Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
De påverkas inte speciellt mycket.
Och nej de blir självklart inte gang-stalkade.
Hot förekommer men det handlar om hot från enskilda idioter, det är inte frågan om "organiserad gang stalking".
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Det vet jag inte för det säger han ju inte i vare sig artikeln eller filmklippet. Han pratar om Europa och främst Polen men jag hör honom inte säga något specifikt om att antiterroristlagstiftning i Sverige påverkat pressen.
Det står i texten...
"– Vi börjar se hur antiterrorlagar som ofta används runt om i världen för att begränsa pressfrihet också används här som ursäkt för att till exempel övervaka medborgare, inklusive journalister."
http://www.svt.se/kultur/medier/europa-backar-i-pressfrihet
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Det handlar ju mest om anonyma hot via nätet, sexuella och rasistiska påhopp..
Är det ens någon enda av dessa journalister som känt sig hotade av säpo eller av gangstalking?
Jag tror inte det finns någon seriös undersökning som tar upp frågor om man känner sig hotad av säpo eller utsatt för gangstalking.
Det är förmodligen mest anomyma hot som du säger. Då är det svårt att avgöra vilka avsändare som är säpo. Tanken kommer kanske inte ens upp om man tror att säpo jobbar för demokratin.
Det jag försöker förklara är att säpo kan skicka subtila 'hot' till journalister som jobbar med något som de inte vill se i media.
Låt mig förklara med ett exempel på hur jag menar...
Citat:
En journalist(Kalle) går igenom sina email.
I ett av emailen står det att han bör lägga ned arbetet med en viss artikel för annars kommer honjävulen.
När arbetsdagen är över så åker han till en bekants sommarstuga som ligger långt inne i skogen, för att dricka några öl.
När han nästan är framme så syns något i ögonvrån.
Han tittar och ser en kvinna som är helt röd (kroppsmålad). Hon står lutad mot ett träd, viftar med sin svans och glor intensivt mot Kalle då han åker förbi.
Det här exemplet ligger nästan i nivå med andra händelser som beskrivs i tråden.
Kalle kan visa mailet om
honjävulen men ingen skulle ta det på allvar.
Om han säger att han dessutom såg en
honjävul på vägen till stugan så skulle han få rådet att uppsöka en läkare.
Resultatet blir då att han inte säger något alls men kommer då att känna sig övervakad.
Jonathan säger att journalister i sverige övervakas av någon med stöd av antiterrorlagstiftningen, men det specifieras inte
hur de övervakas. Om det är samma orgination som ligger bakom trakasserierna för de utsatta i tråden så borde journalisterna känna igen det, om de känner till GS.
Om någon vet hur de övervakas så får ni gärna skriva några rader...