Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-30, 00:26
Medlem
Ja, hur gör man en currydressing?

Är ute efter både ett "vanligt" recept samt ett mer "nyttigt" lågkalori recept. Någon som sitter på ett bra recept?

Bör väl även tilläggas att jag är ute efter en kall & rinnande! currydressing. Tänk pizzeria currysås
Citera
2015-06-30, 02:02
Medlem
mirandakerrs avatar
Lättmajonäs
Currypulver/currykrydda
Senap

Det är väl allt du behöver? Kolla runt i affärerna efter senap med minst kalorier och socker samt efter majonäs med minst kalorier. Kanske kan du substituera en del av majonäsen med kvarg?

Testa dig fram! Lycka till!
Citera
2015-06-30, 06:51
Medlem
ps870s avatar
Jag skulle rekommendera att du även blandar i Creme Fraiche, gräddfil eller yoghurt.
Sedan tycker jag att den amerikanska Hellmans Majo är mer passande en den svenska som är väldigt söt i smaken. Men jag vet inte om Hellmans finns i light.

Edit: Senap har jag inte haft i. Men det är mycket möjligt att det funkar.
Kvarg funkar nog också men inte som som ersättning för majonäs om du vill ha en klassisk currydressing. Men testa, kanske blir det gott då kvarg går att använda till mycket.
Senast redigerad av ps870 2015-06-30 kl. 06:56.
Citera
2015-06-30, 07:45
Medlem
Så det borde fungera bra med endast..

Lätt majo
Naturell yoghurt
Currypulver

Hur bör fördelningen se ut? Samt går det att blanda ner lite vatten för att få en lösare konsistens?

Och någon som kan rekomendera ett gott currypulver?
Citera
2015-06-30, 08:23
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Lättyoghurt
Lättmajjo
Curry
En gnutta honung
Citera
2015-07-02, 19:20
Medlem
Tack för tipsen!

Vad tror ni blir godast, filmjölk eller yoghurt?

Kommer även blanda ner lite majonnäs.
Citera
2015-07-02, 22:16
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruq
Tack för tipsen!

Gräddfil blir bäst. Glöm inte senap!
Citera
2015-07-07, 03:00
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Tack för tipsen!

Gör bara som jag skrev, du kommer inte ångra dig.
Citera
2015-07-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ja, hur gör man en currydressing?

Är ute efter både ett "vanligt" recept samt ett mer "nyttigt" lågkalori recept. Någon som sitter på ett bra recept?

Bör väl även tilläggas att jag är ute efter en kall & rinnande! currydressing. Tänk pizzeria currysås
Jag har länge försökt efterlikna Lallerstedts Curry-lime dressing. Tycker att den är grymt god. Lyckades nyligen. Smakade lika gott Hemmagjord majo på vitvinsvinäger och dijon, inte så syrlig eller kryddig utan ganska lik Hellmans i smaken. En gnutta creme fraiche. Det ska vara mest majonäs. En gnutta salt och peppar. En liten skvätt sötning av något slag. Jag tror att Lallersteds har äppeljuice. Det hade inte jag men äpple och curry är ju alltid gott. Jag hade sötströ då jag kör lite lchf-light diet. Och så Santa Marias Extra stark curry. Den vanliga går säkert oxå bra. Och så pricken över i:et ...Limejuice. Det ska inte smaka lime utan bara ge en extra dimension. Nästa gång testar jag med lite äpple av något slag också. Ja dressingen blev grymt god iallafall.
Citera
2015-07-09, 22:53
Medlem
JoeDevolas avatar
Nu var det ett bra tag sedan jag gjorde en kall currydressing, men det kanske är dags igen. I alla fall så grundade jag för det mesta min kalla sås ungefär som om det vore en varm currysås. Dvs fräsa finhackad lök, curry och t ex rivet syrligt äpple i smör. Låt det svalna och blanda därefter currysåsen efter eget tycke. Tyckte att det blev betydligt bättre. Det ska vara rikligt med äpple eller annat sött och gärna syrligt.

Om man som jag inte gillar köpemajonäs kan man använda rikligt med smör när man fräser sina ingredienser, för att få upp fetthalten och sedan blanda med enbart creme fraiche.
Citera
2015-07-19, 21:39
Medlem
nonentityno1s avatar
Jag kokar alltid upp lite vatten med hönsbuljong och curry, låter svalna och blandar ner i majo plus gräddfil. Går även att ha i lite bostongurka eller malda pickles.
Överlägset bästa varianten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in