2005-10-17, 15:11
Medlem
Bruce Waynes avatar
Expressen publicerar idag ett antal ansökningar om finansiellt stöd från Sveriges författarfond.

Men många utav de citerade "tiggarbreven" (Expressens term) är gamla, bl.a. ett från Leif GW Persson, som han skrev 1984. Lite lustigt är att GW:s gode vän Jan Guillo, som själv tjänar miljoner på sina böcker, riktar rätt skarp kritik mot systemet.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=453238

Vad tycker ni om hela den här kartläggningen som Expressen går ut med idag? Storm i ett vattenglas eller är detta värt att granskas?
Citera
2005-10-17, 15:35
Medlem
George Wittigs avatar
Statsstyrd kultur är alltid värd att granska närmare i sömmarna - precis som allt annat som våre skattepengar spills bort på. Tycker detta stöd borde avskaffas raskt. Håller med Guillou - "...vi har för många författare." (från dagens Metro).
Citera
2005-10-17, 15:39
Medlem
evolutes avatar
Varför kan inte biblioteksersättningen vara helt personlig och proportionell mot utlåning?

Eller har jag missförstått något?

Jag har inget emot stipendier men det är inget staten ska syssla med. Vill direktörsfru Ulla Stålnacke inrätta en minnesfond som belönar patriotiska poeter så kan hon få göra det.
Citera
2005-10-17, 15:45
Medlem
Ahruons avatar
Intressant att läsa breven. Framförallt Ulf Lundells, GW och Moodysson.

"Lukas Moodysson:
Lukas är för närvarande inte hemma och har därför bett mig fylla i denna ansökan. Tyvärr minns jag inte året för hans förra stipendium från Sveriges författarfond, och inte heller summan.
Bad en kompis skriva ansökan åt honom 1989. Beviljas 18 000 kronor.

Snälla ge honom pengarna! Han bara slår mig när han har ont om pengar. Hälsningar flickvännen
Lukas Moodyssons flickvän i Lukas stipendieansökan 1991. Avslag."
Citera
2005-10-17, 16:12
Bannlyst
Respekt till Leif GW asså.

Fett med credd till den mannen
Citera
2005-10-18, 01:30
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Intressant att läsa breven. Framförallt Ulf Lundells, GW och Moodysson.

"Lukas Moodysson:
Lukas är för närvarande inte hemma och har därför bett mig fylla i denna ansökan. Tyvärr minns jag inte året för hans förra stipendium från Sveriges författarfond, och inte heller summan.
Bad en kompis skriva ansökan åt honom 1989. Beviljas 18 000 kronor.

Snälla ge honom pengarna! Han bara slår mig när han har ont om pengar. Hälsningar flickvännen
Lukas Moodyssons flickvän i Lukas stipendieansökan 1991. Avslag."
Hoppas att dom som läste brevet hade humor.. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in