Du kan även be att få ta prov på helicobacter pylorii ("magsårsbakterier").

Du kan själv prova utesluta allt som innehåller laktos för att se om det hjälper.

Omeprazol är en väldigt viktig medicin som räddat massor av liv, effekten är inte bara placebo.
Citera
2015-07-05, 14:06
Medlem
Tack för era synpunkter
Citera
2015-07-07, 06:01
Medlem
Nu har jag bokat en läkartid här för har det senaste dygnet fått mer symptom från magen och tönker prata allvar med doktorn. Det senaste dygnet har magen varit uppsvälld och hård när man känner på den, har mer eller mindre magknip hela tiden och magen är exktremt orolig. Hoppas de tar mig på allvar denna gång
Citera
2015-07-07, 06:16
Medlem
Nurjenfs avatar
kör "5-2"~ med fodmaps i 1 månad. sen kan man äta på som en gris igen

magen behöver vila mellan åren, så att "fasta" är ett måste i vår kryddade matvardag. sen rent generellt socker, kryddor, mejeri, pasta, kött och gluten rätt piss för dom flesta individer i nutida "medel"-mängd. men vilar man upp så kan man börja mummsa på för fullt igen sen.

annars är Xifaxan rätt effektfullt. säg att du ska ha det av läkaren.
Senast redigerad av Nurjenf 2015-07-07 kl. 06:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in