2015-07-03, 08:28
Bannlyst
vilka medel finns det som gör att man får lite mer asperger?
eller måste man operera hjärnan?
Citera
2015-07-03, 08:30
Bannlyst
Är också lite nyfiken på detta, finns någon drog som i stora doser kan ge en diagnos likt Asperger, Adhd eller Autism ?
Citera
2015-07-03, 08:35
Medlem
Fried81s avatar
Det finns en ärftlig komponent som man behöver ha.. Möjligen att amfetamin kan ha effekten att man snöar in på saker.
Citera
2015-07-03, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluttopeden
Är också lite nyfiken på detta, finns någon drog som i stora doser kan ge en diagnos likt Asperger, Adhd eller Autism ?

Jag vet iallafall att det finns en kemikalie som faktiskt kan orsaka adhd. kemikalien används som färgämne i olika importerade godisar och det finns också i sådan där engelsk gelépudding (jag tror den heter något med jell'o). Det står en varning på paketen att man ej skall förtära i stora mängder.
Citera
2015-07-03, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoringLife
Jag vet iallafall att det finns en kemikalie som faktiskt kan orsaka adhd. kemikalien används som färgämne i olika importerade godisar och det finns också i sådan där engelsk gelépudding (jag tror den heter något med jell'o). Det står en varning på paketen att man ej skall förtära i stora mängder.
Men kan detta verkligen ge diagnosen Adhd? Som någon nämnde så borde väl amfetamin i stora doser kunna bringa någon form av dylig diagnos.

Tycker att det borde finnas något kemiskt ämne som kan ge Asperger eller Autism dock.
Citera
2015-07-03, 09:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tror att dessa färgämnen (Azofärgämnen) kan förvärra symptomen för den som har ADHD och möjlighen tillfälligt ge ADHD liknande symptom hos den som är allergisk mot dem men jag tvivlar på att den kan orsaka ADHD permanent.
Citera
2015-07-03, 11:04
Medlem
najass avatar
Inget för genetik. Medicinarna får avgöra om den duger hos dom.

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-07-03, 11:09
Bannlyst
Det är väl bara att gå till en läkare. Alla har ju diagnoser idag, varför inte du.

Om du inte får det du vill så överklagar du tills du får rätt, hota även med att du känner dig kränkt när du inte får som du vill osv. Gå på kurs hos 90-talisterna så berättar de nog gärna hur man gör. Fixa så många diagnoser som du bara kan.
Citera
2015-07-03, 11:09
Medlem
Citat:

Det jag har hört är att kemikalier kan rubba utvecklingen hos barn och påverka delar i hjärnan som gör att ADHD utvecklas pga underutveckling i dessa delar av hjärnan. Att man som vuxen skulle kunna få ADHD känns rätt så otänkbart. Jag har fått för mig att det är fysiskt tillstånd som uppkommer när man ännu inte är färdigväxt.

Däremot kan det ju vara så att det utlöser effekterna av en sjukdom.

/Lex.
Citera
2015-07-03, 11:31
Medlem
No6s avatar
Var glad att du inte har en funktionsnedsättning istället...
Citera
2015-07-03, 11:50
Medlem
Gå å vaccinera dig. Klart
Citera
2015-07-03, 14:28
Medlem
Vi är alla med på autismskalan, oftast med en väldigt liten marginal: det finns inget "nollvärde" som alla normala har. Vill du ha asperger så misstänker jag, med tanke på din trådstart, att du möjligen redan har detta i någon grad. Från det jag sett av människor som har en diagnos så är det inte roligt och livskvaliteten blir sämre, oftast kan man överkomma sin asperger däremot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in