2015-07-01, 14:30
Medlem
NJKs avatar
Idag skriver Expressen om hur medlemmar i SD systematiskt får sin mejl läst, något som varit tämligen känt sedan tidigare: http://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-spanar-pa-sina-egna-medlemmars-mejl/

Vi vet även att Marcus Wiechel drivit/driver en form av intern underrättelsetjänst för att kontrollera medlemmar.

Frågan är om SD:s kartläggningar stannar vid de egna medlemmarna? Mycket tyder på att så inte är fallet.

Indicier:
  • Jacob Krasowski blev preventivt utesluten ur SD.
  • SD:s fackförbund Löntagarna hade enligt sin stadga en möjlighet att registrera personer som "utestängda".
  • SD gjorde förmodligen i våras slagningar på namn på personer som de visste var medlemmar i Nordisk Ungdom och säkerligen även andra personer. Vid träffar blev dessa sedan föremål för personärenden.
  • Jag har själv sett en SD-företrädare offentligt garantera att en person "aldrig skulle få bli medlem i SD". Hur kunde denne göra denna utfästelse om det inte fanns någon form av "utestängningsregister"?
  • Vi vet att SD-ledningen inte drar sig för olagliga metoder, såsom dataintrång, för att "hålla rent" i partiet.

Frågor:
  • Är det troligt att SD har någon form av åsiktsregister över personer som inte är medlemmar? Finns det ytterligare saker som tyder på att så är fallet?
  • Kan man tänka sig att utbyte av information har skett eller till och med kontinuerligt sker mellan SD och grupper som Expo och Researchgruppen? Eller bedriver de egen researchverksamhet?
  • Vad skulle de politiska konsekvenserna bli om det visade sig att det finns ett omfattande åsiktsregister? Kan detta bli det som sänker Jimmie och Matte?

Värt att notera är att om ett dylikt register finns så är det högst olagligt, till skillnad från Expo och RG:s åsiktsregister.

Själv upplever jag obehag inför att eventuellt finnas med i ett sådant här register eftersom det inte är osannolikt att det på grund av SD:s dokumenterade inkompetens skulle kunna läcka ut och därmed orsaka skada för mig.
Senast redigerad av NJK 2015-07-01 kl. 14:43.
Citera
2015-07-06, 16:33
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NJK
Idag skriver Expressen om hur medlemmar i SD systematiskt får sin mejl läst, något som varit tämligen känt sedan tidigare: http://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-spanar-pa-sina-egna-medlemmars-mejl/.

Det har varit internt känt sedan länge. Vi som var med när de egna mejlservrarna startade har hela tiden vetat att det är tekniskt möjligt för sysadmin att gå in i de enskilda mejlboxarna och rota. Därför skriver man inte någonting känsligt/privat från partiets e-postkonto. Det är heller inte meningen.

Citat:
  • Jacob Krasowski blev preventivt utesluten ur SD.
  • SD gjorde förmodligen i våras slagningar på namn på personer som de visste var medlemmar i Nordisk Ungdom och säkerligen även andra personer. Vid träffar blev dessa sedan föremål för personärenden.
.
Det gick inte till så. Den listan gjordes upp av personer om hade egen kännedom om aktivistgalleriet
i Stockholm. Hade man haft direkt tillgång till registret när ärendet upprättades så hade man knappast begått misstaget att starta ett ärende på någon som Krasowski.

Citat:
  • SD:s fackförbund Löntagarna hade enligt sin stadga en möjlighet att registrera personer som "utestängda".
  • Jag har själv sett en SD-företrädare offentligt garantera att en person "aldrig skulle få bli medlem i SD". Hur kunde denne göra denna utfästelse om det inte fanns någon form av "utestängningsregister"?
  • Är det troligt att SD har någon form av åsiktsregister över personer som inte är medlemmar? Finns det ytterligare saker som tyder på att så är fallet?

Värt att notera är att om ett dylikt register finns så är det högst olagligt, till skillnad från Expo och RG:s åsiktsregister.
.

