2015-07-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Berättade BO för dig vad MGM kallade sig för på QX då? Eller hur kan du vara säker på att det var han? Droppa gärna hans nick här, så kanske fler offer kommer fram. MGM har säkert mer i bagaget. Jag gissar att man inte börjar med ett planerat mord utan att det säkert finns annat skit som leder vidare till detta.

Ingen skugga faller på BO, men visst borde vi lyfta fram MGMs förehavanden lite här i tråden. Vem vet, vi kanske till och med kan hjälpa polisen?
Han finns ej kvar på qx , Aktiv 22 var hans nick där att jag vet det är han är pga att BO berättade att han fanns där o sen hadde han ju skrivit till mig , men totalt helt sjuk värkade han när jag skrev att jag inte träffar någon annonymt , började han skriva mail varje dag nu är detta inte nyligen än ett bra tag sen . kan inte säga exakt men ca 7 månader sen ,,,
Citera
2015-07-06, 19:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunty
Han finns ej kvar på qx , Aktiv 22 var hans nick där att jag vet det är han är pga att BO berättade att han fanns där o sen hadde han ju skrivit till mig , men totalt helt sjuk värkade han när jag skrev att jag inte träffar någon annonymt , började han skriva mail varje dag nu är detta inte nyligen än ett bra tag sen . kan inte säga exakt men ca 7 månader sen ,,,

Jag tror att det inte är något problem för webansvarig på QX att ta fram loggar även om detta var ett tag sedan. Jag tror att denna upplysning kan leda polisen framåt i utredningen. Hans IP-nummer finns så klart lagrat om han bytt till nya nick.

'Aktiv 22' har säkert mycket oredovisat i bagaget. Om han var besatt av dig för 7 månader sedan, så har han säkert stalkat andra, innan han gick tillbaka till BO. BO drog verkligen kortaste strået i detta, stackars människa.

[IRONI]Jag hoppas att vi kan enas om att om vi kunnat stoppa massinvandringen från Finland på 60- och 70-talet hade inte detta hänt! Massinvandringen är ett problem som till och med MGM var djupt engagerad och insatt i enligt källor i tråden![/IRONI]

Tack för att du delade detta.
Citera
2015-07-06, 22:31
Medlem
Shrinks avatar
Tack till er alla som bidragit till att bringa klarhet i detta tragiska mordfall. Ett speciallt tack till "bunty"!
Olle var en sympatisk man som jag talade med ett flertal gånger då vi båda har små hundar. Alla i området blev chockade över denna händelse och kunde inte förstå varför. Det är för övrigt ett lugnt område.

När det gäller psykiskt sjuka människor som GM verkar vara så är det tyvärr så att alla mentalsjukhus blivit nedmonterade och idag ska dessa människor behandlas i öppenvård med s.k depåmediciner (långtidsverkande). Undviker de att gå till läkare för att "fylla på" så tror jag inte att polisen hämtar. I några enstaka fall möjligtvis.
För att bli tvångsintagen krävs oftast att personen har grava vanföreställningar, psykos (verklighetsförlust). Psykiatrisk diagnos och juridik skiljer sig markant ifrån varandra.

En man som ex Hagamannen som blir galen när han dricker alkohol kan ju vara till synes normal när han är nykter men under ytan lurar en djävul. Man spärrar inte in en sådan person utan att han gjort något allvarligt. Risken är ju annars att väldigt många skulle sitta inspärrade. Det skulle bli en stor gråzon som skulle innebära en katastrofal rättsosäkerhet.

Alltså, det måste vara en väldigt tydlig psykisk sjukdom för att bli inspärrad. De som för lekmannen betraktas som allmänt "knäppa" kan således inte med stöd av lagen bli inspärrade.
Senast redigerad av Shrink 2015-07-06 kl. 22:34.
Citera
2015-07-07, 18:56
Medlem
Netherworlds avatar
Varifrån hittar ni källa på att mordet var planerat? Eller är det bara en trådsanning?
Citera
2015-07-07, 21:54
Medlem
I pappersupplagan av Mitti Lidingö uttalar sig polisen i frågan.

http://mitti.se/grannar-i-chock-efter-nasetmord/
Citera
2015-07-08, 00:14
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varifrån hittar ni källa på att mordet var planerat? Eller är det bara en trådsanning?

Citat:
Det var den 28 juni som en man i 30-årsåldern hittades död i sin lägenhet på Näset. Samma kväll gick en 22-årig man självmant in till polisen – och anhölls omedelbart misstänkt för mord.

