2015-07-03, 22:02
Bannlyst
Jag har under mer än två månaders tid medicinerats med Cymbalta. Det började med 30mg och ökades efter två veckor till 120mg. När jag ~2 månader efter påbörjad medicinering klagar till doktorn så har han valt att sätta ut den helt. Klagomålen jag hade var bland annat:

* Penisen slutade fungera (Haft stånd i totalt 5 minuter på 2 månader+)
* Den antidepressiva effekten fungerade inte

Eftersom det var just den antidepressiva effekten jag var ute efter så ville jag inte fortsätta med medicineringen, och doktorn höll med. Han förklarade dock att man inte får sluta med Cymbalta CT (Cold Turkey / Abrupt), utan man måste trappa ner långsamt.

Min första dag på nedtrappningen var 90mg Cymbalta på morgonen alltså en minskning med 30mg. Resultatet? Ett krampanfall på eftermiddagen.

Jag vaknade upp på mitt golv och hade ambulanspersonal runtom mig, jag ställde mig upp och hade full kontroll på min kropp förutom mitt psyke. Jag visste inte vad som hänt eller vart jag var.

Iallafall så eskorterades jag ut till en ambulans som min familj kallat på. Vi åker från mitt hus till lasarettet i 180km/h hela resan. De misstänkte en hjärnblödning, eftersom de vet att jag är 100% frisk, alltid varit frisk och helt plötsligt bara sjönk ihop.

Väl på lasarettet så får jag reda på att jag under anfallet slagit mig i ögat, bitit sönder tungan och sträckt i princip hela kroppen. Det jag var mest orolig för var vad fan det var som luktade. Vad var det? Jag hade kissat på mig. Jag fick spendera min natt på lasarettet i nedkissade byxor. Inte så kul, men vad gör man.

På morgonen så kommer läkaren och frågar hur det är. Jag berättar och han håller med om att det redan är dags för utskrivning. Det är till 99% säkert att anfallet berodde på Cymbaltan och de har inte hittat någonting konstigt på röntgenbilderna.

Nu en vecka senare så är jag till 99% återställd. Tungan, ögat och kroppen har läkt, men jag har fortfarande besvär med ryggen. När jag lyfter tunga vikter, t.ex. när jag tömmer uppsamlaren till gräsklipparen så märker jag hur svag och ansträngd ryggen är.

Jag är nu nere på 30mg. Hade jag följt läkarens ordination, d.v.s. trappa ner 30mg var 5e dag, så hade jag fortfarande varit på 90mg. Jag känner dock att jag måste ha kontroll över min egna kropp, så jag tvingar mig själv att "klara mig" på bara 30mg, och det har än så länge gått bra.

Jag planerar att fortsätta med 30mg i 2-3 dagar till. Då har jag gått på 120mg i 2½ månad, 90mg i 2 dagar, 60mg i 3 dagar och 30mg i 4-5 dagar.

Nästa medicin jag ska testa som ska ersätta Cymbalta är Voxra! Berätta gärna om era erfarenheter om både Cymbalta och Voxra.
Citera
2015-07-03, 22:12
Medlem
En bekant fick Fluoxetin istället för Cymbalta och kunde sluta över en natt utan några som helst problem.
Citera
2015-07-03, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
En bekant fick Fluoxetin istället för Cymbalta och kunde sluta över en natt utan några som helst problem.
Jo personalen på apoteket rekommenderade det...
Citera
2015-07-04, 00:58
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Finns ju alltid en risk att kroppen säger ifrån på diverse vis om man göra för snabba nedtrappningar och utsättningar av psykofarmaka. Tycker du trappar ut på tok för snabbt.

Som ovan säger funkar det ypperligt att byta över till annan medicin av samma slag. Men att snabbt dra ner på en hög dos, så som du gjort, kan vara rent farligt.
Citera
2015-07-04, 02:24
Medlem
plasticitets avatar
Har aldrig hört talas om en sån brutal utsättning.
Citera
2015-07-04, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Har aldrig hört talas om en sån brutal utsättning.
Det hör till biverkningarna att man får typ elektriska stötar i hjärnan och krampanfall. :/

Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Finns ju alltid en risk att kroppen säger ifrån på diverse vis om man göra för snabba nedtrappningar och utsättningar av psykofarmaka. Tycker du trappar ut på tok för snabbt.

Som ovan säger funkar det ypperligt att byta över till annan medicin av samma slag. Men att snabbt dra ner på en hög dos, så som du gjort, kan vara rent farligt.
Det har gått bra än så länge, och det har gått bra hela dagen idag även fast jag har gått på 30mg i 4 dagar nu. Jag hade inte satt ut den så snabbt om det inte vore för att det gick så pass bra på t.ex. 60mg redan efter någon dag. Enligt läkarens ordination så ska jag vänta 5 dagar mellan varje utsättning, så det är endast 2-3 dagars skillnad mot vad jag gör nu.

Eftersom den aktiva substansen inte fungerar så är det nog inte rätt att byta till en liknande medicin.
Citera
2015-07-04, 18:23
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILTHC
Det har gått bra än så länge, och det har gått bra hela dagen idag även fast jag har gått på 30mg i 4 dagar nu. Jag hade inte satt ut den så snabbt om det inte vore för att det gick så pass bra på t.ex. 60mg redan efter någon dag. Enligt läkarens ordination så ska jag vänta 5 dagar mellan varje utsättning, så det är endast 2-3 dagars skillnad mot vad jag gör nu.

Eftersom den aktiva substansen inte fungerar så är det nog inte rätt att byta till en liknande medicin.

Tyckte du krampanfallet och sjukhusbesöket var roligt? I tanke på att du fortsätter detta destruktiva beteende måste jag fråga.

Jag äter själv denna medicin för mina smärtor och råkade missa ta ut nya inför en storhelg så blev utan, o fy fan hur piss jag mådde. Jag var faktiskt på väg in i en psykos den gången, men hade anhöriga som skickade in mig så jag fick hjälp i tid. Att du fick ett krampanfall borde vara signal nog att kroppen inte mår bra och du borde lyssna på den. Hur som helst, har du väl avverkat det värsta kan man hoppas.

Vad vill du med tråden? Berätta om hur "bra" det gått och således uppmuntra andra till samma, vilket du faktiskt gör nu.

/slut på moralkakorna
Citera
2015-07-04, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Tyckte du krampanfallet och sjukhusbesöket var roligt? I tanke på att du fortsätter detta destruktiva beteende måste jag fråga.

Jag äter själv denna medicin för mina smärtor och råkade missa ta ut nya inför en storhelg så blev utan, o fy fan hur piss jag mådde. Jag var faktiskt på väg in i en psykos den gången, men hade anhöriga som skickade in mig så jag fick hjälp i tid. Att du fick ett krampanfall borde vara signal nog att kroppen inte mår bra och du borde lyssna på den. Hur som helst, har du väl avverkat det värsta kan man hoppas.

Vad vill du med tråden? Berätta om hur "bra" det gått och således uppmuntra andra till samma, vilket du faktiskt gör nu.

/slut på moralkakorna
Citat:
Nästa medicin jag ska testa som ska ersätta Cymbalta är Voxra! Berätta gärna om era erfarenheter om både Cymbalta och Voxra.
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in