Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
Idag skriver Expressen om hur medlemmar i SD systematiskt får sin mejl läst, något som varit tämligen känt sedan tidigare:
http://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-spanar-pa-sina-egna-medlemmars-mejl/.
Det har varit internt känt sedan länge. Vi som var med när de egna mejlservrarna startade har hela tiden vetat att det är tekniskt möjligt för sysadmin att gå in i de enskilda mejlboxarna och rota. Därför skriver man inte någonting känsligt/privat från partiets e-postkonto. Det är heller inte meningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
- Jacob Krasowski blev preventivt utesluten ur SD.
- SD gjorde förmodligen i våras slagningar på namn på personer som de visste var medlemmar i Nordisk Ungdom och säkerligen även andra personer. Vid träffar blev dessa sedan föremål för personärenden.
.
Det gick inte till så. Den listan gjordes upp av personer om hade egen kännedom om aktivistgalleriet
i Stockholm. Hade man haft direkt tillgång till registret när ärendet upprättades så hade man knappast begått misstaget att starta ett ärende på någon som Krasowski.
Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
- SD:s fackförbund Löntagarna hade enligt sin stadga en möjlighet att registrera personer som "utestängda".
- Jag har själv sett en SD-företrädare offentligt garantera att en person "aldrig skulle få bli medlem i SD". Hur kunde denne göra denna utfästelse om det inte fanns någon form av "utestängningsregister"?
- Är det troligt att SD har någon form av åsiktsregister över personer som inte är medlemmar? Finns det ytterligare saker som tyder på att så är fallet?
Värt att notera är att om ett dylikt register finns så är det högst olagligt, till skillnad från Expo och RG:s åsiktsregister.
.
Ja, det finns ett sådant register. Jag har för mig att det står något sådant implicit i stadgarna. Huruvida det är lagligt eller inte kan jag inte svara på. Det har inte prövats rättsligt vad jag vet. Men det behövs nog inte. Det är inte svårt att gå runt Datainspektionens regler på den här punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
- Är det troligt att SD har någon form av åsiktsregister över personer som inte är medlemmar? Finns det ytterligare saker som tyder på att så är fallet?
.
Ja, men bara personer som tidigare har varit medlemmar och sedan har uteslutits eller utestängts.
Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
- Vad skulle de politiska konsekvenserna bli om det visade sig att det finns ett omfattande åsiktsregister? Kan detta bli det som sänker Jimmie och Matte?
.
Nej, det är knappast troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
NJK
Själv upplever jag obehag inför att eventuellt finnas med i ett sådant här register eftersom det inte är osannolikt att det på grund av SD:s dokumenterade inkompetens skulle kunna läcka ut och därmed orsaka skada för mig.
Oroa dig inte. Om du inte har varit med i SD och sedan blivit utesluten så är du inte med.