• 1
  • 2
2015-06-27, 22:57
Medlem
Hej!

Nu är det såhär att jag tog studenten förra sommaren. För att göra en lång historia kort så fick vi våra"trötta" skoldatorer efter 3 långa skolår. Kort därefter gick min dator sönder (Hårddisken pajade, bluescreen) och jag lämna in den på lagning. Dom bytte hårddisk men OLYCKLIGTVIS försvann både Windows 7 premium och Officepaketet

Asså, jag blev väldigt ledsen att de försvann då jag är främst i behov av office. Finns det någon som helst möjlighet och ringa Office och fråga om jag kan få gratis på något vis liksom? Jag vill ju inte betala för något som jag redan hade i datorn heller. Samma gäller med Produktnykel för Windows 7 home premium.

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-06-27, 23:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Hej!

Nu är det såhär att jag tog studenten förra sommaren. För att göra en lång historia kort så fick vi våra"trötta" skoldatorer efter 3 långa skolår. Kort därefter gick min dator sönder (Hårddisken pajade, bluescreen) och jag lämna in den på lagning. Dom bytte hårddisk men OLYCKLIGTVIS försvann både Windows 7 premium och Officepaketet

Asså, jag blev väldigt ledsen att de försvann då jag är främst i behov av office. Finns det någon som helst möjlighet och ringa Office och fråga om jag kan få gratis på något vis liksom? Jag vill ju inte betala för något som jag redan hade i datorn heller. Samma gäller med Produktnykel för Windows 7 home premium.

Tacksam för hjälp!

Sannolikt så hade Din skola ett "educationavtal" med Microsoft. Juridiskt sett tillhörde Windows/Office-licensen skolan. Mjukvaran får användas så länge du är elev/personal på skolan. Därefter får du egentligen inte använda mjukvaran alls längre. Så Microsoft kommer icke att hjälpa dig.
Citera
2015-06-27, 23:07
Medlem
zorzes avatar
Ladda ner open office istället, som är gratis.
Citera
2015-06-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sannolikt så hade Din skola ett "educationavtal" med Microsoft. Juridiskt sett tillhörde Windows/Office-licensen skolan. Mjukvaran får användas så länge du är elev/personal på skolan. Därefter får du egentligen inte använda mjukvaran alls längre. Så Microsoft kommer icke att hjälpa dig.

faan också! Är inte så sugen på att punga upp ca 1000kr för office och ca 1000kr för Äkta windows 7 för en dator som är typ värd max 500kr

Finns det ingen lösning på det hela? Komma undan billigt eller så?
Citera
2015-06-27, 23:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
faan också! Är inte så sugen på att punga upp ca 1000kr för office och ca 1000kr för Äkta windows 7 för en dator som är typ värd max 500kr

Någon laglig metod? Nej.

Som någon annan föreslog så finns ju open Office som borde räcka för dina behov.
Citera
2015-06-27, 23:16
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
faan också! Är inte så sugen på att punga upp ca 1000kr för office och ca 1000kr för Äkta windows 7 för en dator som är typ värd max 500kr :(

Ladda ner Win7 och Office som alla andra om du inte vill betala.
Här kan du kolla: https://www.flashback.org/sok/Windows+7?f=17
Och här kan du fråga om bra nedladdningsställen(sök i tråden först då det troligtvis redan finns länkar):
(FB) Önskar du något? Posta dina REQUESTS här! ►►► EJ INVITES OCH STREAMING!
Citera
2015-06-27, 23:38
Medlem
sommarlovs avatar
Det kan också vara så att skolan faktiskt har riktiga licenser, eftersom de säljer datorerna vidare.
Ring skolan och hör efter, de har säkert möjlighet att "blåsa om" din dator.
Det vill säga återställa den.

När jag jobbade med skoldatorer gjorde vi så.
Citera
2015-06-28, 00:03
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har du en licensetikett på datorn så kan du kontakta Microsoft och få installationsfiler eller media den vägen.

När jag jobbade med detta var vi tydliga med att program och licensnycklar inte ingår när man köper loss en dator. Utan den lämnas ut med raderad disk.
Citera
2015-06-28, 00:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Har du en licensetikett på datorn så kan du kontakta Microsoft och få installationsfiler eller media den vägen.

När jag jobbade med detta var vi tydliga med att program och licensnycklar inte ingår när man köper loss en dator. Utan den lämnas ut med raderad disk.

Sannolikt är det en OEM-nyckel, och då får man kontakta maskintillverkaren. MS tillhandahåller icke sådana.
Citera
2015-06-28, 00:39
Medlem
trollgubbens avatar
Testa Linux?
Citera
2015-06-28, 00:56
Medlem
KekeTGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Testa Linux?
Hade TS varit så avancerad att hen kände sig bekväm med terminal så hade hen fixat HDDn själv.
Citera
2015-06-28, 01:41
Avstängd
Om du har ngn skolkompis som har en likadan dator så kan du klona den datorns disk och stoppa in i din egen. Då följer allt med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in