Citat:
Ursprungligen postat av
sciencestudent4
Låter vettigt.
Hur tränar man upp detta?
Tyvärr är det ju inget som direkt saluförs av vårat samhälle, inte ens av psykiatrin. Så man får göra det mest på egen hand. Det finns sorgbearbetning, men det bygger på att man bär på en sorg att bearbeta och att man kan genomföra programmet med en partner eller en väldigt närstående på annat sätt.
Om det mest är att man av olika skäl inte utvecklat sina känslor under livet ser jag det som att man måste försöka själv. Vara sin egen soldat. Förstås utifrån olika idéer som finns, folks erfarenheter och så vidare.
Fråga dig själv vad du berörs av. Om det där finns någon gemensam nämnare. Om du berörs av musik och film etc, kan du använda dig av det för att försöka påverka dig att reagera känslomässigt. För ju mer man känner någonting inför det man gör, desto mer avtar oberördheten inför samma sak. Sedan om problemen är djupgående då vet jag inte. Jag skulle rådfråga en privat psykolog av hög klass, hur man nu hittar en sådan, och söka information på nätet om olika tekniker för att utveckla självkännedom osv.