Ja, det finns ett sådant register. Jag har för mig att det står något sådant implicit i stadgarna. Huruvida det är lagligt eller inte kan jag inte svara på. Det har inte prövats rättsligt vad jag vet. Men det behövs nog inte. Det är inte svårt att gå runt Datainspektionens regler på den här punkten.

Citat:
.

Ja, men bara personer som tidigare har varit medlemmar och sedan har uteslutits eller utestängts.

Citat:
  • Vad skulle de politiska konsekvenserna bli om det visade sig att det finns ett omfattande åsiktsregister? Kan detta bli det som sänker Jimmie och Matte?
.

Nej, det är knappast troligt.

Citat:
Själv upplever jag obehag inför att eventuellt finnas med i ett sådant här register eftersom det inte är osannolikt att det på grund av SD:s dokumenterade inkompetens skulle kunna läcka ut och därmed orsaka skada för mig.

Oroa dig inte. Om du inte har varit med i SD och sedan blivit utesluten så är du inte med.
Citera
2015-07-10, 21:19
Medlem
NJKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det har varit internt känt sedan länge. Vi som var med när de egna mejlservrarna startade har hela tiden vetat att det är tekniskt möjligt för sysadmin att gå in i de enskilda mejlboxarna och rota. Därför skriver man inte någonting känsligt/privat från partiets e-postkonto. Det är heller inte meningen.

Det gick inte till så. Den listan gjordes upp av personer om hade egen kännedom om aktivistgalleriet
i Stockholm. Hade man haft direkt tillgång till registret när ärendet upprättades så hade man knappast begått misstaget att starta ett ärende på någon som Krasowski.

Ja, det finns ett sådant register. Jag har för mig att det står något sådant implicit i stadgarna. Huruvida det är lagligt eller inte kan jag inte svara på. Det har inte prövats rättsligt vad jag vet. Men det behövs nog inte. Det är inte svårt att gå runt Datainspektionens regler på den här punkten.

Ja, men bara personer som tidigare har varit medlemmar och sedan har uteslutits eller utestängts.

Nej, det är knappast troligt.

Oroa dig inte. Om du inte har varit med i SD och sedan blivit utesluten så är du inte med.
Kan ju säga att jag ser dig, mot bakgrund av dina hala karaktär, som en het kandidat till att vara administratör över ett dylikt register och att du är inne här och absolut förnekar existensen av något sådant är ju lite, hrmm, "komiskt". Så min lilla tråd krävde en dementi? Där ser man. Verkar som att någon borde rota vidare i det här... Får hoppas att David Baas tar tag i saken.
Citera
2015-07-10, 21:43
Medlem
Det är inte konstigare att Sverigedemokraterna kontrollerar och har full makt över @sverigedemokraterna.se än att något företag eller liknande har kontroll och makt över sin domän.

Det står i avtalet att Sverigedemokraterna ansvarar för domänen och att man godkänner att det kan kollas upp vid exempelvis brottslighet.
Citera
2015-07-10, 21:49
Medlem
NJKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Det är inte konstigare att Sverigedemokraterna kontrollerar och har full makt över @sverigedemokraterna.se än att något företag eller liknande har kontroll och makt över sin domän.

Det står i avtalet att Sverigedemokraterna ansvarar för domänen och att man godkänner att det kan kollas upp vid exempelvis brottslighet.
Nä det där tycker jag faktiskt är helt rimligt. SD får gärna ha ett internt FRA som övervakar medlemmarna. Om man går med där så får man skylla sig själv, SD är ju uttalat positiva till massövervakning. Så som SD beter sig mot medlemmar så kommer de även att bete sig mot alla oss om de någonsin får någon makt.
Citera
2015-07-10, 23:39
Medlem
Citat:
Nä det där tycker jag faktiskt är helt rimligt. SD får gärna ha ett internt FRA som övervakar medlemmarna. Om man går med där så får man skylla sig själv, SD är ju uttalat positiva till massövervakning. Så som SD beter sig mot medlemmar så kommer de även att bete sig mot alla oss om de någonsin får någon makt.
Är man ett parti måste man skydda sig mot läckor (så gott det går). Att SD läckt som ett såll tidigare är ju väl belagt. Nu verkar det doc k som det stabiliserat sig(?). Kan det vara någon som upptäcktes?
Citera
2015-07-10, 23:40
Medlem
Citat:
Surt sa räven..
Citera
2015-07-11, 01:53
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Kan ju säga att jag ser dig, mot bakgrund av dina hala karaktär, som en het kandidat till att vara administratör över ett dylikt register och att du är inne här och absolut förnekar existensen av något sådant är ju lite, hrmm, "komiskt". Så min lilla tråd krävde en dementi? Där ser man. Verkar som att någon borde rota vidare i det här... Får hoppas att David Baas tar tag i saken.