– Den misstänkte själv har erkänt att han har begått den här gärningen och att han har planerat att ta livet av målsäganden, säger åklagaren Pär Andersson.

I onsdags häktades den misstänkte mannen som är hemmahörande i Södertälje.

– Det jag kan säga är att det har varit ett oerhört kraftigt våld och att tillvägagångssättet varit väldigt lömskt, säger åklagaren Pär Andersson efter häktningsförhandlingen

Taget från denna artikel: http://mitti.se/grannar-i-chock-efter-nasetmord/

Väldigt lömskt alltså, blir intressant att få se hur gm gick tillväga.
Citera
2015-07-08, 10:50
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Taget från denna artikel: http://mitti.se/grannar-i-chock-efter-nasetmord/

Väldigt lömskt alltså, blir intressant att få se hur gm gick tillväga.
Vad kan vara intressant idet?
att han målade hakkors av blodet ur mannen på väggen eller att han spikade upp huvudet på en stolpe????har det någon betydelse?att sitta hemma och runka bakom datorn åt andras oerhörda olycka? det är bara tragiskt rakt igenom....
Citera
2015-07-08, 13:22
Medlem
Mjp fy så hemskt, vem säger att hakkors ritades i blod och att huvudet var uppspikat
Citera
2015-07-08, 13:51
Medlem
Ingen säger att hakkors målades eller huvuden spikades upp. Läs MJP:s text några gånger till och ansträng geniknölarna.
Citera
2015-07-08, 16:58
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Vad kan vara intressant idet?
att han målade hakkors av blodet ur mannen på väggen eller att han spikade upp huvudet på en stolpe????har det någon betydelse?att sitta hemma och runka bakom datorn åt andras oerhörda olycka? det är bara tragiskt rakt igenom....

Lugna ner dig gosse ingen som sitter och runkar även om du gärna vill tro det, med lömskt menar nog åklagaren att planeringen varit lömsk. Alltså att han lurat bo i en utstuderad fälla eller liknande. Kanske bättre du sätter dig och skriver något tårdrypande inlägg på facebook istället om du inte klarar av att folk här är intresserade av fallet.
Citera
2015-07-08, 18:14
Medlem
Clayton80s avatar
I en artikel i dagens DN skrivs bl.a. följande om den misstänkte gärningsmannen i fallet med det misstänkta mordet på Lidingö:

Citat:
22-åringen står just nu åtalad för bland annat hot mot tjänsteman och hets mot folkgrupp efter att ha skrikit nazistiska slagord mot en romsk tiggare. När han senare greps av polisen gjorde han enligt åtalet våldsamt motstånd. Dessutom hotade han en polisman i bilen till livet. ”Jag ska skära halsen av dig”, sa han enligt åtalet. Vid visitering hittade polismännen ett hemmatillverkat knogjärn i fickan på 22-åringen.

I december 2013 dömdes han för misshandel efter att ha misshandlat en person som gått ”provocerande långsamt” på en tågperrong. 22-åringen hade då efter en ordväxling kastat omkull en av dem som gick framför honom och sedan slagit honom upprepade gånger i ansiktet.

Trots tidigare domar har 22-åringen inte suttit i fängelse. I stället har han vid flertalet tillfällen dömts till skyddstillsyn. Anledningen till den bedömningen är att den mordmisstänkte 22-åringen haft psykiska problem tidigare och får vård enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enligt personutredningen fick han under en tid sluten psykiatrisk vård år 2013 och har löpande kontakt med psykiatrin.
Citera
2015-07-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
På vilket sätt skulle detta kunnat undvikas? Skulle BO handlat annorlunda? Skulle samhället varit mer lyhörda? Vilka åtgärder tycker du saknas i detta? Att en människa mördats är illa nog, men vem och vilka kan bli bättre på att förhindra att detta sker igen? Vilka åtgärder tycker du har varit för tama eller saknats? Vem anser du bär ansvaret att detta tilläts ske? Hade BO pratat med andra än dig om sina problem med MGM? Tycker du att du själv har ett ansvar i det som hänt?

Du har redan sagt A. Nu går vi vidare till B.

Jag tycker att det hade kunna undvikits om GM hade fått den hjälp han behövde, eftersom han tidigare varit på sluten psykiatrisk behandling, och hans tidigare domar talar sitt tydliga språk. Killen var 22 år gammal och hade redan ett gedigert brottsregister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in