Citat:
Ursprungligen postat av
MendelejevPS
Det är sant som du säger. Det som jag skulle kunna tänka mig är att undersöka olika saker inom kemin på olika sätt. Men vad vet jag inte. Vad är ens möjligt att undersöka?
En hel massa olika saker. Ger några tips jag kommer på på rak arm:
Beroende på utrustning kan man försöka detektera olika kemikalier på olika avancerad nivå. T.ex kan man jämföra enkla kvalitativa metoder där man får ett synligt resultat genom färgförändringar eller fällningar med andra (kvalitativa eller kvantitativa metoder) som titrering eller vätskekromatografi om man har turen att kunna använda en kromatograf (vilket definitivt inte hör till det vanliga på gymnasiet).
Du skulle till exempel kunna undersöka innehållet i livsmedel för att få fram antingen halten av ett visst ämne i ett givet livsmedel, eller kunna avgöra om ämnet finns i några olika livsmedel eller ej.
Du kan även ersätta livsmedel med valfritt prov du är intresserad av om det innehåller någon specifik kemikalie. Vissa kemikalier är lättare att detektera än andra och en del är toksvåra så prata igenom vad du vill göra med din handledare/mentor innan du börjar så du inte kör fast på nåt sånt.
En annan sak som kan vara kul är att undersöka en viss sorts kemisk reaktion (välj under inrådan från handledare/mentor) och försöka optimera den med avseende på reaktanter, temperatur, tryck och eventuella biprodukter. Hur skall förhållandet mellan reaktanterna vara? Hur varmt skall reaktionen köras? Så varmt som möjligt för att reaktionshastigheten ökar? Eller får man oönskade biprodukter om det är för varmt. En sådan undersökning kan med fördel göras både teoretiskt och laborativt om man väljer en reaktion som är "snäll" att labba med. Då kan man räkna fram vad som borde ge bra resultat och sen jämföra om det stämmer med ett experiment eller flera.
Du skulle också kunna undersöka andra effekter, t.ex vilka vanliga hushållskemikalier som fungerar för att ta bort fläckar av typ x på material y och sen ge rengöringstips utifrån detta.
Vill du kombinera biologi och kemi kan du undersöka effekten av vissa ämnen på en isolerad biotop (läs en egen odling eller liknande). Du kan t.ex skapa en övergödd miljö och se vad som trivs i den och vilka arter som dör ut i din odling. Bra att veta för egna biotopexperiment är att många djurförsök kräver tillstånd att genomföra djurförsök från jordbruksverket. Läs mer här:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/forsoksdjur/tillstandochgodkannandeforforsoksdjur.4.7850716f11 cd786b52d80002298.html