2015-07-08, 11:59
Medlem
Rowyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det går ju inte att veta, vilket är själva poängen!!

Går inte att veta? Hur går det inte att veta? Den utsatta personen tar väl då kontakt med gruppen och visar upp sitt bevis för att denne är oskyldig. Varför skulle det inte gå att veta?
Citera
2015-07-08, 12:02
Medlem
Rowyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Återigen, jag kritiserar inte ledningen för att de inte tar sitt uppdrag på allvar men reglerna är för slappa så som de ser ut idag.

Jag kan fejka vilken konversation som helst bara jag har bild och namn på en person, och jag har det på många. Jag kan skicka in dessa till ledningen och de kommer inte kunna avgöra om det är en riktig konversation eller inte.

Om denna publiceras så publicerar ledningen i god tro men det betyder inte att personerna i konversationen är densamma som de utger sig för att vara.

Jag tror du sätter dig för högt upp på piedestalen nu. Men du, för all del. Gör ett fejkprov och skicka in till Snubbarna. Kommer du igenom har du bevisat din poäng och reglerna bör skärpas.
Citera
2015-07-08, 12:02
Medlem
StarSuckers avatar
Ett sätt som jag kan komma att tänka på att man kan verifiera Facebook-chatloggar är att man visar en video på att kontot med namn och bild också går till ett riktigt konto.

Om så är fallet så sjunker risken avsevärt att det är en fake.

En bild på en chattlogg gör inte det, då man bara kan ta bilden och namnet och chatta på bäst man vill utan att visa profilen.

Tinder är ännu svårare, där är det nästan omöjligt då Tinder-konton inte går att koppla ihop med Facebookkonton.
Citera
2015-07-08, 12:03
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Om de inte har chattkonversationen då?

Och jag har varit på Gudruns Änglar, tack så mycket för att du påpekar det.
Man får väl skriva en mycket beskrivande text till vad man har för relation till den som skickat in, har den som skickat in en rimlig profil (skapades den för inte länge sen, har den några bilder, har den några inlägg, har den vänner, etc.) och sedan bedöma situationen utifrån det. Det blir ganska tydligt vilka som är skyldiga och vilka som inte är skyldiga i många sammanhang.

Typiskt snubbsvar: https://pbs.twimg.com/media/CJOAU3NWEAAqW78.jpg

Om man skriver mer tydligt hur det faktiskt ligger till är jag övertygad om att de faktiskt kan ta hänsyn till personen som hängs ut.

Vad bra i så fall.
Citera
2015-07-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rowyn
Går inte att veta? Hur går det inte att veta? Den utsatta personen tar väl då kontakt med gruppen och visar upp sitt bevis för att denne är oskyldig. Varför skulle det inte gå att veta?

Dels går det emot grundläggande rättspraxis att behöva bevisa sin oskyldighet, och dels går det ju inte att motbevisa en fejkad chat, och dels är stor skada redan skedd även fast man skulle lyckas bevisa sin oskuld.
Citera
2015-07-08, 12:04
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowyn
Jag tror du sätter dig för högt upp på piedestalen nu. Men du, för all del. Gör ett fejkprov och skicka in till Snubbarna. Kommer du igenom har du bevisat din poäng och reglerna bör skärpas.

Nej, jag kommer inte skicka in ett fejkprov för det måste antingen

1. Ha mitt namn och utsätta mig själv för shaming och eftersom det finns folk (du) som tror att alla på sidan är skyldiga så kommer ni trots det tro att jag har skrivit de sakerna som påstås skriva.

2. Ha en annans namn och göra exakt det brott som jag försöker motverka.

Frågan är om det är en omöjlighet, är det omöjligt att fejka ett konto och göra en fake-konversation och få den inskickad? Om man inte kan svara ja på den frågan, vad får dig då att tro att det inte skulle hända?
Citera
2015-07-08, 12:07
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Man får väl skriva en mycket beskrivande text till vad man har för relation till den som skickat in, har den som skickat in en rimlig profil (skapades den för inte länge sen, har den några bilder, har den några inlägg, har den vänner, etc.) och sedan bedöma situationen utifrån det. Det blir ganska tydligt vilka som är skyldiga och vilka som inte är skyldiga i många sammanhang.

Typiskt snubbsvar: https://pbs.twimg.com/media/CJOAU3NWEAAqW78.jpg

Om man skriver mer tydligt hur det faktiskt ligger till är jag övertygad om att de faktiskt kan ta hänsyn till personen som hängs ut.

Vad bra i så fall.

Ja, det är en bra början och det är just det tänket som jag vill få in i folks huvuden. Ifall det finns ett säkert sätt att konfirmera att personen är densamma på bild och namn som bakom skärmen så har jag inga problem med det hela.

Jag har ett problem när det finns en risk att oskyldiga hängs ut.
Citera
2015-07-08, 12:14
Medlem
Rosikos avatar
Gillar gruppen. Synd att dom hänger ut identitet, drar för mycket fokus från vad som skrivs och kan leda till någon form av kontraproduktiv häxjakt. Man får helt klart en bättre förståelse för vad feministerna menar.
Citat:
Du hänger verkligen på fel forum i sådant fall.
Citera
2015-07-08, 12:15
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Gillar gruppen. Synd att dom hänger ut identitet, drar för mycket fokus från vad som skrivs och kan leda till någon form av kontraproduktiv häxjakt. Man får helt klart en bättre förståelse för vad feministerna menar.

Du hänger verkligen på fel forum i sådant fall.

Ja jag vet.
Citera
2015-07-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ja, det är en bra början och det är just det tänket som jag vill få in i folks huvuden. Ifall det finns ett säkert sätt att konfirmera att personen är densamma på bild och namn som bakom skärmen så har jag inga problem med det hela.

Jo fast sånt har ju Gruppen Gudruns änglar också sysslat med, samt exponerat, friatider och avpixlat.
Det är ju lite lustigt att det aldrig dyker upp någon tråd om dessa uthängningar här på flashback? Men så fort de uthängda är våldtäktshotande män, då jävlar är det plötsligt superviktigt med verifiering. Märkligt, det är ju nästan så man skulle kunna tro att det är några användare här som är lite oroliga över att själva hamna på snubbarna.
Citera
2015-07-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnowYourRoots
Jo fast sånt har ju Gruppen Gudruns änglar också sysslat med, samt exponerat, friatider och avpixlat.
Det är ju lite lustigt att det aldrig dyker upp någon tråd om dessa uthängningar här på flashback? Men så fort de uthängda är våldtäktshotande män, då jävlar är det plötsligt superviktigt med verifiering. Märkligt, det är ju nästan så man skulle kunna tro att det är några användare här som är lite oroliga över att själva hamna på snubbarna.

Två fel gör inte ett rätt?

Men du har rätt, uthängningar är inte rätt varken här eller på facebook.

Dock så är det väl rätt ovanligt här på FB med systematiska uthängningar? Finns det trådar som samlar personuppgifter på icke dömda förövare?
Citera
2015-07-08, 12:21
Medlem
Rowyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnowYourRoots

Agreed. Det finns ett härligt hyckleri bland människor som påstår sig vilja värna om oskyldiga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in