2015-07-02, 11:07
Medlem
Svart.Karismas avatar
I brödhyllan i mataffären
Citera
2015-07-02, 11:08
Medlem
OnTheWeeds avatar
Kolla när det är bakat? Brukar stå på en lapp som sitter fastklistrad på förpackningen annars.
Citera
2015-07-02, 11:09
Medlem
st0ckiss avatar
Är inte det jävligt uppenbart?
Det färskaste brödet ligger självklart längst in. Kort hållbarhet - längst ut för att sälja innan hållbarhetsdatum inträder
Citera
2015-07-02, 11:56
Jag brukar käka hamburgare o köpa färdigt bröd, där ligger det färskaste brödet alltid längst in. Sitter lappar med bäst före-datum, så det borde det göra med bröd som inte har någon förpackning också.
Citera
2015-07-02, 13:41
Medlem
Iloveludas avatar
Är väl typ så med alla varor att dom färskaste lägger pengar personalen längst in och hoppas få sålt det med kortast hållbarhet först.
Citera
2015-07-02, 14:23
Medlem
ps870s avatar
Alla färska varor står längst in. butikerna vill ju sälja bort det gamla först.
Är du osäker på riktigt om detta så kolla på datumstämpeln.
Citera
2015-07-02, 14:32
Medlem
Ghastens avatar
Ibland är det kul att se att den som lägger upp inte bryr sej utan det äldsta ligger längst in. Märker det mär jag gräver så är det sämre datum där. Händer inte så ofta men ibland.
Citera
2015-07-04, 10:39
Medlem
Tjippmunks avatar
om de bara kunde sluta upp med ofoget att märka bröd med bäst före istället för bakdag. jag vet ju inte om deras bröd ska hålla i 3 eller 10 dagar.
nej, bakdag ska det vara, och bröd ska va bakat idag, eller allra sämst igår, annars så får det vara. då är det bättre att köpa några frysta baguetter och slänga in i ugnen eller gå direkt på knäckebrödet istället.
Citera
2015-07-04, 10:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
om de bara kunde sluta upp med ofoget att märka bröd med bäst före istället för bakdag. jag vet ju inte om deras bröd ska hålla i 3 eller 10 dagar.
nej, bakdag ska det vara, och bröd ska va bakat idag, eller allra sämst igår, annars så får det vara. då är det bättre att köpa några frysta baguetter och slänga in i ugnen eller gå direkt på knäckebrödet istället.

90% av allt bröd jag sett har varit märkt med både bäst före och bakdag.
De som inte har det är i regel bröd som levereras fryst till butik för att sen tinas där.
Citera
2015-08-29, 15:35
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
90% av allt bröd jag sett har varit märkt med både bäst före och bakdag.
De som inte har det är i regel bröd som levereras fryst till butik för att sen tinas där.

Avsaknaden av bakdag är ett reellt och stort problem. Dock skiljer sig olika bagerier åt stort, så beroende på vilka butiken köper från kan det vara väldigt olika. Min lokala butik har bytt bageri genom åren, och då ändras även sånt här.

Självklart ligger det färskaste innerst i hyllan. Alla vettiga handlare lägger det färskaste där, så det äldre brödet säljs först. Alla vettiga konsumenter plockar det innersta brödet, så man inte får gammalt bröd (och kollar bakdag på förpackningen förstås). Men baka själv är förstås bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in