Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-01, 14:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Nyare Office o Firefox är ju båda minneshungriga program, där gäller det att stänga av allt som man inte använder ifråga om onödiga addons och autostart (Outlook tar en evighet att starta med lite minne) eller byta till något som ej tar så mycket minne. När det gäller Office så bör man också klicka bort sådant man inte använder under installationen annars blir datorn extremt seeeeeeg.

Man bör också överväga att stänga av Windows Indexing Service ifall man har en långsam hårddisk och lite minne. Den kan döda en slö maskin.
Senast redigerad av kimdah2002 2015-07-01 kl. 14:23.
Citera
2015-07-01, 23:07
Medlem
Skadat godss avatar
Alla windows blir mer trögdrivna med tiden iom alla uppdateringar. Hade det varit i höstas så hade Win7 varit snabbare, numera är det rejält mycket trögare än då, speciellt senaste halvåret. Om detta är planlagt av MS för att folk gratis ska gå upp till 10an låter jag vara osagt, men det är lätt att man får sådana tankar.
Dock skulle jag trots detta välja Win7 framför Win8 på just denna maskin.

Skrotade/slutade att hantera dessa Dell Latitude 620/630 för ett par år sen men hade en inne för uppfräschning/diskbyte för ett tag sen, de hängde med hyfsat bra tills för nåt år sen, men denna gången gick allt betydligt segare, även med SSD.

Det du kan göra förutom sedvanlig optimering, trimning, service osv är:
  • Kör 32bitars Win7.
  • Pilla i mer minne, det mesta kräver allt mer, 2GB>3GB.
  • Skippa att uppdatera Win7 i så stor utsträckning som möjligt, SP1 ska man nog iaf ha. Se till att ha ordentligt med bra skydd istället.
  • kimdah2002's tips.

Eller, släpp böset från hög höjd
Citera
2015-07-02, 06:29
Medlem
failures avatar
Datorn är helt enkelt för dålig, förmodligen sitter det en slö 5400 varvare med minimal cache och dålig densitet i plattorna vilket påverkar prestandan rejält. Bra tips finns redan i tråden, upgradera RAM max 4GB?, installera en SSD eller en 7200 WD black, 32-bit OS, lättare appar, äldre version av windows, 7, XP, 2000.
Senast redigerad av failure 2015-07-02 kl. 06:33.
Citera
2015-07-02, 08:09
Moderator
Protons avatar
Har typ samma problem med min stationära.. Min misstanke är att det är grafik-drivisen som är boven i dramat faktiskt, eftersom jag hittar en del felmeddelanden om den i windowsloggen.

Har du kollat däri förresten?
Citera
2015-07-02, 11:29
Medlem
Testa att inte använda firefox, och använd alternativet Palemoon istället. Palemoon är baserat på samma källkod som firefox för modern web-surfning och uppdateras jämt (varpå de flesta exstensions/addons till firefox fungerar), men har inte de här nymodigheterna som firefox har nu för tiden.

https://www.palemoon.org/
Citera
2015-07-02, 12:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloverX
Testa att inte använda firefox, och använd alternativet Palemoon istället. Palemoon är baserat på samma källkod som firefox för modern web-surfning och uppdateras jämt (varpå de flesta exstensions/addons till firefox fungerar), men har inte de här nymodigheterna som firefox har nu för tiden.

https://www.palemoon.org/
Det där kan ju knappast påverka datorn överlag. Hade kunnat förstå det om det bara var surfandet som gick trögt, men här verkar det ju snarare som om datorn överlag är seg.
Citera
2015-07-02, 13:12
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 för det kanske.

Skulle gjort detta. Säkert så att datorn har en hdd på 5,4k varv och som börjar bli gammal.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Datorn är helt enkelt för dålig, förmodligen sitter det en slö 5400 varvare med minimal cache och dålig densitet i plattorna vilket påverkar prestandan rejält. Bra tips finns redan i tråden, upgradera RAM max 4GB?, installera en SSD eller en 7200 WD black, 32-bit OS, lättare appar, äldre version av windows, 7, XP, 2000.

Lol, läste ditt efter mitt inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in