Citat:
Ursprungligen postat av
Sexbrottsling
Får nog ge dig rätt där.
Men samtidigt är detta så vanligt förekommande att FB kanske borde ge lite lösare tyglar eller iaf vara konsekventa.
Som det är nu så kommer dessa som en blixt från klar himmel o själv är inte jag intresserad att få någon varnad så länge de inte bemöter mig med personangrepp.
Ett av underforumen jag hänger i är brottsdelen o där finns inte ens på kartan att detta hade gett en varning. I bildelen beror det på vilken del av menstruationscykeln den aktive moderatorn är i om det blir varning eller bara raderat.
Det är lite det jag menar med konsekvens.
Jag som skribent ska inte behöva fundera på de dolda reglerna som gäller mellan de olika underforumen.
Om alla körde samma stil som denne moderator gjort så hade jag inte brytt mig utan fogat mig till gränsdragningen.
Det är lättare att vara konsekvent som moderator på ett forum där medlemsstandarden är ungefär lika hög/låg i alla delforum. Jämför med ett forum för ornitologer. Där samsas samtliga medlemmar kring ett och samma intresse och sannolikt finns det inte några delforum där medlemmarna frestas att visa upp sina allra mest avskyvärda egenskaper.
På ornitologforumet är också aktiviteten lägre vilket gör att man inte behöver styra trådar och inlägg lika hårt med avseende på OnT och OT.
Konsten att undvika OT handlar inte om att undvika konfrontation med andra medlemmar. Jag har sågat av benen på massor av medlemmar under min tid här men man måste göra det OnT. Man måste med andra ord vara listig i sin kommunikation. Du kan förödmjuka vilken medlem som helst hur mycket som helst om du bara gör det elegant och bibehåller greppet om ämnet.
Jag hänger inte i brottsforumen normalt men postar ett och annat inlägg i bil-och-trafik. Där finns det en tendens till att tonläget höjs, däremot upplever jag inte att speciellt många inlägg raderas. Jag kan iofs ha fel.
Dolda regler tror jag är en överdrift. Däremot kan lokala regler eller anpassningar förbli okända för en om man inte passar sig. Man måste med andra ord känna på vattnet innan man hoppar i.
Helt lätt är det inte, dessutom är det givetvis så att varje moderators egen känsla inte kan styras till 100 %, inte ens om man moddar samma delforum.