2015-07-03, 18:47
Medlem
Har för ett tag sen mått riktigt dåligt, detta i samband med att ha rökt gräs. Jag tror att jag har åkt ångest av något slag och detta yttrar sig även i så kallade panikattacker. Under panikattackerna har jag hört ett ganska rejält tjut i öronen, som vid tinnitus ungefär. Jag har en hörselnedsättning sen barnsben som jag aldrig tänkt på speciellt mycket, men nu i samband med ljuden i öronen så har jag börjat grubbla. Om det är helt tyst i ett rum nuförtiden så hör jag ett ljud, ett lågmält, högfrekvent ljud. Är detta en tinnitus som jag har haft sen barnsben som blivit värre eller kommer tinnitusen från de psykiska besvär jag haft det sista? Om det är mild tinnitus jag har, kan den ha blivit värre av mina psykiska besvär?

Förstår att det är oerhört svårt att svara på men vet inte var jag ska vända mig.
Citera
2015-07-03, 18:52
Medlem
Man kan få tinnitus av psykisk stress. Att tolka ordet stress blir ett vitt begrepp då allt mellan depressioner till tillfällig både psykisk och fysisk stress leder till omedvetna spänningar som påverkar och leder till tinnitus. Så -ja, du kan ha tinnitus pga. psykisk obalans. Det kan vara allt mellan en dag till flera månader. Kolla upp hos hälsocentralen.
Citera
2015-07-03, 18:52
Medlem
Marie-Louise Ekholm, öron- och hörselläkare, svarar på sambandet stress - tinnitus:

"Björn: Om tinnitus kan utlösas av stress, vad är det då som händer i hörselsystemet. Är det något i själva örat eller händer det något med hjärnan? mvh Björn

Marie-Louise Ekholm: Vid stress är det musklerna kring käke och nacke som späns. Det är muskelspänningarna som ger upphov till suset. "

http://www.svd.se/chatt-om-tinnitus
Citera
2015-08-06, 14:09
Medlem
Finns det någon som helst möjlighet att "undersöka" ifall det har att göra med spänd muskulatur? Jag har märkt att mitt tjutande pågår hela tiden sen panikattacken, men kan bli värre ifall jag stressar upp mig. Värst är det nog när jag sitter och läser på flashback och märker att någon kronisk åkomma stämmer in på mina symptom, då känner jag hör ljudstyrkan på tinnitusen bara ökar. Någon som känner igen sig i detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in