2015-06-30, 13:06
Medlem
Det är fortfarande möjligt att stryka sina sina val och har under de senaste dagarna inte kunnat tänka på något annat än om jag har tagit rätt beslut eller inte.

Valet står mellan högskoleingenjör maskinteknik + master mechatronic ELLER högskoleingenjör elektroteknik + master inbyggda system.

Har kollat runt och läst men det är ett svårt beslut, därför frågar jag er vad ni hade valt om ni var i min situation.

Efter en avslutad utbildning vill jag kunna vara delaktig i allting från diverse säkerhetslösningar för olika typer av fordon, utveckla kretskort till att utveckla framtidens energilösningar.

Det kanske inte går med de utbildningar jag valt?

(Använder telefonen för att skriva detta)

Tack på förhand och gärna inga spydiga svar.
Citera
2015-06-30, 13:11
Medlem
Elektro. Bättre arbetsmarknad och bredare möjligheter. Om du inte har en konkret plan med att läsa maskin så låt bli. Elektro går alltid hem.
Citera
2015-06-30, 13:22
Medlem
Maskinteknik är ganska industriellt, du läser kurser som Logistik, Tillverkningsmetoder, Industriell ekonomi m.m.

Vill du vara renodlad ingenjör som bygger saker, och inte processer, så är nog Elektro ett bättre val.
Citera
2015-06-30, 18:10
Medlem
Buscemis avatar
Om du redan nu vet att du skall läsa en master så rekommenderar jag att du läser till civ.ing. från början istället.
Citera
2015-06-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Elektro. Bättre arbetsmarknad och bredare möjligheter. Om du inte har en konkret plan med att läsa maskin så låt bli. Elektro går alltid hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Maskinteknik är ganska industriellt, du läser kurser som Logistik, Tillverkningsmetoder, Industriell ekonomi m.m.

Vill du vara renodlad ingenjör som bygger saker, och inte processer, så är nog Elektro ett bättre val.

Citat:
Ursprungligen postat av Buscemi
Om du redan nu vet att du skall läsa en master så rekommenderar jag att du läser till civ.ing. från början istället.

Tack ska ni ha, har under dagen kollat ännu mer och det verkar som att elektroteknik ger en stabil grund i och med att elektriska komponenter finns i princip varenda produkt samt att det bara ökar. Anledningen till att jag har valt högskoleingenjör och inte civilingenjör är att risken finns att man blir trött efter 3 år och inte orkar studera i ytterligare 2 år till en master.
Citera
2015-06-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke

Även internationellt?
Citera
2015-06-30, 20:11
Medlem
Det går alltid att hoppa av mitt av utbildningen eller ta kandidaten och hoppa av. Läser själv CivIng och är klar med första året och är tveksam om jag ska läsa mastern.
Citera
2015-06-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Det går alltid att hoppa av mitt av utbildningen eller ta kandidaten och hoppa av. Läser själv CivIng och är klar med första året och är tveksam om jag ska läsa mastern.

Hmm, hade jag ingen aning om. Tyvärr kommer det bli en sen anmälan.

Vad tycker du om trådens frågeställning angående högskoleingenjör maskinteknik + master mechatronic ELLER högskoleingenjör elektroteknik + master inbyggda system? Vilket hade du valt och varför?
Citera
2015-07-01, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexto
Hmm, hade jag ingen aning om. Tyvärr kommer det bli en sen anmälan.

Vad tycker du om trådens frågeställning angående högskoleingenjör maskinteknik + master mechatronic ELLER högskoleingenjör elektroteknik + master inbyggda system? Vilket hade du valt och varför?

En svår beslut. Det verkar, från att se dina inlägg i denna tråden lutar mer mot elektroteknik.

Personligen hade jag valt elektroteknik, då elektroteknik det har ett väldigt intressant framtid. Utveckla framtidens produkter och driva mänskligheten framåt mot en grön hållbar framtid.
Citera
2015-07-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
En svår beslut. Det verkar, från att se dina inlägg i denna tråden lutar mer mot elektroteknik.

Personligen hade jag valt elektroteknik, då elektroteknik det har ett väldigt intressant framtid. Utveckla framtidens produkter och driva mänskligheten framåt mot en grön hållbar framtid.

Glömde svara i tråden, ber om ursäkt.

Tack för svaret, det får bli elektroteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in