Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Nej, jag har inte definierat gang stalking - jag har definierat vilken form av gang stalking jag diskuterar eftersom ingen annan har tagit ansvaret att stå för vad de pratar om. Och det jag utgick ifrån är helt enkelt den form av gang stalking som flitigast har diskuterats/definierats i tidigare trådar i ämnet.
Ett konsekvent problem har varit att så fort någon har ifrågasatt implantat/diskreta hostningar/föräldrar som är "inplanterade" och dylikt så har de bemötts med argument i stil med "tror du inte på mobbning i skolan heller?" vilket gjort vettiga diskussioner omöjliga. Därför har jag upprepade gånger bett om en definition - men nu börjar du istället bete dig precis på det sätt jag försökt undvika genom denna förfrågan.
Så jag föreslår att du antingen fortsätter diskussionen enligt den definition jag angett - alternativt ger din egen tydligt definierade version av vad gs kan vara/vilken form av gs vi ska diskutera.
Valet är ditt!
Menar du då att du
kanske tror att det förekommer organiserad gang stalking men att denna aldrig tar sig vissa av de uttryck som det vittnas om?
Om en grupp människor i lönndom sluter sig samman för att förfölja en person så menar jag att det är gang stalking. Hur omfattande och varaktig en gang stalking är varierar säkert mycket. Detsamma gäller syftet och vilka uttryck förföljelserna tar.
Människor som utsätts för mobbing är antagligen inte bättre vittnen eller verklighetsbeskrivare än andra och de behöver inte heller vara helt otadliga, välkammade, snygga eller förtroendeingivande. Vanligare är nog att de har tagit skada av den behandling de utsätts för och blivit både udda och aggressiva. Och som alltid måste man vara klok när man bedömer personers berättelser.
För mig är de intressanta frågorna: vilka former av gs förekommer och hur vanliga är de? Självklart finns det inte tusentals fall där uppjagade personer trakasseras med röda bilar och det är i varje fall enligt min åsikt ganska osannolikt att en person först börjat stalkas och sedan fått ett inplantat som används i förföljelserna. Buggar i kläder och bostäder förekommer säkert, men sannolikt inte inplantat.
Men om en "stollig" person starkt upplever att hen har ett inplantat som plågar denne, så kan man i varje fall inte av detta dra långtgående slutsatser om röda bilar eller om företeelsen gs som sådan.
Jag tänker inte följa dina anvisningar, för vare sig du inser det eller inte så har du definierat bort begreppet gang stalking:
verklig gang stalking förekommer inte. Man kan inte en mixa en diskussion om existensen av gs med en diskussion om ifall förföljelseteknik kan ha utvecklats och tagit sig absurt subtila former. För mig existerar självklart organiserad gang stalking och det intressanta är vilka former det kan ta och om de omvittnade formerna är möjliga och verksamma.