Hal, jag? Jag som är så patologiskt oförmögen att hålla käften att jag inte bara har dödat min politiska karriär utan begravt den, hållit minnesceremoni, grävt upp graven, öppnat kistan och skjutit den igen för att sedan kremera den och sprida den för vindarna?

Allvarligt talat: något åsiktsregister över fiender som man ogillar sådär i största allmänhet finns knappast. Det finns inget skäl att tro att ett sådant register förs av partiet.
Citera
2015-07-12, 12:32
Medlem
Citat:

Medlemmar generellt har ingen @sverigedemokraterna.se-mejladress. Det är främst anställda av partiet och politiker som har det. Det är trams att påstå att vanliga medlemmars mejl läses, eftersom vanliga medlemmar inte finns på domänen. Det är bara media som vill ljuga in den vinkeln.

Vi normala medlemmar har exempelvis @hotmail.com eller gmail eller yahoo som alla andra normala svenskar och nej, det är ingen som varken kan eller vill se över dessa. Men det är det media försöker få den genomsnittliga korkade svensken att tro, som inte förstår eller vet bättre. Att någon skulle ha kontroll över alla mail-företag i världen, jösses!
Senast redigerad av 1126 2015-07-12 kl. 12:37.
Citera
2015-07-12, 13:06
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Hal, jag? Jag som är så patologiskt oförmögen att hålla käften att jag inte bara har dödat min politiska karriär utan begravt den, hållit minnesceremoni, grävt upp graven, öppnat kistan och skjutit den igen för att sedan kremera den och sprida den för vindarna?

Allvarligt talat: något åsiktsregister över fiender som man ogillar sådär i största allmänhet finns knappast. Det finns inget skäl att tro att ett sådant register förs av partiet.

...men kanske av partiföreträdare? Som sedan generöst delar med sig av informationen till den som kan tänkas behöva den?
http://www.expressen.se/nyheter/inspelningen-avslojar-sd-mans-kartlaggning/
Citera
2015-07-12, 21:35
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
...men kanske av partiföreträdare? Som sedan generöst delar med sig av informationen till den som kan tänkas behöva den?
http://www.expressen.se/nyheter/inspelningen-avslojar-sd-mans-kartlaggning/

Ja, jag betvivlar inte att det finns enskilda som har mappar på sin dator med skärmdumpar och liknande om sina interna motståndares misslyckanden i väntan på lämpligt tillfälle att lägga fram. Det är dock inte olagligt.
Citera
2015-07-12, 22:04
Medlem
NJKs avatar
Men va fan det här handlar inte om internt makttjafs inom SD utan hur SD ger sig på vanliga medborgare, vilket vi vet att de gör tex när Karlsson ägnade sig åt kartläggning av motpol tillsammans med Expo. Hur många av diverse olika politiska uppfattningar lär inte ha råkat ut för det här och finnas med i deras kartläggning? Och vad kommer SD att använda denna lista till när de sitter på utnämningsmakt eller är myndighetschefer? De kommer att använda sitt lilla åsiktsregister mot alla de kan. Det här är riktigt smutsiga små maktfullkomliga råttor vi har att göra med.

Edit Man kan ju jämföra det här med hur IB kom till där det först var socialdemokraterna som ägnade sig åt kartläggning av fackföreningsmedlemmar, sedan övertog försvarsstaben sossarnas åsiktsregister och fortsatte verksamheten.
Senast redigerad av NJK 2015-07-12 kl. 22:15. Anledning: trött, kan inte tänka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in